Fakta om udbudet
Udbyder
Erhvervsstyrelsen
Vindere
(04.06.2016)
Nine A/S
(04.06.2016)
Netcompany IT and business consulting A/S
(04.06.2016)
Systematic A/S
(04.06.2016)
KMD A/S
(04.06.2016)
Visma Consulting A/S
(04.06.2016)
Miracle A/S
Rammeaftale om udvikling og vedligehold af kundespecificeret programmel 2016.
Erhvervsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
Kontaktpunkt(er): Erhvervsstyrelsen
Att: Mads Bielefeldt Stjernø
2100 København Ø
DANMARK
Telefon: +45 35291000
Mailadresse: ramme16@erst.dk
Fax: +45 35291001
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://erhvervsstyrelsen.dk
Elektronisk adgang til oplysninger: http://erhvervsstyrelsen.dk/udbud
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Del II: Kontraktens genstand
Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17, 2100 København Ø.
NUTS-kode DK011
Antal deltagere i den påtænkte rammeaftale: 5
Rammeaftalens varighed
Varighed i år: 4Anslået samlet værdi af indkøbene i hele rammeaftalens løbetid
Anslået værdi eksklusive moms:interval: mellem 100 000 000 og 150 000 000 DKK
Erhvervsstyrelsen har ansvaret for en række erhvervsrettede registre, portaler og andre løsninger, som eksempelvis CVR, www.Virk.dk, Start virksomhed og systemer indenfor ejendoms-, bygge- og planområdet, herunder DIADEM og PlansystemDK. Den udbudte rammeaftale omfatter bl.a. ydelser i relation til disse systemer. Styrelsen bestræber sig løbende på at forbedre og supplere styrelsens eksisterende IT-løsninger, både i forhold til de løsninger, som virksomhederne møder, de bagvedliggende løsninger, og styrelsens interne administrative løsninger samt de til disse systemer knyttede processer.
Erhvervsstyrelsen har fokus på brugervenlige selvbetjeningsløsninger, der giver straksafgørelser, sikrer datagenbrug, er tilgængelige, giver brugerne en høj grad af tryghed og giver dem digital vejledning, samt løsninger, der giver mulighed for håndtering og anvendelse af data i interne og eksterne sammenhænge.Erhvervsstyrelsen udbyder derfor en rammeaftale med det formål at kunne indkøbe ydelser til udvikling og vedligehold af styrelsens it-systemer samt hertil knyttede opgaver, herunder:
— Bistand til analyse af styrelsen udviklingsbehov m.v.
— Rådgivning om it-arkitektur, herunder tilpasning til den eksisterende it-arkitektur
— Applikationsudvikling og -design
— Brugerinddragelse og design af brugergrænseflader
— Udvikling af løsningen, herunder tests
— Implementering af løsningen
— Vedligeholdelse og videreudvikling af eksisterende og/eller kommende løsninger.
Erhvervsstyrelsen tilstræber en arkitektur, der i videst muligt omfang anvender åbne standarder og open source baseret på jvm-teknologier (standard java, ElasticSearch, groovy, grails, JBoss Drools) og webbaserede brugergrænseflader (html, css og javascript). I takt med udviklingen af nye teknologier eller erkendelse af nye behov i styrelsen, ændrer teknologivalgene sig også løbende. Erhvervsstyrelsens anskaffelser på baggrund af den udbudte rammeaftale begrænses således ikke til alene at inkludere de anførte teknologier.
Erhvervsstyrelsen anvender i dag Drupal som primært content management system (CMS).
Erhvervsstyrelsen arbejder for en ensretning af arkitekturen på tværs af it-systemer, og leverandørerne på rammeaftalen skal derfor kunne tilegne sig og videreudvikle den eksisterende arkitektur med dette fokus.
Erhvervsstyrelsen arbejder generelt med at udbyde og idriftsætte ydelserne omfattet af rammeaftalen trinvist. Der kan være behov for at integrere med løsninger udviklet på andre teknologier, eksempelvis fællesoffentilge løsninger baseret på fællesoffentilge standarder.
Erhvervsstyrelsen har fokus på agil udvikling, og styrelsen lægger vægt på, at leverandørens medarbejdere skal kunne være fysisk til stede i styrelsen for at kunne udnytte de synergier, denne udviklingsform giver mulighed for. Samtidig har styrelsen en strategi om i aftaleperioden at fortsætte med at bestille løsninger og vedligeholdelse baseret på specialudviklet software.
Erhvervsstyrelsen vil, som myndighed, skulle stille løsninger til rådighed for andre offentlige myndigheder. Regulering af rettigheder og omfang heraf vil fremgå af udbudsmaterialet og aftalegrundlaget.
Fremadrettet har Erhvervsstyrelsen et generelt ønske om, så vidt det er muligt, at gøre brug af cloudbaserede infrastrukturløsninger til en række af styrelsens mange forskellige softwareløsninger. Det forventes derfor, at leverandørerne på rammeaftalen vil være i stand til at levere softwareløsninger, der understøtter Erhvervsstyrelsens ønsker i denne retning. Det er dog ikke et krav,at leverandørerne selv skal kunne stille cloud-løsninger til rådighed, da levering af infrastruktur ikke er en del af dette udbud.
Erhvervsstyrelsen arbejder med mange forskellige typer af data i systemerne. Det vil derfor være en forudsætning, at leverandørerne enten alene eller i samarbejde med andre vil være i stand til at håndtere forskellige typer af data, databasestrukturer og datamodeller i forbindelse med udvikling og/eller implementering af systemer, f.eks. BI- og CRM-løsninger, datamining, LIS samt dataanalyse- og visualiseringsværktøjer (datamanagement).
Rammeaftalen medfører en brugsret, men ikke en brugspligt i forbindelse med Erhvervsstyrelsens indkøb af it-ydelser. Styrelsen har dog en forventning om, at der i rammeaftalens løbetid udbydes opgaver for 100 til 150 millioner kroner. Erhvervsstyrelsen skal bemærke, at forudsætningerne for dette beløbsinterval kan ændre sig i aftaleperioden, herunder som følge af eventuelle ændringer i styrelsens bevillinger i forbindelse med de årlige forhandlinger om finansloven.
Indkøb under rammeaftalen vil, alt afhængig af opgavens karakter, ske i henhold til en af følgende underliggende aftaleformer:
— Større udviklingsopgave til fast pris
— Mindre udviklingsopgave til fast pris
— Udviklingsaftale efter en agil prismodel
— Konsulentaftale
— Vedligeholdelsesaftale.
De nærmere vilkår for køb under rammeaftalen vil fremgå af udbudsmaterialet.
Om forløbet af udbuddet kan det oplyses, at der planlægges med følgende tidsplan:
Tidsfrist Aktivitet
4.1.2016 Frist for indsendelse af spørgsmål til prækvalifikationen, hvor spørgsmål kan påregnes besvaret
8.1.2016 Sidste frist for svar på spørgsmål og præciseringer og/eller opdatering af materialet vedr. prækvalifikationen
15.1.2016 Frist for anmodning om prækvalifikation
12.2.2016 Frist for udsendelse af afgørelse om prækvalifikation og udbudsmateriale
22-26.2.2016 Informationsmøde for de prækvalificerede leverandører om Erhvervsstyrelsens brug og forståelse af den agile metode afholdes i løbet af uge 8
23.3.2016 Frist for indsendelse af spørgsmål til udbuddet, hvor spørgsmål kan påregnes besvaret
1.4. 2016 Sidste frist for svar på spørgsmål og præciseringer og/eller opdatering af udbudsmaterialet
7.4.2016, kl. 12.00 Frist for aflevering af tilbud
5.5.2016 Forventet tidspunkt for meddelelse om tildeling
5.5.2016 Standstill-perioden indledes
15.5.2016 Forventet udløb af standstill-perioden
20.5.2016 Forventet indgåelse af kontrakter
23.5.2016 Forventet ikrafttrædelse.
Spørgsmål til udbudssagen kan alene stilles skriftligt via mail til den i pkt. I.1) nævnte person.
Der kan besvares spørgsmål vedrørende prækvalifikationsfasen frem til og med den 8.1.2016. Spørgsmål vedrørende tildelingsfasen kan besvares frem til og med den 1.4.2016.
Yderligere oplysninger om informationsmødet i uge 8 for de prækvalificerede leverandører vil tilgå i forbindelse med afgørelserne om prækvalifikation udsendes.
Erhvervsstyrelsen vil bestræbe sig på at svare på spørgsmål hurtigst muligt og inden for 7 kalenderdage efter modtagelsen, dog med det forbehold, at styrelsen ikke besvarer spørgsmål i uge 52 og 53 i 2015 samt i uge 7 og 12 i 2016.
Det betyder i praksis, at spørgsmål modtaget i styrelsen i ugerne 51, 52 og 53 i 2015 vil blive besvaret senest fredag den 8.1.2016 (uge 1).
Endvidere vil spørgsmål modtaget i styrelsen i uge 6 og uge 7 i 2016 vil blive besvaret senest fredag den 26.2.2016 (uge 8).
Endelig vil spørgsmål modtaget i styrelsen i uge 11 og uge 12 i 2016 vil blive besvaret senest fredag den 1.4.2016 (uge 13).
Alle spørgsmål og svar vil blive publiceret på www.erst.dk/udbud
72232000
Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 100 000 000 og 150 000 000 DKK
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet. Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger mv. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk
Beskrivelse af de særlige vilkår: I kontrakten vil hensynet til samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder, blive inddraget i relevant omfang. Endvidere er den danske stat i medfør af ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter forpligtet til at sikre, at leverandørerne og eventuelle underleverandører sikrer arbejdere i Danmark løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der i henhold til en gældende kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationale love eller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdet udføres.
Der vil i udbudsmaterialet blive stillet krav om overholdelse af persondatalovgivningen.
Tjenesteyderen skal fremlægge en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen, gerne digital serviceattest, der kan bestilles via www.virk.dk eller anden fuldgyldig dokumentation for, at tjenesteyderen ikke befinder sig i nogen af de i Udbudsdirektivest artikel 45, stk. 1 og stk. 2, litra a), b), c), e) og f) nævnte situationer.
Tjenesteyderen skal som minimum give oplysning om følgende økonomiske og finansielle forhold som nævnt i Udbudsdirektivets artikel 47, stk. 1:
a) Relevante erklæringer fra en bank eller i givet fald bevis for relevant erhvervsansvarsforsikring.
b) Fremlæggelse af virksomhedens balance eller uddrag heraf, hvis offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor tjenesteyderen er etableret.
c) En erklæring om virksomhedens samlede omsætning og dens omsætning i forbindelse med sådanne tjenesteydelser, som virksomheden vedrører, de sidste 3 regnskabsår.
Leverandøren bedes videre beskrive sine overordnede fremtidige planer inden for agil softwareudvikling, herunder angivelse af planer for levering af specialudviklet software. Er der tale om et konsortium eller en sammenslutning af leverandører angives disse oplysninger for alle deltagere.
Tjenesteyderen skal som minimum give oplysning om følgende tekniske forhold som nævnt i Udbudsdirektivets artikel 48, stk. 2, litra:
a) Forelæggelse af en liste over de betydeligste tjenesteydelser, der er udført i løbet af de sidste 3 år, med angivelse af tidspunkter samt den offentlige eller private modtager.
c) En beskrivelse af de foranstaltninger, tjenesteyderen har truffet til sikring af kvaliteten.
e) Oplysning om de uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer hos tjenesteyderens medarbejdere.
g) En erklæring om tjenesteyderens årlige gennemsnitlige antal beskæftigede og antallet af ledere gennem de sidste 3 år. Det bedes ud over det generelle tal for hele virksomheden oplyst, hvor mange ansatte i virksomheden, der beskæftiger sig med den type opgaver, der efterspørges i denne aftale. Er der tale om et konsortium eller en sammenslutning af leverandører angives disse oplysninger for alle deltagere.
i) Oplysning om, hvor stor en del af kontrakten tjenesteyderen eventuelt agter at give i underentreprise.
Del IV: Procedure
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: A) Tjenesteyders samlede økonomiske formåen er af sådan en beskaffenhed, at tjenesteyder må formodes at kunne løfte opgaverne.
B) Tjenesteyders kompetencer, herunder relevansen af tjenesteyders referencer og tjenesteyders generelle kompetenceprofil, i forhold til de ydelser, udbuddet omhandler.
Del VI: Supplerende oplysninger
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291095
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://kfst.dk
Fax: +45 41715100