Fakta om udbudet
Udbyder
SKAT
Opdateringer
Uafsluttet procedureOrdretildelingsproceduren er blevet afbrudt
Rammeaftale om anskaffelse af et værktøj til håndtering af metadata.
SKAT
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2004/18/EF
Del I: Ordregivende myndighed
SKAT
Østbanegade 123
Att: Luke Smith
2100 København Ø
DANMARK
Telefon: +45 72374783
Mailadresse: luke.smith@skat.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: www.skat.dk
Elektronisk adgang til oplysninger: http://http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2371&vId=0
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Del II: Kontraktens genstand
Indkøb
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Danmark.
NUTS-kode DK01
Rammeaftalens varighed
Varighed i måneder: 48Anslået samlet værdi af indkøbene i hele rammeaftalens løbetid
Anslået værdi eksklusive moms:interval: mellem 1 500 000 og 32 500 000 DKK
I. Baggrund:
I foråret 2015 blev der udarbejdet en turnusanalyse for afdelingen Business Intelligence & Analyse (BI&A) i SKAT.
BI&A (og forløberne for BI&A) har siden 1990'erne udviklet datadrevne forretningsløsninger til SKAT, hvor fundamentet for det eksisterende datavarehus blev lagt. Det betyder, at porteføljen i dag består af en lang række løsninger, som i høj grad er udviklet på foranledning af SKATs forretning, dvs. til brug for de enkelte fagkontorers opgaver, i takt med, at behovene er opstået.
Den omfattende analyse resulterede i ét overordnet målbillede, som lægger en ny strategisk retning for BI&A over en periode på mellem 5-10-år. Ambitionen for målbillede er, jf. BI turnusanalysen:
»(..) BI&A skal skabe fundamentet for det data- og analysedrevne SKAT ved at sikre, at relevante data er til stede på rette sted, i rette tid, i rette form, med den rette kvalitet og med den rette sikkerhed«.
Som følge heraf har analysen initieret en lang række af initiativer, som skal implementeres frem mod 2019, både som supplement til og optimering af eksisterende datavarehus.
Det ene af initiativerne er, at SKAT med udgangspunkt i anbefalingerne fra turnusanalysen for BI&A samt SKATs IT-afdeling skal etablere en »Databank«, der vil udgøre en ny fælles it-komponent i SKATs fremadrettede IT-arkitektur. SKAT er i færd med at udbudssætte Databanken og har i den forbindelse publiceret to udbudsbekendtgørelser 2015/S 246-447683 og udbud med titlen »Framework agreement for acquisition of software for establishing a databank in SKAT« for henholdsvis anskaffelse af hardware samt softwaren til Databanken. Som følge af Databankens funktion og kritikalitet er det besluttet, at basere Databanken på en skalerbar, distribueret og fejltolerant teknologi. Se nærmere i udbudsbekendtgørelserne. Derudover skal Databanken på sigt drives redundant på to fysisk adskilte datacentre.
Et andet af initiativerne er, at anskaffe et metadataværktøj som kan:— skabe et overblik over eksisterende og fremtidige metadata, der genereres i systemerne
— dokumentere eksisterende og fremtidig portefølje, vha. de metadata, der genereres i de øvrige systemer
— spore data på tværs af eksisterende og fremtidig portefølje, vha. de metadata, der genereres i de øvrige systemer.
Dette udbud omfatter anskaffelsen af metadataværktøjet. Databanken og anskaffelsen af hardware og software til brug for Databanken er som anført ovenfor ikke omfattet af udbuddet.
II. Erhvervelsen:
Det primære formål med dette udbud er, at der skal anskaffes et værktøj til håndtering af metadata. I den initiale fase forventes værktøjet at skulle benyttes af 20 samtidige brugere, primært i etableringen af den nye Databank. Senere er der en forventning om, at flere afdelinger af SKAT skal benytte samme værktøj, hvorfor der på sigt vil blive behov for, at udvide antallet af brugere med yderligere ca. 90 samtidige brugere.
1. Egenskaber ved værktøjet:
Værktøjet skal kunne skabe rammerne for en fælles metadataplatform i SKAT, dvs., sikre ensartet dokumentation og standardisering af metadata på tværs af eksisterende og nye platforme og systemer, herunder dokumentation af data, datadefinitioner, databeskrivelser og revisionsspor.
Samtidig er der behov for et værktøj, som kan benyttes til den fremadrettede opbygning af den nye Databank, samt optimering af nuværende datavarehus, hvilket yderligere kræver muligheden for, at kunne datamodellere.
Det skal dermed være muligt ved brug af metadataværktøjet, at:
— kunne dokumentere data, der udstilles gennem SKATs datavarehus og arkitekturen inden for Databanken
— sikre beskrivelse af alle data, der udstilles via datavarehus og arkitekturen inden for Databanken
— sikre opbygningen af et konsistent og ensartet datagrundlag i datavarehuset på basis af fælles og enslydende begrebsdefinition på tværs af SKAT
— sikre konformitet af dataværdier og databegreber, som udstilles til brugerne på tværs af SKAT — herunder også data, der benyttes i ledelsesinformation.
2. Integrationer:
Det kræver, at metadataværktøjet er fleksibelt i forhold til integrationer og skal kunne integrere med SKAT BI&A eksisterende systemportefølje, fx:
— Informatica, som benyttes til data management/integration
— Business Objects, som bruges til afrapportering til slutbrugere
— Sybase IQ og Sybase ASE, som benyttes til Data Marts
— SAS og Revolution R, som bruges til analyse.
3. Implementering:
Metadataværktøjet forventes, at kunne leveres umiddelbart efter Kontraktens indgåelse, og der forventes en kort implementeringsperiode med tilpasning og implementering af de tekniske installationer.
4. Support og vedligehold
Kontrakten omfatter tillige vedligeholdelsesopgaver som bl.a. inkluderer løbende opgraderinger, service og support, samt funktionelle ændringer i hele kontraktperioden.
Den udbudte rammeaftale er ikke eksklusiv og udelukker dermed ikke Skatteministeriets ressortområde fra at foretage indkøb af lignende anskaffelser på anden vis. Eksempelvis ved fornyet udbud.
Rammeaftalen kan benyttes af hele Skatteministeriets område, der på udstedelsestidspunktet for denne bekendtgørelse bestod af Skatteministeriets departement, SKAT, Skatteankestyrelsen og Spillemyndigheden.
48000000, 48482000, 72250000
Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 1 500 000 og 32 500 000 DKK
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer.
Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk
Virksomhedsoplysninger skal fremsendes for hver enkelt deltager i sammenslutningen.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan hentes, jf. pkt. VI.3).
Beskrivelse af de særlige vilkår: Det vil være et kontraktmæssigt krav, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer medarbejderne løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andrearbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomstindgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område. Kontrakten vil derfor indeholde en bestemmelse, der sikrer dette. Ved opfyldelse af kontrakten, jf. ovenfor, forstås arbejde udført i Danmark med henblik på kontraktens opfyldelse. Der vil i udbudsmaterialet blive stillet krav om overholdelse af persondatalovgivningen. Der kan være dele af løsningen, hvor der vil være et krav til sikkerhedsgodkendelse af leverandøren og alle som bistår leverandøren i relation til de pågældende dele af løsningen, herunder personale og underleverandører, der beskæftiger sig med de pågældende dele af løsningen. Leverandøren og alle som bistår leverandøren i relation til de pågældende dele af løsningen, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til det niveau, som kræves af Politiets og Forsvarets sikkerhedsmyndighed. Se nærmere i Sikkerhedscirkulæret CIS nr. 10338 af 17/12/2014. Denne sikkerhedsgodkendelse skal kunne opretholdes i hele rammeaftalens løbetid.
I. Enten en tro og love-erklæring om, hvorvidt leverandøren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til lovbekendtgørelse om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændring af visse andre love, LBK nr. 336 af 13.5.1997. Loven kan hentes på www.retsinformation.dk. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan benyttes, og som kan hentes på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2371&vId=0
Eller en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen indeholdende de samme oplysninger. Serviceattesten skal være udstedt senest 4 måneder før fristen for indgivelse af anmodning om prækvalifikation. Ansøger skal være opmærksom på en vis ekspeditionstid hos Erhvervsstyrelsen. Udenlandske virksomheder, der indleverer en lignende serviceattest fra eget hjemland, gøres opmærksom på, at de herudover også skal indgive en tro og love-erklæring for så vidt angår forpligtelser i Danmark. Der er ikke skabelontvang vedrørende serviceattester.II. At ansøger ikke befinder sig i en situation omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 1 eller artikel 45, stk. 2, litra a-c. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som SKAL benyttes og som kan hentes på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2371&vId=0
Yderligere:Opmærksomheden henledes på, at tro og love-erklæringen/serviceattesten vedrører netop den juridiske enhed (f.eks. selskab), der indgiver ansøgningen.
Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Ansøgere der ikke opfylder ovenstående, vil ikke komme i betragtning til den udbudte aftale.
En erklæring dækkende det seneste disponible regnskabsår, såfremt virksomheden har eksisteret i perioden indeholdende oplysninger om:
I. ansøgers samlede omsætning
II. ansøgers egenkapital.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Yderligere:
Ordregiver har udarbejdet en skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger, som SKAL benyttes og kan hentes på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2371&vId=0
Såfremt der ikke kan fremlægges oplysninger for det seneste disponible regnskabsår på grund af tidspunktet for ansøgers etablering, kan der vedlægges en revisorerklæring på ansøgers aktuelle finansielle og økonomiske situation. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.Ordregiver har udarbejdet en skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger, som skal benyttes og kan hentes på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2371&vId=0.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: I. Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen: Ansøgeren skal indsende en liste over 5 væsentlige referencer svarende til tjenester, der er beskrevet i § II.1.5), som ansøgeren har påbegyndt og afsluttet inden for de sidste 3 år.
Ordregiver ser gerne at listen indeholder følgende:
I. En beskrivelse af de tjenester, herunder hvilke af de i afsnit II.1.5) ovenfor angivne serviceområder, som den pågældende leverance vedrører
II. Ansøgerens rolle (r) i udførelsen af leverancen
III. Frist for færdiggørelse af leverancen (start- og sluttidspunkt leveringssted)
IV. Navnet på modtageren af leverancen
V. Summen af leverancen, hvis muligt.
Der kan maksimalt angives 5 referencer uanset om der er tale om en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium).
Såfremt der angives et antal, der overstiger dette maksimum, vil der alene blive lagt vægt på de 5 første referencer. Angivelser her ud over vil der blive set bort fra.
Ordregiver har udarbejdet en skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger, som SKAL benyttes og kan hentes på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2371&vId=0.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
I relation til punkt I.1): Det materiale der er tilgængeligt i forbindelse med prækvalifikationen, fremgår af ordregivers hjemmeside: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2371&vId=0
Det bemærkes at der på nuværende tidspunkt ikke er yderligere oplysninger, specifikationer eller dokumenter at få. Udbudsmaterialet vil alene blive gjort tilgængeligt for de ansøgere som prækvalificeres. SKAT gør opmærksom på, at der for flere af punkterne er skabelontvang.Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med afgivelse af anmodninger om prækvalifikation vil blive offentliggjort i anonymiseret form på ordregivers hjemmeside: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2371&vId=0
Spørgsmål skal sendes til luke.smith@skat.dk med angivelse af »Kontrakt om anskaffelse af værktøj til håndtering af metadata« i emnefeltet.
Svar på sådanne spørgsmål vil blive offentliggjort på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2371&vId=0
Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden. Spørgsmål skal stilles på dansk. Spørgsmål, der stilles senere end 10 dage før fristen for modtagelse af ansøgninger om deltagelse, vil ikke blive besvaret.I relation til punkt II.2.1) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum for kontraktens fulde løbetid.
I relation til punkt II.3) bemærkes, at den anførte kontraktlængde beregnes fra kontraktunderskrift.
I relation til punkt III.1.3) bemærkes, at det er den befuldmægtigede virksomhed der skal afgive sammenslutningens samlede ansøgning.
I relation til punkt III.2.2) og III.2.3) bemærkes det, at virksomheden kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, ved at fremlægge en støtteerklæring for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet støtteerklæringsskabeloner for hhv. punkt III.2.2) Økonomisk og Finansiel kapacitet og punkt III.2.3), Teknisk kapacitet, som kan benyttes og kan hentes på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2371&vId=0
I relation til punkt IV.1.2) bemærkes, at hver ansøger alene kan indgive 1 ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.Ordregiver ser gerne at ansøgningen om prækvalifikation fremsendes i 1 papireksemplar og 2 elektroniske versioner på et CD-medie. Alle vedlagte dokumenter skal foreligge i både en Word og en PDF udgave på de elektroniske CD-medier. Ved uoverensstemmelser mellem indholdet af papirversionen og CD-medierne, er det CD-mediernes PDF-udgave der anses for originaludgaven. Ansøgeren skal mærke CD-medierne med følgende tekst »leverandørens navn, Metadataværktøj.«.
Ansøgningen skal afleveres/sendes i en lukket kuvert/pakke til adressen anført under pkt. I.1) mærket: »Leverandørens navn, Metedataværktøj, Att: Luke Smith — Må ikke åbnes ved intern postomdeling«.
Ved aflevering inden for SKATs åbningstid udstedes kvittering for modtagelse. SKATs åbningstider er: Mandag-torsdag kl. 8:30-16:00 og fredag kl. 8:30 til 15:30. Bemærk, at SKAT er lukket fra 24.12.2015 til 3.1.2016 (begge dage inkl.).
Ansøgning om prækvalifikation kan ikke indsendes pr. e-mail.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i § 12 i bekendtgørelse nr.712 af 15.6.2011 om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Klagenævnet for Udbud, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 325291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk
Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Der er ikke et mæglingsorgan i Danmark
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne mv. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk) gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Fristen begynder dog først, når der i underretningen er angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for ordregiverens beslutning.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1. 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fradagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået. Lige som ovenfor er det en betingelse for, at fristen begynder at løbe, at underretningen indeholder en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3. 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk