Fakta om udbudet
Udbyder
Region Syddanmark
Vindere
(06.05.2016)
KMD A/S
Lautrupparken 40-42
2750 Ballerup
Kontrakt om konsulentydelser til implementering af ITSM.
Region Syddanmark
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
Region Syddanmark
Damhaven 12
Att: Susanne Hundebøll Nielsen
7100 Vejle
DANMARK
Telefon: +45 29201297
Mailadresse: indkob@rsyd.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: www.regionsyddanmark.dk
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Del II: Kontraktens genstand
Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Region Syddanmark.
NUTS-kode DK03
Da ordregiver for nyligt har implementeret en løsning til CMDB og Contract Management baseret på ServiceNow, ønsker ordregiver, grundet relationerne hertil, at basere den ny ITSM løsning på ServiceNow. Ordregiver supplerer selv med licenser for at kunne håndtere det øgede brugerantal på den fulde ITSM løsning.
72000000, 72600000
Kontraktlængden er 24 måneder med mulighed for forlængelse 2x 12 måneder.
Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 2
Hvis der er tale om indkøbs- eller tjenesteydelseskontrakter, der kan forlænges: anslået tidsramme for efterfølgende kontakter:
måneder: 12 (fra tildeling af kontrakten)
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Beskrivelse af de særlige vilkår: 11.7 Særlige vilkår
I henhold til udbudsbekendtgørelsens pkt. III.1.4 gælder der særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten.
11.7.1 Arbejdsmiljø
Leverandøren skal gøre sig bekendt med Kundens arbejdsmiljøpolitik, jf. udkast til kontrakt pkt. 6.8 og Kontraktbilag 14, og søge at leve op til målsætningerne heri i forbindelse med udførelsen af Kontrakten.
Der stilles herudover ikke særlige krav til arbejdsmiljøet i forbindelse med de udbudte ydelser.
11.7.2 Arbejdsklausul
Leverandøren skal sikre, at ansatte hos Leverandøren og eventuelle underleverandører, som medvirker til at opfylde Kontrakten i Danmark, er sikret løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår i henhold til Kontraktbilag 13.
Der henvises herudover til udkast til kontrakt, pkt. 6.7.
11.7.3 Menneskerettigheder mv.
Der stilles i kontrakten krav om, at leverandørens ydelser skal leveres med respekt for nationale og internationale love og regler vedrørende menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption.
Der henvises herudover til udkast til kontrakt, pkt. 30.
11.7.4 Databehandleraftale
Det forudsættes, at den vindende tilbudsgiver vil skulle behandle personoplysninger på ordregivers vegne. I forbindelse med kontraktunderskrift skal den vindende tilbudsgiver derfor underskrive en databehandleraftale i medfør af persondataloven.
Der henvises herudover til udkast til kontrakt, pkt. 20.3 samt Kontraktbilag 10.
11.7.5 Ophørsforpligtelse
Leverandøren skal være indstillet på, at kontrakten vil være gældende på uændrede vilkår i en eventuel udfasningsperiode efter kontraktudløb ved overgang til en anden leverandør i en efterfølgende kontraktperiode. Perioden kan dog ikke overstige 6 måneder.
Se yderligere udkast til kontrakt pkt. 26.
o Tilbudsgivers navn, adresse, CVR-nummer, telefonnummer og e-mailadresse
o Navn på den person, der er tilbudsgivers kontaktperson i forbindelse med dette udbud, samt gerne kontaktpersonens direkte telefonnummer, mobiltelefonnummer og e-mailadresse
o Oplysninger eller elementer i tilbuddet, som ud fra forretningsmæssige overvejelser ønskes undtaget fra aktindsigt, jf. pkt. 16.
Ovenstående oplysninger bedes fremsendt ved anvendelse af Udbudsbilag 1.
Tilbudsgivere, der befinder sig under omstændigheder som anført i udbudsdirektivets art. 45, stk. 1, og stk. 2, litra a-c, er udelukket fra at deltage i udbuddet. Som dokumentation for at tilbudsgiver ikke er udelukket, skal tilbudsgiver derfor fremsende erklæring herom. Dette skal ske ved anvendelse af Udbudsbilag 2.
I erklæringen skal det endvidere angives, i hvilket omfang tilbudsgiveren har ubetalt, forfalden gæld til det offentlige. Ved gæld til det offentlige forstås forfalden gæld hidrørende fra ikke-betalte skatter, afgifter samt bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til lovgivningen i Danmark eller det land, hvor tilbudsgiveren er etableret. Ordregiver kan i henhold til lovgivningen være berettiget og forpligtiget til at udelukke tilbudsgivere med sådan gæld.
Ovenstående oplysninger vedlægges tilbuddet i overensstemmelse med Udbudsbilag 3. Såfremt tilbud fremsendes af et konsortium, skal oplysningerne afgives for hver enkelt virksomhed i konsortiet.
Ordregiver forbeholder sig desuden ret til inden evt. kontraktindgåelse at forlange, at tilbudsgiver fremsender en serviceattest udarbejdet af Erhvervsstyrelsen (som ikke må være mere end 6 måneder gammel) eller anden fuldgyldig dokumentation for, at tilbudsgiver ikke befinder sig i situationer omfattet af udbudsdirektivets art. 45, stk. 2, litra a, b, c, e og f.
— Erklæring om tilbudsgivers nettoomsætning og egenkapital i de seneste 3 regnskabsår. Såfremt virksomheden er yngre, skal disse tal oplyses for den periode, hvor der er mulighed herfor, og det bør samtidig fremgå, hvornår tilbudsgiveren er etableret. Erklæringen skal være revisorpåtegnet. Nettoomsætning og egenkapital skal forstås i overensstemmelse med Årsregnskabsloven.
— Oplysning om samlet årsomsætning eksklusive moms af de af udbuddet omfattede og tilsvarende ydelser fra de seneste 3 regnskabsår. Såfremt virksomheden er yngre, skal der oplyses om årsomsætning for disse ydelser for den periode, hvor der er mulighed herfor. Det bør endvidere fremgå, hvornår tilbudsgiveren er etableret. Oplysningerne kan afgives i Udbudsbilag 3.
— Oplysninger om produkt- og erhvervsansvarsforsikring.
Tilbudsgiver opfordres herunder til at vedlægge dokumentation for, at forsikring er betalt på tidspunktet for tilbuddets afgivelse
Ovenstående oplysninger vedlægges tilbuddet i overensstemmelse med Udbudsbilag 3. Såfremt tilbud fremsendes af et konsortium, skal oplysningerne afgives for hver enkelt virksomhed i konsortiet.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en anden virksomheds økonomiske og finansielle formåen i henhold til udbudsdirektivets art. 47, stk. 2, skal det dokumenteres, at denne virksomhed hæfter solidarisk og ubegrænset (inden for rammerne af udkast til kontrakt), hvilket kan ske ved at vedlægge tilbuddet den i Kontraktbilag 17 indeholdte indeståelseserklæring i udfyldt og underskrevet stand, ligesom tilbuddet skal indeholde ovennævnte efterspurgte oplysninger og dokumentation vedrørende økonomisk og finansiel formåen (dog ekskl. oplysninger om produkt- og erhvervsansvarsforsikring) for denne anden virksomhed. Det anbefales, at tilbudsgiver, ved fremsendelse af dokumentation for indeståelse, anvender formularen i Kontraktbilag 17, da opbygningen af denne overholder de krav, som ordregiver stiller til en sådan erklæring.
Ved sammenslutning af virksomheder i et konsortium beregnes nettoomsætning og egenkapital som konsortiedeltagernes summerede nettoomsætning og egenkapital for det seneste regnskabsår.
Tilbuddet skal indeholde følgende oplysninger og dokumentation for tilbudsgivers tekniske/faglige egnethed:
— Referenceliste for de af udbuddet omfattede og tilsvarende ydelser leveret inden for de seneste tre år, gerne med angivelse af størrelsesorden, leveringssted og kontaktperson. Oplysningerne kan afgives i Udbudsbilag 3. Ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte de anførte referencer med henblik på bekræftelse af de af tilbudsgiver afgivne oplysninger.
Ovenstående oplysninger vedlægges tilbuddet i overensstemmelse med Udbudsbilag 3. Såfremt tilbud fremsendes af et konsortium, skal oplysningerne afgives for hver enkelt virksomhed i konsortiet. For så vidt referenceliste, kan der dog fremsendes én samlet referenceliste, der dækker konsortiet.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en anden virksomheds tekniske/faglige formåen i henhold til udbudsdirektivets art. 48, stk. 3, skal det dokumenteres, at denne virksomhed har givet tilsagn om at stille de fornødne ressourcer til rådighed, hvilket kan ske ved at vedlægge tilbuddet den i Kontraktbilag 17 indeholdte indeståelseserklæring i udfyldt og underskrevet stand, ligesom tilbuddet skal indeholde ovennævnte efterspurgte oplysninger og dokumentation for teknisk/faglig formåen for denne anden virksomhed. Det anbefales, at tilbudsgiver, ved fremsendelse af dokumentation for indeståelse, anvender formularen i Kontraktbilag 17, da opbygningen af denne overholder de krav, som ordregiver stiller til en sådan erklæring.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
— Som mindstekrav kræves dokumenteret relevant erfaring i form af mindst to sammenlignelig leverance, jf. ovenstående pkt. 1.2, hvor mindst mindst én levernace skal have første fase i driftsat.
Ved sammenslutning af virksomheder i et konsortium skal mindstekravet være opfyldt af konsortiedeltagerne til sammen (men ikke nødvendigvis hver for sig).
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Udbudsmaterielet offentliggøres alene på ordregivers hjemmeside http://regionsyddanmark.dk/wm218399. Eventuelle rettelser og tilføjelser til udbudsdokumenterne samt besvarelser af spørgsmål stillet til ordregiver vil tilsvarende alene blive offentliggjort på dette sted. Tilbudsgiverne skal selv downloade udbudsdokumenterne og løbende holde sig orienteret om dette udbud på ordregivers hjemmeside.
Tilbuddet skal indeholde de dokumenter og oplysninger, der anmodes om i udbudsmaterialet.Der skal afleveres følgende eksemplarer af tilbuddet:
— 1 originaleksemplar i papirformat indeholdende det samlede tilbud med bilag. Dette eksemplar bedes mærket ”original”.
Herudover ser ordregiver gerne, at tilbuddet også afleveres i følgende yderligere eksemplarer:
— 6 papir-eksemplar mærket ”kopi” indeholdende kopi af det samlede tilbud med bilag.
— 1 eksemplarer på ikke-skrivebeskyttet USB-nøgle (eller CD-rom) indeholdende det samlede tilbud med bilag. Udbudsbilag 1, Kontraktbilag 1, Kontraktbilag 2, Kontraktbilag 2a, Kontraktbilag 3 samt Kontraktbilag 3a skal vedlægges USB-nøglen/CD-rommen i det samme format som offentliggjort af ordregiver.
Såfremt dele af tilbudsmaterialet ikke kan overføres til USB-nøgle/CD-rom vedlægges 1 kopier af de ikke-overførte dokumenter i papirformat.
Hver USB-nøgle/CD-rom mærkes med tilbudsgivers navn samt teksten ”Tilbud vedrørende [tjenesteydelsesbetegnelse]. Sagsnr.: 15/52338.
I det tilfælde, hvor tilbudsgiver ikke har fremsendt de af ordregiver krævede oplysninger og dokumentationer, forbeholder ordregiver sig ret til at indhente supplerende oplysninger og dokumentationer inden for de snævre rammer, hvor dette er muligt i henhold til implementeringsbekendtgørelsens § 12.
Tilbudsgiver vil få lejlighed til at præsentere de i kontraktbilag 2f opstillede use cases.
Tilbudspræsentationen finder sted i uge 10.
Klagenævnet for Udbud
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: www.klfu.dk
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
(1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Euro- pæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
(2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået.
(3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Se nærmere om indgivelse af klager på Klagenævnet for Udbuds hjemmeside: www.klfu.dk
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk