Fakta om udbudet
Udbyder
Banedanmark
Vindere
Signalling system for the fjernbane - west
(18.03.2022)
Thales Denmark A/S
Industriparken 39
2750 Ballerup
Signalling system for the fjernbane - west
(18.03.2022)
Strukton Rail A/S
Gammel Lyngvej 2
4600 Køge
Signalling system for the Fjernbane West
Banedanmark
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 18632276
By: København V
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Susanne Synnestvedt
E-mail: ssyn@bane.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.bane.dk
Del II: Genstand
Signalling system for the Fjernbane West
Ved udbudsbekendtgørelse 2010/S 39-057711 udbød Banedanmark en kontrakt om Design, Building and Maintenance of a Signalling System for Fjernbane West efter reglerne i det dagældende forsyningsvirksomhedsdirektiv. Kontrakten blev indgået med Thales Transportation Signalling and Security Solutions A/S og Balfour Beatty Rail Danmark A/S den 31. januar 2012. Balfour Beatty Rail Danmark A/S er efterfølgende blevet overtaget af Strukton Rail A/S der nu er kontraktpart. Thales Transportation Signalling and Security Solutions A/S har efterfølgende foretaget navneskifte og hedder i dag Thales Denmark A/S.
Banedanmark oplyser med denne bekendtgørelse, at man agter at indgå en aftale om ændring af kontrakten, jf. nærmere herom i punkt II.2.4 og punkt IV.1.1).
Danmark
Ændringerne skyldes primært, at der som følge af forhold hos Banedanmark og leverandøren har været en betydelig forsinkelse af udrulningen af signalsystemet der skulle være færdiggjort i 2021. Ændringerne foretages mhp. at sikre yderligere robusthed i udrulningsplanen samt for at tilpasse udrulningen til Banedanmarks øvrige projekter for derved at undgå yderligere forsinkelse. Som følge af disse ændringer foretages endvidere ændringer af visse af kontraktens vilkår for at tage højde for ændringerne i tidsplanen. Ændringerne omfatter følgende:
1. Udskydelse af udrulningen af signalsystemet, så færdiggørelsen af den samlede udrulning udskydes til 30. april 2029. Ændringerne sker til dels i medfør af kontrakten.
2. Ændringer i udrulningsrækkefølgen af de enkelte strækninger. Ændringerne sker til dels i medfør af kontrakten.
3. Ændringer i den måde leverandøren skal udføre arbejdet på ift. verifikation af data leveret af Banedanmark samt samarbejde med øvrige leverandører. Ændringerne er knyttet til det arbejde leverandøren allerede skal levere i henhold til kontrakten. Ændringerne sker med det formål at undgå yderligere forsinkelse af udrulningen. Ændringerne indebærer en yderligere betaling til leverandøren på DKK 163.468.730,44.
4. Fastholdelse af ressourcer hos leverandøren mhp. at sikre kontinuitet hos leverandørens ressourcer i den forlængede kontraktperiode.
5. Reservering af ressourcer hos leverandøren til brug for udrulning af softwareopdateringer på allerede migrerede linjer med det formål at sikre kapacitet hos leverandøren, så udrulningen af signalsystemet ikke påvirkes. Ændringerne indebærer en yderligere betaling til leverandøren på DKK 103.739.771,24.
6. Leverandøren frafalder krav om tidsfristforlængelse som følge af en række allerede aftalte ændringer og øvrige forhold.
7. Ændringer til test- og godkendelsesregimet for systemet, således at der fastlægges en ny milepæl for godkendelse (Ready for Commercial Operation) der ligger forud for overtagelse (Acceptance) samt en ny milepæl for godkendelse (Partial Final Acceptance) der ligger forud for den endelige godkendelse (Final Acceptance). Ændringerne indebærer endvidere, at Banedanmark overtager ejerskabet ved Partial Final Acceptance frem for ved Final Acceptance og at bod ved Final Acceptance splittes op, så en del af boden kan opkræves allerede ved Partial Final Acceptance. I øvrigt fastholdes kriterierne for både Acceptance og Final Acceptance uændrede. Ændringerne gælder ikke for early deployment linjen og roll-out 8-linjen.
8. Ændringer af vedligeholdelsesvederlaget for roll-out linje 5 og 8 for at tage højde for den ændrede rækkefølge af udrulningen. Ændringerne indebærer, at leverandøren samlet set modtager DKK 384.129,26 yderligere per måned i vedligeholdelsesvederlag for de to linjer. Ændringerne indebærer, at betalingerne forrykkes mellem linjerne, men samlet set ændres betalingen ikke.
9. Ændringer af betalingsplanen. Betalingsplanen opdeles i en række nye betalingsmilepæle således at betalingerne i højere grad afspejler den reelle fremdrift og dermed bliver mere likviditetsneutral for både Banedanmark og leverandøren. Endvidere opdeles betalingerne i betalinger for bygge-anlægsarbejder og øvrige betalinger.
10. Ændringer af krav til garantistillelse samt ændringer af, hvornår betalinger anses som forudbetalinger. Med denne ændring opdeles leverancen i bygge- anlægsarbejder og øvrige leverancer. Betalinger knyttet til bygge- anlægsarbejder anses alene som forudbetalinger frem til tidspunktet for levering af byggeanlægsarbejderne, idet ejerskabet ændres til at overgå på dette tidspunkt som i AB18. Forudbetalingsgarantierne tilpasses således at der tages højde for, at betalingerne for bygge-anlægsarbejder ikke anses for forudbetaliner. For øvrige dele af leverancen anses betalinger som forudbetalinger frem til Partial Final Acceptance, hvor også ejerskabet overgår og forudbetalingsgarantierne nedskrives.
Punkt II.1.7) og V.2.7): Den angivne værdi svarer til de ændringer til kontrakten, som denne bekendtgørelse vedrører. Som det fremgår af punkt IV.1.1) er den samlede værdi af kontrakten ekskl. ændringerne cirka DKK 3,2 mia., og ændringerne udgør cirka DKK 267 mio.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Som det fremgår af pkt. II.2.4, har kontrakten været genstand for udbud. Banedanmark anser det ikke for nødvendigt at gennemføre en ny udbudsprocedure i forbindelse med ændringerne af kontrakten, idet ændringerne ikke er væsentlige, jf. forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 89, stk. 1, litra e, som defineret i forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 89, stk. 4, da 1) ændringerne ikke indfører betingelser, der, hvis de havde været en del af den oprindelige udbudsprocedure, ville have givet mulighed for at give andre ansøgere end de oprindeligt udvalgte adgang; 2) ændringerne ikke ville have medført, at Banedanmark ville have accepteret et andet tilbud end det oprindeligt accepterede; 3) ændringerne ikke ville have tiltrukket yderligere deltagere i udbudsproceduren; 4) ændringerne ikke ændrer kon-traktens økonomiske balance til leverandørens fordel på en måde, som den oprindelige kontrakt eller rammeaftale ikke gav mulighed for, idet ændringerne samlet set indebærer både fordele og ulemper for leverandøren der opvejer hinanden; og 5) ændringerne ikke udvider kontraktens eller rammeaftalens anvendelsesområde betydeligt. Hertil kommer, at kontrakten indeholder en betydelig grad af fleksibilitet som bl.a. giver Banedanmark en ubegrænset mulighed for at ændre tidsplanen, ligesom kontrakten forudsætter, at der kan være behov for betydelige ændringer under udførelsen henset til projektets betydelige kompleksitet. Ændringerne skal endvidere ses i lyset af, at den samlede værdi af kontrakten eksklusive ændringer er ca. DKK 3,2 mia. mens værdien af ændringerne i denne aftale udgør ca. DKK 267 mio.
Endvidere anser Banedanmark at behovet for ændringerne er opstået som følge af omstændigheder, som Banedanmark ikke kunne forudse på tidspunktet for indgåelse af kontrakten, idet ændringerne i det væsentligste skyldes forsinkelser i projektet der ikke var mulige at forudse. Aftalen om ændringer kan også af denne årsag indgås uden udbud i overensstemmelse med forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 89, stk. 1, litra c, idet ændringerne i øvrigt ikke ændrer aftalens overordnede karakter.
I forhold til ændringerne nævnt i pkt. II.2.4 under nr. 3-5, gælder, at disse supplerende anskaffelser har vist sig nødvendige for at færdiggøre arbejdet og en udskiftning af leverandøren er ikke mulig af økonomiske og tekniske årsager idet dette arbejde er så tæt knyttet til det arbejde leverandøren skal leve-re i henhold til den udbudte kontrakt, at dette ikke kan udføres af andre, og det ville forårsage betydelige problemer og en væsentlig forøgelse af Banedanmarks omkostninger til færdiggørelse af signalprogrammet, hvis leverandøren skulle udskiftes. Disse ændringer kan også af denne årsag indgås uden udbud i overensstemmelse med forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 89, stk. 1, litra b.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Signalling system for the fjernbane - west
CVR-nummer: 32075193
Postadresse: Industriparken 39
By: Ballerup
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2750
Land: Danmark
CVR-nummer: 20286547
Postadresse: Gammel Lyngvej 2
By: Køge
NUTS-kode: DK021 Østsjælland
Postnummer: 4600
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over, at Banedanmark har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor Banedanmark har offentliggjort en bekendtgørelse i den Europæiske Unions Tidende om, at Banedanmark har indgået kontrakten, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage (regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort i den Europæiske Unions Tidende), som er fastsat i lovens § 4, stk. 1, nr. 2.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk