Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=327423&B=KA
Udbyder
Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Vindere
Udbud af hovedbeklædning (strik)
(09.09.2022)
Topmark Trading ApS
Aalborgvej 104
9670 Løgstør
Opdateringer
IV.2.2)
Placering af det tekst, der skal ændres:IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 01-05-2022
Time: 13:00
Læses:
Dato: 15-06-2022
Time: 12:00
IV.2.7)
Placering af det tekst, der skal ændres:IV.2.7)
I stedet for:
Dato: 01-05-2022
Time: 13:00
Læses:
Dato: 15-06-2022
Time: 12:00
IV.2.2
Placering af det tekst, der skal ændres:IV.2.2
I stedet for:
Dato: 01-05-2022
Time: 13:00
Læses:
Dato: 30-06-2022
Time: 12:00
IV.2.7
Placering af det tekst, der skal ændres:IV.2.7
I stedet for:
Dato: 01-05-2022
Time: 13:00
Læses:
Dato: 30-06-2022
Time: 12:00
Udbud af hovedbeklædning (strik)
Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 16287180
Postadresse: Lautrupbjerg 1
By: Ballerup
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Christine Pilgaard Vinther
E-mail: chvi@kammeradvokaten.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Udbud af hovedbeklædning (strik)
Dette udbud angår rammeaftalen om levering af huer, balaclava og vintercaps til Forsvaret og Beredskabsstyrelsen.
Ballerup
FMI skal gennem rammeaftalen kunne anskaffe huer, balaclava og vintercaps til Forsvaret og Beredskabsstyrelsen.
Der er behov for huer, balaclava og vintercaps til flere forskellige anvendelsesscenarier. Det primære formål med huer, balaclava og vintercaps er at holde hovedet tilpas varmt, så opgaverne kan løses optimalt.
Evalueringen af tilbuddene vil inkludere en ekspertevaluering af vareprøver (hjelmhue, balaclava og felthuem - 4 stk. af hver). Et ekspertpanel vil gennemføre en evaluering af hver indleverede vareprøve i henhold til specificerede kriterier.
Reammeaftalen er ikke opdelt i delaftaler, da dette ville eliminere de stordriftsfordele, der kan opnås ved én samlet kontrakt.
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb af leverancer på aftalens vilkår og betingelser.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (elektronisk version, herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger i ESPD'et:
Tilbudsgivers egenkapitale ved udgangen af det seneste regnskabsår, for så vidt som denne oplysning foreligger, jf. Del IV, pkt. B.
Tilbudsgiver skal på FMI's anmodning afgive følgende dokumentation:
Årsrapport eller uddrag heraf eller anden dokumentation, der viser ansøgers egenkapital i det seneste regnskabsår, såfremt offentliggørelse af årsrapporter er lovpligtigt i det land, hvor ansøger er etableret, og for så vidt som disse oplysninger foreligger. Når sammenslutninger af enheder (f.eks. konsortier), herunder midlertidige joint ventures, deltager samlet i udbuddet, skal dokumentation afgives for hver enkelt af de deltagende enheder. Hvis rilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), skal dokumentation ligeledes afgives for de enkelte enheder.
Bemærk, at FMI på et hvilket som helst tidspunkt i udbudsprocessen kan anmode om, at tilbudsgiveren afgiver den ovenfor anførte dokumentation, hvis dette anses for nødvendigt for at sikre en korrekt afvikling af udbuddet. FMI vil i så fald fastsætte en passende tidsfrist for afgivelse af dokumentation.
Det bemærkes, at tilbudsgiveren kan basere sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af relationen mellem tilbudsgiveren og de(n) enhed/enheder, som tilbudsgiveren baserer sig på. I så fald skal tilbudsgiver sikre sig, at et ESPD fra de(n) enhed(er), som tilbudsgiver baserer sig på, fremsendes sammen med tilbudsgivers eget ESPD. Denne/disse enhed(er)s ESPD skal indeholde tilsvarende oplysninger, som anført ovenfor.
Tilbudsgiver skal have en positiv egenkapital i det seneste regnskabsår.
Hvis tilbudsgiver består af en sammenslutning af enheder (f.eks. et konsortium), herunder midlertidige joint ventures, beregnes egenkapitalen som summen af alle deltageres egenkapitaler i det seneste disponible regnskabsår.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes beregnes egenkapitalen som summen af tilbudsgivers og enhedens/enhedernes samlede egnekapitaler i det seneste disponible regnskabsår.
Der henvises til udbudsmaterialet vedrørende betalingsbetingelser. Fakturering skal ske i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning om offentlige betalinger. Dette er p.t. lovbkg. nr. 798 fra juni 2007, som stiller krav om elektronisk fakturering. De nærmere betingelser vil fremgå af kontrakten.
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en leverandør som repræsentant for sammenslutningen.
Rammeaftalen skal udføres under hensyntagen til CSR-krav og den anvendte arbejdsklausul; der henvises til appendiks B for yderligere oplysninger.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
2026
Vedrørende afsnit II.1.5): Den anslåede værdi af rammeaftalen er 24 mio. kr. og den maksimale værdi af rammeaftalen er 45 mio. kr. Årsagen til forskellen mellem de angivne værdier er usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den estimerede værdi udgør derfor FMIs mest kvalificerede skøn over værdien af rammeaftalen på nuværende tidspunkt, mens maksimumværdien udgør den maksimale værdi af indkøb under rammeaftalen i dens løbetid.
Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes primært usikkerhed om, præcis hvor omfattende rammeaftalens leverancer vil blive fordelt i Forsvaret. Hvis der træffes beslutning om, at de pågældende leverancer skal udnyttes af flere personalegrupper, end hvad der reelt er besluttet på nuværende tidspunkt, vil det medføre en væsentlig større udgift til rammeaftalen, end hvad der forventes på nuværende tidspunkt.
Der afholdes orienteringsmøde den 18. maj 2022, se nærmere herom i udbudsbetingelsernes punkt 4.2.
Det er en forudsætning for deltagelse i udbudsproceduren, at der anvendes ESPD, jf. udbudslovens § 148. FMI kræver, at tilbudsgiver anvender ESPD som foreløbig dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 anførte udelukkelsesgrunde, at tilbudsgiver opfylder de minimumskrav til egnethed, der er anført i § 140, jf. pkt. III.1.2) og III.1.3), og at tilbudsgiver opfylder de objektive og ikke-diskriminerende udvælgelseskriterier anført i § 145, stk. 2, jf. pkt. II.2.9).
Tilbudsgiver, og eventuelt deltagerne i en sammenslutning af enheder og/eller støttende enheder, skal anvende den elektroniske version af ESPD, som er tilgængelig i det elektroniske udbudssystem. ESPD’et skal udfyldes og indgives via det elektroniske udbudssystem i overensstemmelse med de instrukser, der følger af det elektroniske udbudssystem. ESPD’et skal være underskrevet af den støttende enhed. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiverer en sammenslutning (konsortier), skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den deltager, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument.
Før tildeling af kontrakten kræver FMI, at den tilbudsgiver, til hvem FMI har til hensigt at tildele kontrakten, har afgivet dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. udbudslovens §§ 151-155. Se yderligere oplysninger herom i dokumentet "Supplerende oplysninger", som er tilgængeligt i det elektroniske udbudssystem, jf. pkt. I.3).
For yderligere oplysninger om denne udbudsforretning henvises til dokumentet ”Supplerende oplysninger”, som er at finde i det elektroniske udbudssystem, jf. pkt. I.3).
FMI yder ikke honorar til deltagerne i udbuddet.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbuds-givere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk