Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/29e7bd07-86e3-41f8-9f01-50807d4d7be3/publicMaterial
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
50.40 Computere og it-tilbehør
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: Pakkerivej 6
By: Valby
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Kontaktperson: Ulrik Skaarup Larsen
E-mail: usl@ski.dk
Telefon: +45 20666843
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Del II: Genstand
50.40 Computere og it-tilbehør
SKI udbyder rammeaftale 50.40 vedrørende Computere og it-tilbehør.
Rammeaftalen vedrører levering af computere og it-tilbehør samt diverse serviceydelser i tilknytning hertil. Rammeaftalen er opdelt i to delaftaler:
- En delaftale, som vedrører levering af computere samt it-tilbehør til administrativt brug (Delaftale 1 - Administrative computere)
- En delaftale vedrørende computere til skolebrug, basiscomputere til ikke-administrative medarbejdere samt tilhørende it-tilbehør. (Delaftale 2 - Basis- og Skolecomputere)
I begge delaftaler er der tilknyttede serviceydelser, som omfatter både stykbaserede ydelser såsom imagepålægning og køb af konsulenter på timebasis.
Udbudsforretningen gennemføres som et offentligt udbud i overensstemmelse med udbudsloven (lov nr. 1564 af 15.12.2015).
Rammeaftalen omfatter en aftageforpligtelse for staten samt tilsluttede kommuner, regioner og øvrige offentlige myndigheder. Se yderligere herom i udbudsbetingelsernes afsnit 5.2.
Administrative computere
Delaftale 1 vedrører levering af computere samt it-tilbehør til administrativt brug.
Sortimentet i delaftale 1 er struktureret således, at tilbudsgiver skal tilbyde hver enkelt af de specificerede produkter i sortimentet ved to forskellige producentmærker, samt at tilbudsgiver skal tilbyde samme to producentmærker på tværs af alle de specificerede produkter.
Det betyder, at tilbudsgiver skal tilbyde alle de specificerede produkter i sortimentet for hvert af de to producentmærker, som tilbudsgiver vælger at tilbyde. I bilag C for delaftale 1 er der således oprettet to varelinjer pr. specificeret produkt med en varelinje til hvert producentmærke.
Sortimentet er opdelt i hovedproduktgrupper, der videre er opdelt i produktgrupper, underproduktgrupper, og produkter/ydelser.
Varigheden af delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Rammeaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Den maksimale værdi af delaftale 1 er fastsat til DKK 3.670.000.000 Se nærmere om baggrunden herfor i del VI, afsnit VI.3) Yderligere oplysninger
Basis- og skolecomputere
Delaftale 2 vedrører levering af computere til skolebrug, basiscomputere til ikke-administrative medarbejdere samt tilhørende it-tilbehør.
Sortimentet i delaftale 2 er struktureret således, at tilbudsgiver skal tilbyde hver enkelt af de specificerede produkter i sortimentet i tre forskellige producentmærker.
Der er på delaftale 2 ikke krav til, at der skal tilbydes de samme tre producentmærker på tværs af aftalen. I bilag C for delaftale 2 er der således oprettet tre varelinjer pr. kravspecificeret produkt.
Sortimentet er opdelt i hovedproduktgrupper, der videre er opdelt i produktgrupper, underproduktgrupper, og produkter/ydelser.
Varigheden af delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Rammeaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Den maksimale værdi af delaftale 2 er fastsat til DKK 1.007.000.000. Se nærmere om baggrunden herfor i del VI, afsnit VI.3) Yderligere oplysninger
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal - for at blive erklæret egnet - opfylde følgende 2 krav vedrørende økonomisk og finansiel
formåen:
- i seneste disponible regnskabsår havde en samlet omsætning på minimum DKK 100 mio.
- i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på minimum 15 %.
Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens samlede omsætning som summen af omsætning i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens Del IV, afsnit B
Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en samlet omsætning på minimum DKK 100 mio.
Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på minimum 15 %.
Ingen kriterier
Ingen kriterier
Såfremt tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen skal udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI. Tilsvarende hæfter en tilbudsgiver, som i sit tilbud i relation til økonomisk og finansiel formåen, baserer sig på andre enheders formåen (kaldet ”støttende virksomheder”) f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør, solidarisk med de pågældende støttende enheder for kontraktens gennemførelse, såfremt kontrakten tildeles ansøger/tilbudsgiver.
I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Videre er der i rammeaftalen en prisreguleringsklausul, der angår prisregulering som følge af ekstraordinære forhold, ex. naturkatastrofer og krig. Herudover indeholder rammeaftalen en arbejdsklausul.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens §§ 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2.
Ad II.1.5) og II.2.6): Den skønsmæssige vurdering af delaftalernes anslåede værdier er angivet i punkt II.2.6). Den er baseret på:
• Historiske indkøbsdata sammenholdt med fremadrettede forventninger til delaftalerne.
• Oplysninger modtaget fra kunderne i forbindelse med tilslutning.
Hen over den samlede varighed på 4 år, inklusive muligheder for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på rammeaftalen, er der således også en usikkerhed om hvad de enkelte delaftalers værdi ender med at blive. I den forbindelse er der lagt vægt på følgende forhold:
• Generel prisudvikling i markedet med tendens til prisstigninger samt påvirkning fra aftalens prisreguleringsmekanisme.
• Justering i aftalernes sortiment i forhold til den tidligere aftale, hvor der er sket en udvidelse og en teknologisk tilpasning.
• Stigende krav til digitalisering i den offentlige sektor kan fremme anvendelse af aftalen.
• Politiske beslutninger og teknologiske tendenser har historisk påvirket især undervisningssektorens anvendelse af it-udstyr.
• COVID 19 påvirker stadig den generelle markedssituation, og vil forventeligt gøre det fremadrettet, ligesom den aktuelle situation i Ukraine kan have indflydelse.
• Justering i aftalernes sortiment i forhold til den tidligere aftale, hvor der er sket en udvidelse og en teknologisk tilpasning.
Skønnet indebærer derfor både en vurdering af den anslåede værdi af rammeaftalen, fordelt på alle delaftalerne, og en vurdering af rammeaftalens maksimale værdi, fordelt på alle delaftaler. På den baggrund er rammeaftalens maksimale værdi fastsat til DKK 4.657.000.000. De maksimale værdier, der er fastsat for de enkelte delaftaler, fremgår i punkt II.2.14) for hver delaftale. Disse værdier anses ikke for klart usandsynlige. De maksimale værdier kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler.
Forskellen mellem anslået værdi og maksimal værdi er begrundet i usikkerheden om hvad delaftalernes værdier ender med at blive.
Skønnet af anslået værdi og maksimal værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn af forbruget på delaftalerne på udbudstidspunktet inkl. muligheder for forlængelse og evt. optioner.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
• Ad IV.1.3): Det understreges, at der foretages tildeling til en leverandør på hver af de to delaftaler.
• Ad IV.2.4): Fagtermer og begreber, der normalt angives på engelsk, kan dog accepteres.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk