23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2022/S 055-142319
Offentliggjort
18.03.2022
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Økonomistyrelsen

Vindere

(18.03.2022)
Komplex it A/S
Meterbuen 25
2740 Skovlunde

Indkøb af mainframe til drift af Statens Koncernsystem og Statens Bevillingslovssystem

(03.05.2022)
Komplex it A/S
Meterbuen 25
2740 Skovlunde

Indkøb af mainframe til drift af Statens Koncernsystem og Statens Bevillingslovssystem


Økonomistyrelsen

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Økonomistyrelsen
CVR-nummer: 10213231
Postadresse: Landgreven 4
By: København
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 1301
Land: Danmark
Kontaktperson: Susanne Krapper
E-mail: skr@oes.dk
Telefon: +45 41782262
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.oes.dk
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Indkøb af mainframe til drift af Statens Koncernsystem og Statens Bevillingslovssystem

II.1.2) Hoved-CPV-kode
30211000 Mainframe
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Styrelsen ønsker at indgå kontrakt om levering af en processor, tilhørende diske og virtuelt tapeudstyr (VTS).

Styrelsen driver og udvikler bl.a. de systemer, der understøtter udarbejdelse af Finanslov og Statsregnskab. Systemerne er egenudviklede og drives i dag af styrelsen selv i et mainframemiljø, der i dag består af en IBM zBC12 (2828-K01), samt diske af type IBM DS8870 (2423). Hertil kommer et ældre tapesystem bestående af 3592-L06 Controller, TS3400 Tape Library (3577) og TS1100 Tape Drives (3592-E06). Systemerne afvikles under operativsystem IBM zVM 7.1.

Styrelsen ønsker en processor, der er bagudkompatibel, således at den er i stand til at afvikle styrelsens eksisterende systemer.

Processoren skal klargøres og tilkobles til eksisterende ydre enheder, og data skal migreres som en del af leverancen.

Formålet med kontrakten er at give styrelsen et opgraderet og tidsvarende miljø hvad angår disk og backupløsning, samt en øget kapacitet som muliggør en kapacitetsudvidelse.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Laveste bud: 6 000 000.00 DKK / Højeste bud: 6 500 000.00 DKK taget i betragtning
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
30233100 Lagerenheder til datamater
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK011 Byen København
Hovedudførelsessted:

Landgreven 4, 1301 København

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Styrelsen ønsker en processor kapacitet på mindst 190 MIPS (CP) samt én IFL-processor. Endvidere central storage på minimum 64 GB, samt mindst 18 TB tilgængelig (dvs. formateret til anvendelse af operativsystemet) disk kapacitet.

Disk og processor ønskes integreret i samme boks for at sikre driftssikkerhed og driftsstabilitet. Derfor ønsker styrelsen at indgå en aftale om anskaffelse af processor og diske af samme fabrikat, som udover, at de integreres optimalt i samme boks, også bliver installeret samtidig. Endvidere ønsker styrelsen en virtuel tapeløsning (VTS) med en kapacitet på minimum 20 TB. Denne skal kunne tilsluttes mainframen via FICON kanaler og skal kunne udføre spejling af data til tilsvarende udstyr på en anden lokation (over et TCP/IP-netværk)

For alle enheder (processor, disk og VTS) gælder, at enhederne er fabriksnye, og at kapaciteten om nødvendigt skal kunne udvides med mindst 100%.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

Styrelsen anvender i dag operativsystemet z/VM V7.1, hvorfor den indkøbte processor skal være i stand til at driftsafvikle det nuværende operativsystem samt det øvrige basis- og applikationssoftware. Operativsystemet kan kun afvikles på IBM mainframe System z. Det er således alene IBM produkterne, som kan dække styrelsens behov, og den eneste leverandør, som kan dække styrelsens behov er således IBM. IBM produkterne som herefter ønskes indkøbt i nærværende udbud, til brug i Danmark, kan alene anskaffes via den den danske eneforhandler Komplex It.

Det følger af udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2, at ordregiver kan anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, hvis varerne kun kan leveres af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager.

I nærværende udbud er der alene én leverandør, på baggrund af de ovenfor angivne tekniske årsager, som kan dække styrelsens behov, hvorfor betingelserne for anvendelse af udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af udbudsbekendtgørelse i udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2, er opfyldt.

Se i øvrigt afsnit II.1.4 for en præcisering af styrelsens nuværende system.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
11/03/2022
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: Komplex it A/S
CVR-nummer: 29195897
Postadresse: Meterbuen 25
By: Skovlunde
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2740
Land: Danmark
E-mail: pp@komplex-it.dk
Telefon: +45 20264279
Internetadresse: https://komplex-it.dk/
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 6 395 939.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.

I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
14/03/2022

Send til en kollega

0.031