Fakta om udbudet
Udbyder
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vindere
Delkontrakt 1 om udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's
(28.06.2016)
Edora A/S
Kgs. Lyngby
Delkontrakt 3 om udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's
(28.06.2016)
NNIT A/S
Søborg
Delkontrakt 2 om udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's
(28.06.2016)
KMD A/S
Ballerup
Delkontrakt 4 om udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's
(28.06.2016)
Visma Consulting A/S
Herlev
Kontrakter om udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
Att: Behrooz Arvanaghi
2300 København S
DANMARK
Telefon: +45 72142217
Mailadresse: brv@star.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://www.star.dk
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Del II: Kontraktens genstand
Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser
NUTS-kode DK011
For en uddybning af lovgrundlaget for STAR's understøttelse af beskæftigelsesindsatsen henvises til følgende regelgrundlag, der kan findes på www.retsinformation.dk:
— Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov nr. 1482 af 23.12.2014.— Bekendtgørelse om det fælles datagrundlag og det statistiske datavarehus på beskæftigelsesområdet, bekendtgørelse nr. 1001 af 30.8.2015 (bekendtgørelsen opdateres 2-3 gange om året).
Til understøttelse af beskæftigelsesindsatsen udvikler, videreudvikler, vedligeholder og driftsafvikler STAR et kompleks af it-systemer, der samlet betegnes STAR's forretningssystemer. STAR's forretningssystemer omfatter på nuværende tidspunkt en række systemer med Det Fælles Datagrundlag (DFDG), Jobnet (www.jobnet.dk), Jobcenter Planner, Det Statistiske Datavarehus og Jobindsats.dk som væsentlige delsystemer. STAR kan løbende tilføje flere delsystemer, der understøtter beskæftigelsesindsatsen til den portefølje af delsystemer, der betegnes STAR's forretningssystemer under kontrakterne. For mere information om STAR og STAR's portefølje af forretningssystemer henvises til STAR's hjemmeside: http://star.dk/da/It-vaerktoejer.aspx
Udviklingen og videreudviklingen af STAR's forretningssystemer er i vid udstrækning drevet af regeludvikling og reformaktivitet på beskæftigelsesområdet. Understøttelse af et nyt initiativ på beskæftigelsesområdet fordrer som hovedregel videreudvikling i flere delsystemer og nogle gange udvikling af helt nye delsystemer. Dette indebærer tætte integrationer mellem forskellige delsystemer i systemkomplekset, samt en tæt integration med andre aktørers systemer på beskæftigelsesområdet, særlig de kommunale jobcentre, kommunernes ydelsessystemer og a-kasserne. De tætte integrationer medfører behov for tæt samarbejde på tværs mellem leverandørerne, dels mellem STAR's leverandører indbyrdes, dels mellem STAR's leverandører og leverandørerne af de kommunale sagsbehandlerløsninger, de kommunale ydelsessystemer og a-kassernes systemer.Integration med eksterne forretningssystemer uden for STAR's forretningssystemer sker i vid udstrækning gennem udstilling af web-services fra DFDG. For et overblik over det samlede systemlandskab på beskæftigelsesområdet henvises til http://starwswiki.amstest.dk/Arkitektur_Overblik.ashx For information om udstillede web-services henvises til http://starwswiki.amstest.dk/Default.aspx STAR's forretningssystemer modtager fra bl.a. CVR og CPR filleverancer med oplysninger, der efter bearbejdning indgår i DFDG og Det Statistiske Datavarehus.
DFDG understøtter selvbetjeningen på Jobnet, som ca. 200 000 arbejdsmarkedsparate ledige er forpligtigede til at bruge mindst 1 gang om ugen. Jobnet kan endvidere anvendes af f.eks. sygedagpengemodtagere, ledige fleksjobvisiterede, aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og andre af jobcentrets målgrupper. Desuden fungerer DFDG som service provider, og på nogle områder som master dataejer, over for de kommunale jobcentres og a-kassernes sagssystemer. DFDG betjener således sagsbehandlere i 98 kommuner med tilhørende jobcentre og sagsbehandlere i 25 a-kasser. Samlet set gennemføres ugentligt dagligt ca. 6.500.000 mio. servicekald mod DFDG, og trafikken forventes at være stigende med omkring 30 % inden indgåelse af kontrakt. DFDG indeholder data vedrørende ca. 4 500 000 borgere.Leverandørmodel og krav om samarbejde:
Opgaver i forbindelse med STAR's forretningssystemer varetages i dag af en række leverandører, herunder flere leverandører af udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse, samt én leverandør af systemforvaltning. Driftsafviklingen varetages af én driftsleverandør. Kontrakten vedrørende systemforvaltning, samt flere kontrakter vedrørende udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse udløber og skal genudbydes med forventet kontraktindgåelse i 2016. Driftsafvikling er ikke omfattet af de planlagte udbud.
Som forberedelse til udbud af systemforvaltning samt udbud af udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse har STAR gennemført en teknisk dialog med aktører i markedet (2015/S 84-149726). Dokumentation af den tekniske dialog kan findes på http://star.dk/da/Om-STAR/Udbud/Notat-efter-teknisk-dialog.aspx
STAR har bl.a. med udgangspunkt i den tekniske dialog valgt at tilrettelægge udbuddet om udførelsen af opgaverne i forbindelse med udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse og udbuddet af systemforvaltning som overordnet beskrevet i det følgende, bl.a. med henblik på at sikre fleksibilitet, herunder at ændrede eller nye opgaver, f.eks. som følge af ændret regelgrundlag, kan udføres under de udbudte kontrakter samt med henblik på at sikre videndeling under udførelsen af opgaverne og minimere videnstab, og dermed produktionstab, ved leverandørskifte i forbindelse med genudbud.STAR har valgt en leverandørmodel med én central systemforvalter (den allerede udbudte kontrakt, jf. nedenstående) og 4 sideordnede leverandører af udvikling, videreudvikling, og vedligeholdelse (udviklingsleverandørerne). STAR har endvidere valgt, at den samlede organisation bestående af systemforvalter, udviklingsleverandører og STAR's medarbejdere med tilknytning til udviklingen skal rummes i fælles lokaler.
Systemforvalter har overordnet til opgave at varetage de opgaver, der går på tværs af og understøtter udviklingsleverandørenes arbejde, herunder fælles lokaler og faciliteter til foreløbigt anslået 120 personer, fælles udviklings- og testmiljøer, fælles værktøjer, fælles code-repository, måling af Key Performance Indicators (KPI) angående udviklingsleverandørernes performance i udviklingsarbejdet, visitering af fejlmeldinger og håndtering af fælles processer. Desuden skal systemforvalter facilitere samarbejdet med de øvrige aktører på beskæftigelsesområdet og håndtere snitfladerne til driftsleverandøren.
Kontrakten om Systemforvaltning af STAR's forretningssystemer er offentliggjort ved udbudsbekendtgørelse nr. 2015/S 191-345952, der blev offentliggjort den 2.10.2015.
Der ønskes endvidere — på baggrund af denne udbudsbekendtgørelse — indgået fire delkontrakter med fire forskellige udviklingsleverandører, der overordnet har til opgave at udvikle nye delsystemer til STAR's forretningssystemer, samt at videreudvikle og vedligeholde STAR's forretningssystemer. Udviklingsleverandørerne skal arbejde inden for rammerne af fællesskabet, herunder arbejde med udgangspunkt i de fælles lokaler, fælles miljøer, fælles processer, fælles retningslinjer osv.Kontrakten med systemforvalter og kontrakterne med udviklingsleverandørerne skal kunne rumme alle STAR's forretningssystemer, herunder også delsystemer, der på udbudstidspunktet er håndteret under andre kontrakter, og delsystemer, som udvikles under kontrakternes løbetid, f.eks. som følge af nye beskæftigelsespolitiske initiativer.
Leverandørerne, både systemforvalter og udviklingsleverandørerne, skal indgå i et forpligtende samarbejde, der bl.a. indebærer pligt til at indgå i teams bemandet på tværs af leverandører og fælles fora til tilrettelæggelse, styring, optimering af processer og øvrige forhold, der sikrer effektiv opgaveløsning i hele udviklingsorganisationen bemandet med ressourcer fra udviklingsleverandørerne, systemforvalter, STAR, STAR's øvrige eksterne konsulenter, mv. Desuden omfatter samarbejdet også inddragelse af øvrige aktører på beskæftigelsesområdet i det omfang, det medvirker til en effektivisering på tværs af aktørernes udviklingsaktiviteter.
Den samlede udviklingsorganisation bemandet af systemforvalter og udviklingsleverandører samt medarbejdere fra STAR mv. skal samarbejde i fælles lokaler. Lokalerne vil være placeret i det storkøbenhavnske område så tæt på STAR's adresse som muligt. De fælles lokaler og faciliteter skal etableres og administreres af systemforvalter.
Kontrakt med en udviklingsleverandør indgås for en periode på mellem 2 og 6 år. STAR har til hensigt at gennemføre løbende genudbud af 1 udviklingskontrakt ad gangen, hvilket eksempelvis kan være på følgende måde: Den første af de 4 udviklingskontrakter udløber 3 år efter indgåelsen, den anden 4 år efter indgåelsen, den tredje 5 år efter indgåelsen og den fjerde 6 år efter indgåelsen. Processen herfor vil fremgå af udbudsmaterialet.
Afgrænsning af dette udbud:
Dette udbud omhandler udbud af »Kontrakter om udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer« med 4 sideordnede udviklingsleverandører angående udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer. Kontrakten vedrørende Systemforvaltning af STAR's forretningssystemer er som anført udbudt ved tidligere offentliggjort udbudsbekendtgørelse nr. 2015/S 191-345952, og den ovenfor anførte beskrivelse af systemforvaltning har således alene til formål at give en forståelsesmæssig ramme for beskrivelsen af udviklingskontrakterne.
Aktører, der har søgt om deltagelse i forbindelse med udbuddet vedrørende Systemforvaltning af STAR's forretningssystemer (bekendtgørelse nr. 2015/S 191-345952), kan tillige søge om deltagelse i forbindelse med dette udbud. Endvidere kan en Leverandør både tildeles kontrakten om Systemforvaltning af STAR's forretningssystemer (bekendtgørelse nr. 2015/S 191-345952) og tildeles 1 af udviklingskontrakterne. Der vil i den forbindelse blive stillet krav om funktionsadskillelse mellem opgaven som systemforvalter og opgaven som udviklingsleverandør.
De 4 delkontrakter vil som nærmere fastlagt i udbudsmaterialet blive tildelt 4 forskellige leverandører, hvorfor en leverandør ikke samtidig kan få eller være tildelt 2 eller flere af delkontrakterne. Heller ikke ved genudbud.Prækvalifikationen foregår samlet for alle delkontrakter, dvs. at der ansøges om prækvalifikation på alle delkontrakterne.
De 4 delkontrakter under dette udbud tildeles de fire tilbudsgivere, der har afgivet de økonomisk mest fordelagtige tilbud. I forbindelse med tildelingen af delkontrakterne til disse fire leverandører, tildeles de 4 leverandører hver især ansvaret for 1 eller flere nærmere definerede delsystemer eller opgaver i forbindelse med udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer. Tildelingskriterierne for tildeling af en delkontrakt, såvel som kriterierne for den efterfølgende fordeling af delsystemer og opgaver mellem de 4 udviklingsleverandører, vil fremgå af udbudsbetingelserne.
Ansvaret for eventuelt flere eller nye delsystemer under STAR's forretningssystemer, samt supplerende opgaver og nye opgaver mv. med hensyn til udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer, som således først iværksættes efter tildeling af delkontrakterne, vil så vidt muligt blive fordelt blandt alle de 4 leverandører ud fra de beskrevne kriterier, idet der ved fordelingen også kan blive taget hensyn til, at der ønskes en udjævning af arbejdsbelastningen leverandørerne imellem.
Driftsafviklingen bibeholdes på eksisterende driftsaftale hos KMD indgået gennem Statens IT.
Opgaven vedrørende udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse:
Den enkelte leverandør vil få leveranceansvaret for nærmere beskrevne opgaver vedrørende udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer. Det kan f.eks. være ansvaret for udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af et delsystem, ansvaret for udvikling på tværs af flere delsystemer i forbindelse med understøttelse af et beskæftigelsespolitisk initiativ, eller vedligeholdelse i forbindelse med understøttelse af et bestemt forretningsområde, der går på tværs af delsystemer. Der er således tale om løbende leveranceforpligtelser og dermed leverancekontrakter.
Selv om den enkelte udviklingsleverandør har det overordnede ansvar for visse delsystemer eller opgaver, skal opgaverne løses i en agil proces og i et aktivt og forpligtende samarbejde med de øvrige udviklingsleverandører, systemforvalter, STAR, eksterne aktører, mv. Hver udviklingsleverandør forpligter sig i den forbindelse til at stille et nærmere beskrevet, kompetent, fleksibelt og skalérbart konsulenthold til rådighed for løsning af opgaver med udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer og til at opretholde dette konsulenthold på mindst samme kvalifikationsniveau samt løbende at videreuddanne konsulentholdet. Dette indebærer f.eks. at teams bemandes på tværs af leverandører og at den samlede udviklings-, videreudviklings- og vedligeholdelsesopgave løses i fælles lokaler, der er beliggende i Københavnsområdet. Dette indebærer endvidere, at der etableres et tæt samarbejde mellem udviklingsleverandørerne, systemforvalter og STAR, således at der i videst muligt omfang kan drages nytte af leverandørernes forskellige kompetencer og erfaring.
STAR's forretningssystemer er primært baseret på teknologistakken fra Microsoft Corporation (Microsoft Webplatform) fra servermiljøer til udviklingsmiljøer. Delsystemerne anvender i vid udstrækning webservices til integration både indbyrdes mellem delsystemer og i relation til eksterne systemer. Der anvendes i den forbindelse certifikat-baseret, krypteret kommunikation over SOAP-baserede webservicegrænseflader med data i OIOXML-format. Ud over teknologi fra Microsoft, anvendes der i mindre omfang, og i afgrænsede delsystemer, andre teknologier, f.eks. fra SAS Institute.
Væsentlige opgaver i forbindelse med udvikling vil f.eks. være:
— Forretningsanalyse og specifikation af nye delsystemer i forbindelse med nye initiativer på beskæftigelsesområdet.
— Udvikling af nye delsystemer i samspil med udvikling af de eksisterende delsystemer.
Væsentlige opgaver i forbindelse med videreudvikling vil f.eks. være:
— Forretningsanalyse og specifikation i forbindelse med ændringer, tilpasninger og forbedringer i delsystemernes funktionalitet.
— Ændringer og tilpasninger af delsystemer i forbindelse med nye initiativer.
Væsentlige opgaver i forbindelse med vedligeholdelse vil f.eks. være:
— Diagnosticering, fejlrettelse og forebyggende vedligeholdelse til sikring af et velfungerende og stabilt systemkompleks med et højt serviceniveau.
— Sikring af konsistens ift. arkitektur, information, data, brugergrænseflade mv., inden for det enkelte delsystem og på tværs af STAR's forretningssystemer.
— Opretholdelse af kompatibilitet til ny teknologi, løbende forbedringer og afvikling af teknisk gæld.
— Tilpasning i forbindelse med lovændringer og ændringer i eksterne grænseflader.
Derudover skal udviklingsleverandørerne være indstillet på at stille ressourcer og kompetencer til rådighed til rådgivning f.eks. om arkitektur og teknologi samt til løsning af STAR's opgaver, f.eks. i forbindelse med program- og projektledelse, forretningsanalyse, procesforbedringer, mv. Udviklingsleverandørerne vil blive forpligtet til at indgå i et tværgående samarbejde indbyrdes og med systemforvalter, herunder indgå i fælles tværgående fora og bemanding af tværgående teams. Udviklingsleverandørerne skal endvidere være indstillet på at inddrage ressourcer og kompetencer, f.eks. fra de andre udviklingsleverandører, systemforvalter og eksterne eksperter i egen opgaveløsning, herunder ved løsning af de opgaver, som udviklingsleverandørerne hver i sær har ansvaret for, hvor dette fremmer effektiv udnyttelse af kompetencer i den samlede udviklingsorganisation, hvor det medvirker til vidensdeling, og hvor det medvirker til at skabe leverandøruafhængighed.
STAR's forventninger til det tidsmæssige forløb:
STAR tilstræber at tilrettelægge udbudsprocessen, transitionsperioden i forbindelse med leverandørskift og overdragelse af opgaveansvar under hensyntagen til eksterne krav til STAR og forventede releasetidspunkter. Det betyder, at STAR på nuværende tidspunkt forventer at indgå de 4 delkontrakter om udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer medio juni 2016 med overtagelse af opgaveansvar primo oktober 2016.
Orienteringsmøde:
STAR opfordrer interesserede ansøgere til opgaven som udviklingsleverandør til at deltage i et orienteringsmøde, der afholdes fredag den 27. november kl. 14.30-15.30. Af praktiske hensyn beder STAR om, at interesserede tilmelder sig på e-mail til Ditte Nøhr (dtnh@star.dk), senest onsdag den 25.11.2015. STAR forbeholder sig ret til at begrænse antallet af tilmeldte pr. virksomhed.
72000000
Der kan afgives bud på alle delaftaler
interval: mellem 500 000 000 og 800 000 000 DKK
Beskrivelse af disse optioner: Optioner på forlængelse af kontrakten, jf. punkt II.2.3) nedenfor.
Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 4
Hvis der er tale om indkøbs- eller tjenesteydelseskontrakter, der kan forlænges: anslået tidsramme for efterfølgende kontakter:
måneder: 12 (fra tildeling af kontrakten)
Oplysninger om delaftaler
Delaftale nr.: 1 Betegnelse: Delkontrakt 1 om udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer72000000
interval: mellem 80 000 000 og 300 000 000 DKK
Den anslåede værdi af hver delkontrakt er baseret på et foreløbigt skøn over den forventede samlede kontraktsum for den enkelte delkontrakt i den enkelte delkontrakts fulde løbetid, inklusive prisen for alle optioner vedrørende delkontrakten.
Det er ordregivers hensigt, at det økonomiske omfang af de 4 delkontrakter som udgangspunkt skal være det samme. Omfanget — og dermed værdien af de enkelte delkontrakter — kan dog variere afhængig af, hvilke opgaver der konkret leveres under hver delkontrakt. Derfor svarer det angivne skønnede interval for hver delkontrakt ikke til en ligedeling (dvs. 1/4) af intervallet for den samlede skønnede kontraktsum som angivet i udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.1).
72000000
interval: mellem 80 000 000 og 300 000 000 DKK
Den anslåede værdi af hver delkontrakt er baseret på et foreløbigt skøn over den forventede samlede kontraktsum for den enkelte delkontrakt i den enkelte delkontrakts fulde løbetid, inklusive prisen for alle optioner vedrørende delkontrakten.
Det er ordregivers hensigt, at det økonomiske omfang af de fire delkontrakter som udgangspunkt skal være det samme. Omfanget — og dermed værdien af de enkelte delkontrakter — kan dog variere afhængig af, hvilke opgaver der konkret leveres under hver delkontrakt. Derfor svarer det angivne skønnede interval for hver delkontrakt ikke til en ligedeling (dvs. 1/4) af intervallet for den samlede skønnede kontraktsum som angivet i udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.1).
72000000
interval: mellem 80 000 000 og 300 000 000 DKK
Den anslåede værdi af hver delkontrakt er baseret på et foreløbigt skøn over den forventede samlede kontraktsum for den enkelte delkontrakt i den enkelte delkontrakts fulde løbetid, inklusive prisen for alle optioner vedrørende delkontrakten.
Det er ordregivers hensigt, at det økonomiske omfang af de fire delkontrakter som udgangspunkt skal være det samme. Omfanget — og dermed værdien af de enkelte delkontrakter — kan dog variere afhængig af, hvilke opgaver der konkret leveres under hver delkontrakt. Derfor svarer det angivne skønnede interval for hver delkontrakt ikke til en ligedeling (dvs. 1/4) af intervallet for den samlede skønnede kontraktsum som angivet i udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.1).
72000000
interval: mellem 80 000 000 og 300 000 000 DKK
Den anslåede værdi af hver delkontrakt er baseret på et foreløbigt skøn over den forventede samlede kontraktsum for den enkelte delkontrakt i den enkelte delkontrakts fulde løbetid, inklusive prisen for alle optioner vedrørende delkontrakten.
Det er ordregivers hensigt, at det økonomiske omfang af de fire delkontrakter som udgangspunkt skal være det samme. Omfanget — og dermed værdien af de enkelte delkontrakter — kan dog variere afhængig af, hvilke opgaver der konkret leveres under hver delkontrakt. Derfor svarer det angivne skønnede interval for hver delkontrakt ikke til en ligedeling (dvs. 1/4) af intervallet for den samlede skønnede kontraktsum som angivet i udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.1).
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk
Virksomhedsoplysninger skal fremsendes for hvert enkelt af deltagerne i en sammenslutning.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan hentes, jf. punkt VI.3).
Beskrivelse af de særlige vilkår: I kontrakten vil hensynet til samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, blive inddraget i relevant omfang. Endvidere er den danske stat i medfør af ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter forpligtet til at sikre, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer arbejdere i Danmark løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der i henhold til en gældende kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationale love eller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdet udføres.
Kontrakten vil omfatte sociale klausuler. De nærmere forpligtelser vil fremgå af udbudsmaterialet.
Der vil i udbudsmaterialet blive stillet krav om overholdelse af persondatalovgivningen.
Leverandøren samt relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til niveauet »til tjenestebrug«, jf. cirkulære nr. 10338 af 17.12.2014 om sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO eller EU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt.
Underskrevet tro og love-erklæring på, hvorvidt leverandøren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til bekendtgørelsen af lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love, LBK nr. 336 af 13.5.1997. Tro og love-erklæringen kan hentes, jf. punkt VI.3).
En elektronisk kopi af en serviceattest fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen indeholdende samme oplysninger vil også være tilstrækkelig.
En elektronisk kopi af en serviceattest fra en tilsvarende udenlandsk myndighed indeholdende samme oplysninger vil også være tilstrækkelig.
Ved sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium) skal virksomhedsoplysningerne oplyses for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Der kræves en soliditetsgrad på minimum 5 % i det seneste regnskabsår.
Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 20 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Oversigt over de betydeligste lignende leverancer af de udbudte ydelser som beskrevet i punkt II.1.5) udført i løbet af de seneste 3 år, afhængigt af hvornår den økonomiske aktør blev etableret eller startede sin virksomhed.
Ved sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium) gives oplysningerne om referencer for hver enkeltleverandør, men oplysningerne behandles samlet.
Ordregiveren ser gerne, at oversigten indeholder følgende oplysninger:
— En klar beskrivelse af leverancen, herunder hvilket af de under punkt II.1.5) anførte ydelser, leverancen har bestået af
— Ansøgerens rolle(r) i forbindelse med leverancens udførelse
— Tidspunktet for udførelsen
— Størrelsen af leverancen, samt
— Modtager af leverancen.
Der kan maksimalt angives 5 leverancer (referencer), uanset om der er tale om en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives et antal leverancer (referencer), der overstiger dette maksimum, vil der alene blive lagt vægt de første 5 leverancer (referencer). Leveranceangivelser, der ligger herudover, vil der blive set bort fra.
Del IV: Procedure
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske efter vurdering af, hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante leverancer (referencer) af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.5), i løbet af de seneste 3 år.
Del VI: Supplerende oplysninger
Skønnet tidspunkt for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser: Vides ikke.
Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med afgivelse af anmodninger om prækvalifikation vil blive offentliggjort på: http://star.dk/da/Om-STAR/Udbud.aspx Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden.
Virksomheden kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på: http://star.dk/da/Om-STAR/Udbud.aspx
I relation til punkt IV.1.2) bemærkes, at hver ansøger alene kan indgive én ansøgning om prækvalifikation. Det bemærkes endvidere, at der ansøges om prækvalifikation på alle delkontrakterne. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.Ordregiver ser gerne, at ansøgningen om prækvalifikation fremsendes i 5 papireksemplarer og i 1 elektronisk version (f.eks. på USB-stik eller tilsvarende), gerne som Word eller andet tekstbehandlingsformat. I det elektroniske eksemplar bedes filnavnet starte med leverandørens fulde navn. Ansøgningen om prækvalifikation kan ikke afgives pr. e-mail. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem papirversionen og den elektroniske version, har papirversionen forrang. Kuverten bedes mærket »Kontrakt om udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer — Må ikke åbnes af postfunktionen«. Ansøgerne bedes alene indsende de i nærværende udbudsbekendtgørelse krævede oplysninger og dokumentation.
I leverandørens beskrivelse af sin tekniske kapacitet (afsnit III.2.3) bedes om en oversigt over leverancer af tjenesteydelser, som svarer til de af kontrakten omfattede. Kunden ser gerne, at de enkelte leverancer beskrives med ord og begreber, der kan henføres til beskrivelsen af de udbudte opgaver i afsnit II.1.5). Leverancer, der beskrives på en måde, der ikke er henførbar til de i afsnit II.1.5) beskrevne opgaver m.v., vil således ikke have samme vægt i prækvalifikationen.
Ad punkt II.3) Den angivne varighed gælder fra Kontraktens ikrafttræden.
Med hensyn til den i pkt. IV.3.5) anførte dato bemærkes, at den anførte dato alene er en forventelig dato.
Ordregiver har udarbejdet en skabelon for ansøgningen, med hertil hørende erklæringer, som kan hentes på http://star.dk/da/Om-STAR/Udbud.aspx
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i § 12 i bekendtgørelse nr. 712 af 15.6.2011 om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.I relation til punkt IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse, må baggrundsmateriale m.v. være på engelsk.
I relation til punkt II.2.1) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede samlede kontraktsum for alle delkontrakter i kontraktens fulde løbetid, inklusive prisen for alle optioner. Beløbene anført i Bilag B, punkt 4) vedrørende henholdsvis delkontrakt 1, delkontrakt 2, delkontrakt 3 og delkontrakt 4, er baseret på et skøn over den forventede samlede kontraktsum for den enkelte delkontrakt i den enkelte delkontrakts fulde løbetid, inklusive prisen for alle optioner.
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: kflu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://klfu.dk
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://kfst.dk