Fakta om udbudet
Udbyder
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriet
Vindere
Udbud af DIAS
(24.02.2023)
Netcompany A/S
Grønningen 17
1270 København
Udbud af kontrakt om drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af DIAS (digital indberetning af selskabsskat)
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 19552101
Postadresse: Osvald Helmuths Vej 4
By: Frederiksberg
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2000
Land: Danmark
Kontaktperson: Line Pedersen
E-mail: Line.T.Pedersen@ufst.dk
Telefon: +45 72377812
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.ufst.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/204762
Del II: Genstand
Udbud af kontrakt om drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af DIAS (digital indberetning af selskabsskat)
Udbuddet vedrører drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af IT-systemet DIAS samt tilhørende platform. DIAS (Digital Indberetning af Selskabsskat)) anvendes af selskaber og deres revisorer til indberetning af selskabsselvangivelsen med automatisk beregning af den skattepligtige indkomst efter fradrag af fremførselsberettigede skattemæssige underskud.
København
Systemet DIAS håndterer selskabers selvangivelse under hensyntagen til de sambeskatningskredse, de indgår i og fremsender skatteindberetningen til SelskabsSkatteSystemet (3S) som er et af Skatteministeriets it-systemer og som danner årsopgørelsen. DIAS kommunikerer med et mindre antal systemer (se Bilag 2 Systembeskrivelse) via webservices og har enkelte eksterne overførsler. Systemet tilgås online af brugerne. Brugere i Skatteministeriets koncern benytter single sign-on, hvorimod øvrige brugere (fx selskaber og deres revisorer) tilgår DIAS ved brug af NemID eller i få tilfælde TastSelv-kode. Alle login-muligheder håndteres sikkerhedsmæssigt af kundens sikkerhedsløsning, Den Centrale Sikkerhedsløsning (DCS). DIAS bygger på principperne om Service Orienteret Arkitektur og kører på en Linux-platform. Der er tale om kundespecifikt programmel, som er kodet i PL/SQL og Java og baserer sig på Oracle WebLogic version 12.c. Data opbevares i en Oracle database. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen udbyder rammeaftalen på vegne af hele Skatteministeriets koncern.
Kontrakten vedrører følgende hovedydelser:
a) Drift, omfatter: drift, vedligeholdelse og overvågning af driftsmiljøet.
Miljøer: I den nuværende løsning anvendes der fire driftsmiljøer: et Testmiljø, et Pre-Produktionsmiljø, et Produktionsmiljø, samt et administrativt miljø (DNOC, til bl.a. overvågning).
Licenser: Systemerne afvikles på Oracle produktstakken (WebLogic server 12.2, DBMS 19.0), som stilles til rådighed af Skatteforvaltningen.
Operativsystemet er Oracle Linux Server 7.9. Platformen er repræsenteret i Test-, Pre-Produktions- og Produktionsmiljøer. Desuden bruges Windows Server 2012 R2 til overvågning i DNOC-miljøet.
b) Support og vedligeholdelse omfatter:
- servicedesk for 2nd level support
- incident, problem og change management samt forebyggende teknisk vedligeholdelse.
c) Videreudvikling omfatter:
Ændring af funktionalitet i det udbudte system, herunder ændring af funktionalitet, der skyldes ændringer i lovgivning eller tekniske retningslinjer fra EU-Kommissionen eller andre offentlige myndigheder.
Kildekoden er primært Java (ca. 70 %), med mindre andele skrevet i PL/SQL (ca. 6 %), Groovy (ca. 4 %), JavaScript (2 %).
d) Transition ind omfatter:
- etablering af drifts-miljøet, samt migrering af systemerne fra eksisterende leverandører til ny leverandør
- overdragelser af eksisterende drifts-miljø fra eksisterende leverandør til ny leverandør.
Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse, jf. lov nr. 842/21 om screening af visse udenlandske direkte investeringer mv. i Danmark. Ansøger bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom i bilag B - Yderligere oplysninger, og på https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Udbud af DIAS
Del VI: Supplerende oplysninger
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen modtog ved udløb af tilbudsfristen tilbud fra tre virksomheder. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har desværre konstateret, at alle de modtagne tilbud ikke er konditionsmæssige og dermed ikkeforskriftsmæssige. Det er endvidere Udviklings- og Forenklingsstyrelsens vurdering, at udbuddets formelle krav og egnethedskrav er opfyldt af alle tre tilbudsgivere. Tilbudsgiverne er endvidere ikke omfattet af en udelukkelsesgrund.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vælger derfor at overgå til udbud med forhandling uden offentliggørelse af en ny udbudsbekendtgørelse i medfør af udbudslovens § 61, stk. 1, nr. 2, og stk. 4.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalender-dage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstem-melse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor be-kendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgi-vere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk ind-købssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordre-giveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk