Fakta om udbudet
Udbyder
Banedanmark
Vindere
Life Cycle Management service til Banedanmarks GSM-R netværk
(25.01.2022)
Nokia Solutions and Networks Oy
Karakaari 7
FI-02610 Espoo
Life Cycle Management service til Banedanmarks GSM-R netværk
Banedanmark
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 18632276
Postadresse: Carsten Niebuhrs Gade 43
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Nils Manfred Samuel Sjö
E-mail: NMSS@BANE.dk
Telefon: +45 21205985
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.bane.dk/
Del II: Genstand
Life Cycle Management service til Banedanmarks GSM-R netværk
Banedanmark har fået et behov for at tilkøbe en Life Cycle Management (herefter LCM) ydelse til Banedanmarks GSM-R netværk hos den eksisterende leverandør af GSM-R systemet, Nokia Solutions and Networks Oy. Der er tale om en ydelse, hvor den eksisterende leverandør i de kommende 5 år sikrer, at Hardware og Software komponenter i delsystemerne er opgraderet/opdateret i nødvendigt omfang, for at Banedanmark kan tilgå den nødvendige support. Formålet er således at sikre, at delsystemerne i GSM-R systemet til enhver tid er tilstrækkeligt opgraderet/opdateret og hermed under support.
Det er Banedanmarks vurdering, at LCM ydelsen og de hertil hørende Hardware og Software opgraderinger/opdateringer er supplerende vareleverancer og tjenesteydelser fra den oprindelige leverandør, som er nødvendige for, at den i kontrakten aftalte support af systemet kan tilgås. På den baggrund planlægger Banedanmark at indkøbe LCM-ydelsen fra den eksisterende leverandør af GSM-R systemet.
Danmark
Som følge af et af Banedanmark offentliggjort udbud i 2009 - GSM-R system for voice and ETCS level 2, jf. afsnit IV.2.1 - har Nokia Solutions and Networks Oy etableret et GSM-R system for at erstatte det gamle analoge radiosystem.
GSM-R system består af en række delsystemer (netværkselementer), som alle har forskellige software releases og livscykler. Det er en forudsætning for den effektive funktion af det samlede GSM-R system, at de enkelte delsystemer leverer den funktionalitet, som de skal. Med henblik på at sikre delsystemernes – og derved det samlede GSM-R systemets – funktionalitet, leverer systemleverandøren den nødvendige support, herunder Third Level Support, Software Support og Hardware Support. Det er imidlertid en forudsætning for leveringen af denne support, at delsystemerne bliver opgraderet/opdateret i fornødent omfang.
Banedanmark påtænker derfor at indkøbe en Life Cycle Management Ydelse (herefter LCM), hvis formål er at sikre, at delsystemerne i Banedanmarks GSM-R system til enhver tid i aftaleperioden er tilstrækkeligt opgraderet/opdateret i henhold til Nokias Roadmap, og hermed under support. Udover de nødvendige Hardware og Software opgraderinger/opdateringer, skal der leveres en række øvrige ydelser, såsom planlægning, forberedelser, implementering, design, migration, testning, træning, demontering af gammelt udstyr, opdatering af dokumentation, IVS-opdatering og Project management. Det bemærkes således, at der er tale om både varer og tjenesteydelser i LCM-ydelsen.
Det er Banedanmarks vurdering, at LCM ydelsen og de hertil hørende Hardware og Software opgraderinger/opdateringer er supplerende vareleverancer og tjenesteydelser fra den oprindelige leverandør, som er nødvendige for, at den i kontrakten aftalte support af systemet kan tilgås. På den baggrund planlægger Banedanmark at indkøbe LCM-ydelsen fra den eksisterende leverandør af GSM-R systemet med hjemmel i Forsyningsvirksomhedsdirektivet art. 89, stk. 1, litra b.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Banedanmark vurderer, at det planlagte indkøb af Life Cycle Management ydelsen hos Nokia Solutions and Networks Oy kan ske på grundlag af Forsyningsvirksomhedsdirektivet (FVD) art. 89, stk. 1, litra b, om supplerende vareleverancer og tjenesteydelser fra den oprindelige leverandør. GSM-R systemet består af en række delsystemer (netværkselementer), som alle har forskellige software releases og livscykler. Det er en forudsætning for den effektive funktion af det samlede GSM-R system, at de enkelte delsystemer leverer den funktionalitet, som de skal. Med henblik på at sikre delsystemernes – og derved det samlede GSM-R systemets – funktionalitet, er samtidig det en forudsætning, at der leveres support på delsystemerne. Leveringen af support er imidlertid betinget af, at delsystemerne bliver opgraderet/opdateret i fornødent omfang.
Udover, at der er tale om et nødvendigt køb for, at delsystemerne forbliver under support, og at GSM-R systemet herved fortsætter med at fungere, jf. betingelsen herom i FVD art. 89, stk. 1, litra b, i, er der tale om en minimal løsning (dvs. indskrænket i forhold til, at der kun indkøbes det nødvendige for at sikre en funktionsdygtig løsning), i det der alene vil blive foretaget opgraderinger og opdateringer i det omfang, disse er nødvendige for, at delsystemerne fortsætter med at være under support. Banedanmark køber således ikke noget andet end det, Banedanmark oprindeligt havde planlagt, idet der snarere er tale om, at der sker tilkøb af yderligere support- og vedligeholdelsesydelser med henblik på at sikre den fortsatte funktionalitet af GSM-R-systemet. Opgradering og opdatering af delsystemerne har således en naturlig sammenhæng med de i Kontrakten indeholdte vedligeholdelsesydelser, og der er i det væsentlige tale om supplerende køb, dvs. mere af det samme. Vurderingen er således, at kontraktens karakter ikke bliver væsentligt forskellig fra den oprindeligt indgåede kontrakt, eller at Kontraktens anvendelsesområde udvides betydeligt.
Det vil teknisk set indebære betydelige vanskeligheder/være umuligt at lade en ny leverandør opgradere/opdatere delsystemerne, ligesom det også økonomisk set vil indebære betydelige merudgifter, idet det reelle alternativ til at tilkøbe LCM fra den eksisterende leverandør er at indkøbe et nyt GSM-R system, hvilket såvel tidsmæssigt som økonomisk vil forårsage betydelige problemer og en væsentlig forøgelse af Banedanmarks omkostninger, jf. betingelserne herom i FVD art. 89, stk. 1, litra b, i og ii. Dette skyldes, at det i al sin væsentlighed alene er den eksisterende systemleverandør, der kan levere ydelsen, i det der er tale om opgraderinger/opdateringer af et komplekst system med enerettigheder til systemet og delsystemerne, krav til interoperabilitet, samt et system, hvor det kun er den eksisterende leverandør, der har den nødvendige knowhow vedrørende systemet og delsystemerne. Ligeledes har det betydning, at der er tale om en ydelse, der er nødvendig for, at GSM-R systemets funktionalitet kan sikres fremadrettet.
Idet der er tale om et komplekst og langvarigt projekt, hvor det er vanskeligt at forudse teknologiudviklingen, er det desuden Banedanmarks vurdering, at der er tale om uforudsete omstændigheder, som Banedanmark trods grundige undersøgelser og grundig planlægning i forbindelse med tilrettelæggelsen af udbuddet ikke kunne have forudset, jf. FVD art. 89, stk. 1, litra c.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Life Cycle Management service til Banedanmarks GSM-R netværk
Del VI: Supplerende oplysninger
Angående afsnit V.2.1) Er den dato, hvor det blev besluttet, at Banedanmark påtænker at indgå kontrakten og ikke et udtryk for at kontrakten er indgået. Den påtænkte ændring vil ikke blive indgået/underskrevet før udløbet af en periode på 10 kalenderdage fra datoen for offentliggørelse af denne bekendtgørelse.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgendefrister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevetudvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillage angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk