Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/672acf15-6c7a-4082-95db-6680e2c181cf/publicMaterial
Udbyder
I/S Amager Ressourcecenter
Vindere
Rammeaftale om it-løsning til drift af affaldsindsamling
(20.12.2022)
Scanvaegt Systems A/S
Johann Gutenbergsvej 5-9
DK-8200 Aarhus N
Rammeaftale om IT-løsning til drift af affaldsindsamling
I/S Amager Ressourcecenter
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 34 20 81 15
Postadresse: Vindmøllevej 6
By: København S
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontaktperson: Lene Skau
E-mail: lesk@a-r-c.dk
Telefon: +45 20168556
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.a-r-c.dk/
Del II: Genstand
Rammeaftale om IT-løsning til drift af affaldsindsamling
Udbuddet omfatter anskaffelse af en it-løsning, som kan understøtte driften af affaldsindsamlingen i Københavns Kommune som nærmere beskrevet i punkt II.2.4.
Udbuddet omfatter både en Rammeaftale, hvor ordregiver har mulighed for i aftaleperioden at anskaffe de omfattede ydelser, og en Leverancekontrakt for en initialleverance, som ordregiver forpligter sig til at indgå.
Indsamlingen af husholdningsaffald i Københavns Kommune har gennem en lang årrække været konkurrenceudsat. Københavns Kommunes Borgerrepræsentation vedtog den 18. september 2018 at hjemtage indsamlingen af husholdningsaffald i Københavns Kommune. I den forbindelse er ansvaret for indsamlingen blevet kompetenceoverdraget til Kunden, der således skal stå for tilrettelæggelse og implementering af organiseringen af indsamling husholdningsaffald i Københavns Kommune. Med kompetenceoverdragelsen overdrages ansvaret for indsamling og transport af affald fra private husstande, erhverv iblandet bolig og erhverv, haveforeninger samt offentlige og private virksomheder og institutioner, som er tilsluttet de af Københavns Kommunes fastsatte indsamlingsordninger.
På tidspunktet for kompetenceoverdragelsen var indsamlingen udbudt til private renovatører, men skal overgå til Kunden i takt med, at de nuværende kontrakter udløber. De første kontrakter hjemtages i foråret 2022 og vil herefter overgå til drift hos Kunden i etaper frem til 2024.
Det er desuden besluttet, at Københavns Kommune ønsker at køre et forsøg med automatisk tømningsregistrering, i form af både RFID-aflæsning samt vejning af affaldet på enkeltbeholderniveau. Forsøget med ATR køres på de ca. 20 køretøjer, som indsamler på Østerbro og Nørrebro. Disse kontrakter hjemtages pr. 1. august 2022.
Tømning skal her både registreres vha. RFID-aflæsning samt vejning af affaldet. Det forventes, at der vil blive indført automatisk tømningsregistrering i resten af Københavns Kommune (ca. 110 køretøjer), når de resterende kontrakter, der omfatter beholdertømninger, hjemtages den 1. maj 2023. Den endelige beslutning om udrulningsgraden af automatisk tømningsregistrering træffes dog først, når pilotprojektet på Østerbro og Nørrebro er afsluttet.
Kunden har derfor behov for en it-løsning, som kan understøtte driften af affaldsindsamlingen i Københavns Kommune, der muliggør:
- Nem indmeldelse af hændelser/afvigelser fra dagens ruter direkte i systemet – i dag foregår dette manuelt
- Opsamling af data fra automatisk tømningsregistrering i form af aflæsning af RFID-tag samt vægt af tømt affald på enkeltbeholderniveau
- Planlægning af indsamlingsruter såvel både små og store optimeringer af ruteplaner
Rammeaftalen giver Kunden mulighed for i aftaleperioden at anskaffe de omfattede ydelser vedr. levering og installation af Systemer som en service til hændelsesregistrering, ruteplanlægning, tømningsregistrering og vejning samt Udstyr hertil. Systemerne skal kunne integreres med Affaldssystem København (ASK365), som er Københavns Kommunes system til håndtering af data vedr. indsamling af husholdningsaffald og vil være systemet, hvor stamdata findes, og hvor information til og fra Kundens system skal kunne udveksles.
I forbindelse med indgåelsen af Rammeaftalen forpligter ordregiver sig til at indgå en Leverancekontrakt for en initialleverance, der omfatter Systemer og Udstyr til 35 køretøjer. Heraf vil 15 køretøjer kun skulle understøttes til at håndtere hændelsesregistrering og ruteplanlægning, mens de resterende 20 skal kunne håndtere hændelsesregistrering, ruteplanlægning, tømningsregistrering og vejning samt Udstyr hertil.
Ordregiver forventer endvidere efter Rammeaftalens indgåelse at bestille Systemer og Udstyr til håndtering af hændelsesregistrering til ca. 90 køretøjer, der skal være klar til drift senest 1. maj 2023.
I henhold til Udbudslovens § 49, stk. 2 om opdeling i delkontrakter (opdel-eller-forklar-princippet) er det ordregivers vurdering, at Rammeaftalen ikke hverken it-strategisk, teknisk eller forretningsmæssigt er egnet til at opdele i særskilte delaftaler grundet behovet for én samlet løsning til systemunderstøttelse af den for udførelsen af affaldsindsamlingen nødvendige opgavevaretagelse.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal som en del af sit tilbud aflevere et ESPD, hvori tilbudsgiver skal afgive erklæringer om følgende forhold:
— Hvorvidt tilbudsgiver er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1-3 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om deltagelse i kriminel organisation, bestikkelse, svig, terrorhandlinger, hvidvaskning, børnearbejde, ubetalt forfalden gæld mv.), og
— Hvorvidt tilbudsgiver er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 136 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om interessekonflikter, konkurrencefordrejning, groft urigtige oplysninger mv.), og
— Hvorvidt tilbudsgiver er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 (vedrører konkurs, insolvens- eller likvidationsbehandling, rekonstruktion, indstillet erhvervsvirksomhed og lignende situationer), og
— Hvorvidt tilbudsgiver er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 5 (vedrører tidligere misligholdelse af en offentlig kontrakt), og
— Hvorvidt tilbudsgiver er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 6 (vedrører uretmæssig påvirkning af beslutningsproces mv.).
Ordregiver kan kun tage erklæringer i betragtning, som afgives i ESPD, jf. udbudslovens § 148.
Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD, som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske/finansielle formåen og/eller teknisk/faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD, som omfatter ovennævnte erklæringer.
Tilbudsgiver skal som en del af sit tilbud aflevere et ESPD, hvori tilbudsgiver skal afgive erklæringer om følgende forhold:
— Tilbudsgivers soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår tilbudsgiver blev etableret eller startede sin virksomhed). Soliditetsgraden beregnes i procent som egenkapitalen divideret med de samlede aktiver.
Ordregiver kan kun tage erklæringer i betragtning, som afgives i ESPD, jf. udbudslovens § 148.
Bemærk, at tilbudsgiver i forhold til angivelsen af soliditetsgraden også skal oplyse, hvilken egenkapital virksomheden har samt værdien af de samlede aktiver. Selve soliditetsgraden skal indsættes i feltet ”Nøgletal” og beregningsgrundlaget (i form af egenkapitalen divideret med de samlede aktiver) skal indsættes i feltet ”Beskrivelse”.
Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD, som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD, som omfatter ovennævnte erklæringer.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders kapacitet, eller såfremt flere virksomheder byder i fællesskab som et konsortium, er det den samlede egnethed, der lægges vægt på.
I forhold til soliditetsgrad – som er et udtryk for en virksomheds egenkapital divideret med virksomhedens samlede aktiver – lægger ordregiver henholdsvis egenkapitalen og de samlede aktiver sammen for de deltagende virksomheder. På baggrund af totalerne beregnes herefter den samlede soliditetsgrad ved at dividere den samlede egenkapital med de samlede aktiver med henblik på at se, om minimumskravet til egnethed opfyldes samlet set.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver i det seneste disponible regnskabsår har haft en soliditetsgrad på minimum 10 %.
Tilbudsgiver skal som en del af sit tilbud aflevere et ESPD, hvori tilbudsgiver skal afgive erklæringer om følgende forhold:
— Forelæggelse af en liste over de betydeligste sammenlignelige leverancer af varer og ydelser, tilbudsgiver har udført i løbet af de sidste 3 år med angivelse af beløb og modtager. Ved sammenlignelige ydelser forstås levering og installation af Systemer som en service til hændelsesregistrering, tømningsregistrering, ruteplanlægning og vejning samt Udstyr til køretøjer, herunder vejeanlæg. Herudover forstås med sammenlignelige ydelser drift og vedligeholdelse af Systemer som en service og Udstyr.
Kun de referencer for sammenlignelige leverancer af varer og ydelser, der er udført inden for de angivne 3 år på tidspunktet for fristen for anmodning om deltagelse, vil indgå i vurderingen, jf. punkt II.2.9. Hvis tilbudsgiver har referencer for leverancer af sammenlignelige varer og ydelser, hvis levering er påbegyndt tidligere end de angivne 3 år, men som stadig pågår inden for den 3-årige periode, vil det alene være den del af de leverancer af sammenlignelige varer og ydelser, der udføres inden for de 3 år, der vil indgå i vurderingen. Tilbudsgiver skal derfor tydeligt angive, hvilke leverancer det handler om.
Der gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver ved udfyldelsen af sine referencer i ESPD i feltet ”Beskrivelse” skal sørge for, at beskrivelsen af de enkelte referencer er fyldig og fyldestgørende, således at ordregiver kan vurdere referencerne i forhold til, hvorvidt og i hvilket omfang de er udtryk for leverancer af sammenlignelige varer og ydelser.
Ordregiver kan kun tage erklæringer i betragtning, som afgives i ESPD, jf. udbudslovens § 148.
Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD, som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD, som omfatter ovennævnte erklæringer.
Såfremt Rammeaftalen tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse for Rammeaftalens gennemførelse og udpege en fælles befuldmægtiget blandt de solidarisk hæftende deltagere.
Særlige vilkår for opfyldelse af Rammeaftalen omfattende CSR krav fremgår af udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Tilbudsgiverne har ikke adgang til at overvære åbningen af tilbud, herunder til at få oplysninger om indholdet af de øvrige tilbudsgiveres tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
Der er tale om et offentligt udbud. Tilbud skal uploades via udbudssystemet. Tilbud kan ikke afgives på anden måde.
Som en del af tilbuddet skal tilbudsgiver udfylde ESPD.
En tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, såfremt de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135-136 og/eller de anvendte frivillige udelukkelsesgrunde finder anvendelse, medmindre udbudsloven giver mulighed for at undlade at udelukke tilbudsgiveren (jf. herunder lovens § 138).
Før ordregivers beslutning om tildeling af Rammeaftalen skal ordregiver kræve, at den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele til, fremlægger dokumentation i henhold til Udbudslovens § 152 for de oplysninger, der er afgivet i ESPD. Ordregiver kan på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren anmode en tilbudsgiver om at fremlægge (endelig) dokumentation for de forhold, der er blevet erklæret i det fælleseuropæiske udbudsdokument vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 og 3, samt de anvendte frivillige udelukkelsesgrunde, vedrørende opfyldelse af minimumskravene til egnethed, samt vedrørende kriterierne for udvælgelse. Tilsvarende kan ordregiver anmode en tilbudsgiver om at supplere eller præcisere modtaget dokumentation. I så fald skal den efterspurgte dokumentation fremsendes inden en kortere tidsfrist der fastsættes af ordregiver. Manglende fremsendelse af efterspurgt dokumentation kan føre til udelukkelse af den pågældende tilbudsgiver fra udbudsprocedure.
Følgende dokumentation vil blive krævet for opfyldelse af de obligatoriske udelukkelsesgrunde og minimumskrav til egnethed:
- Udelukkelsesgrunde: Danske virksomheder serviceattest, udenlandske virksomheder de relevante certifikater, erklæringer mv.
- Minimumskrav til økonomisk og finansiel egnethed: Erklæring fra revisor eller revisorpåtegnet årsrapport.
For uddybning henvises til udbudsbetingelserne.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk