Fakta om udbudet
Udbyder
Statens Serum Institut
Vindere
Serviceaftale Bio-Rad PCR CFX96, 384 og OPUS maskiner
(29.08.2022)
Bio-Rad Denmark ApS
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
Profylaksebekendtgørelse vedrørende serviceaftale på Laboratorieudstyret Bio-Rad CFX96 til Testcenter Danmark
Statens Serum Institut
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 46837428
Postadresse: Artillerivej 5
By: København S
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontaktperson: Henrik Graversen
E-mail: hebb@ssi.dk
Telefon: +45 32688917
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ssi.dk/
Del II: Genstand
Profylaksebekendtgørelse vedrørende serviceaftale på Laboratorieudstyret Bio-Rad CFX96 til Testcenter Danmark
Testcenter Danmark ved Statens Serum Institut (SSI) annoncerer hermed profylaksebekendtgørelse vedrørende Serviceaftaler for PCR CFX96, 384 og OPUS maskiner• ------------------------ Udstyret er fysisk placeret på henholdsvis; Statens Serum Institut Testcenter Danmark Øst Artillerivej 5 2300 København Statens Serum Institut Testcenter Danmark Vest Tyge Søndergaardsvej 951 8200 Aarhus N.
Artillerivej 5, 2300 København S
I forbindelse med Covid-19 pandemien er der blevet indkøbt en række PCR CFX96, 384 og OPUS maskiner. PCR maskinerne er designet til at gennemføre PCR reaktionen som påviser mulig COVID-19 smitte i borgerprøver og og benyttes af Testcenter Danmark til den landsomspændende testindsats forbundet med COVID-19.
PCR CFX96, 384 og OPUS har behov for at bliver serviceret for at opretholde deres funktionalitet igennem en serviceaftale med en ekstern leverandør.
Omfang
Behovet er opgjort til:
• Serviceaftale type Complete Support Plan på op til 208 PCR maskiner (fordelt mellem CFX96, 384 og OPUS)
• Muligheden for tilkøb af ekstra PM afhængigt af COVID-19 udvikling i samfundet.
Indkøbet antager således et samlet beløb for 3 år på maksimalt 25.000.000,00 kr. afhængig af; antallet af maskiner der skal serviceres; og hvad serviceaftalerne skal indeholde, og antallet af ekstra PM pr. maskiner
Kvalitet
Skal indeholde:
• Kunne omfatte maskiner fysisk placeret både i Aarhus og København
• 1 PM (Preliminary Maintenance)/år
• Biweekly visits for instrument checkups, PMs and any repairs needed
• 72 timers on-site ved akutte nedbrud
TCDKs PCR maskiner benyttes primært til påvisning af COVID-19 i borgerprøver som del af Sars-Covid-2 analysen.
En kritisk del af TCDKs analyse-flow er centerets PCR-maskiner som varetager den sidste og afgørende del af analysen. Ved spidsbelastning skal PCR-maskinerne køre uden ophold for ikke at blive den begrænsende del af TCDKs analyseflow og udsættes derfor for væsentlig slitage. Dette betyder at der i brugen af udstyret opstår fejl på en stor del af udstyrets komponenter som bla. mekaniske hængsler, motorer, optiske sensorer, varmeelementer, betjeningspaneler og insulering. Ved disse fejl er det nødvendigt med enten reparation eller udskiftning af komponenter før udstyret kan tages i brug igen. Det er derfor nødvendigt at udføre forebyggende vedligehold på udstyret for at minimere risikoen for at TCDK ikke kan imødekomme den nødvendige testkapacitet på grund af fejl på PCR-maskiner.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
I forbindelse med Covid-19 pandemien er der blevet indkøbt en række PCR CFX96, 384 og OPUS maskiner. PCR maskinerne er designet til at gennemføre PCR reaktionen som påviser mulig COVID-19 smitte i borgerprøver og og benyttes af Testcenter Danmark til den landsomspændende testindsats forbundet med COVID-19.
PCR CFX96, 384 og OPUS har behov for at bliver serviceret for at opretholde deres funktionalitet igennem en serviceaftale med en ekstern leverandør.
Ordregiver har undersøgt markedet for mulige leverandører:
- Markedsdialog på EU-supply inklusiv TED Bekendtgørelse;
o Ingen alternative leverandører er fundet til Bio-Rad
o Ingen forslag til mulige måder at servicere PCR CFX96, 384 og OPUS er fremkommet.
For at PCR CFX96, 384 og OPUS har sin optimale funktionalitet har Bio-Rad præciseret:
- Oversat til Dansk "Alle handlinger i forhold til reparation, service og vedligeholdelse på PCR CFX96, 384 og OPUS instrumenter kan kun leveres af Bio-Rad, da vi har adgang til relevant uddannelse og nødvendige reservedele. Derudover er det kun Bio-Rad teknikere, der har den indgående forståelse af PCR CFX96, 384 og OPUS instrumenter i forhold til funktionalitet, mekanik og software."
- Oversat til Dansk: "Det kræves at være certificeret ingeniør efter at have deltaget i et Bio-Rad serviceuddannelsesprogram for at få lov til at udføre service og vedligeholdelse."
Henset til, at der kun er én leverandør Bio-Rad, der kan levere de krævede service af udstyret på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager agter Ordregiver at gennemføre indkøbet efter proceduren udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse Udbudsbekendtgørelse iht. udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Serviceaftale Bio-Rad PCR CFX96, 384 og OPUS maskiner
CVR-nummer: 39059126
Postadresse: Fruebjergvej 3
By: København Ø
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 2100
Land: Danmark
E-mail: nordic_quotes_tenders@bio-rad.com
Telefon: +45 44521000
Internetadresse: https://www.bio-rad.com/en-dk/contact-us
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med
senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet
for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter
afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er
blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for
beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og
udbudslovens § 171, stk. 2.
Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som
ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til
Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en
bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har
indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor
bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har
underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en
rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk
indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse
for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra
dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte
ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt
ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at
ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden
forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den
Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud
inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren
har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om,
at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen
indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele
kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse
i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal
klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage
indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i
standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10
kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke
er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der
begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på
naevneneshus.dk.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0