Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=316762&B=BM
Udbyder
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vindere
Kontrakt om udvikling, videreudvikling og vedligholdelse af STAR's forretningssystemer
(15.06.2022)
Edora A/S
Jægersborg Alle 1
2920 Charlottenlund
Kontrakt om udvikling, videreudvikling og vedligholdelse af STAR's forretningssystemer
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 55568510
Postadresse: Vermundsgade 38
By: København Ø
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2100
Land: Danmark
Kontaktperson: Abir Abdul Khalek
E-mail: udbud@star.dk
Telefon: +45 72217451
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://star.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/340879
Del II: Genstand
Kontrakt om udvikling, videreudvikling og vedligholdelse af STAR's forretningssystemer
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) udbyder en kontrakt om udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR’s
forretningssystemer.
Aktuel udførelsessted: Gærtorvet 3, 1799
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) skal fremme en effektiv arbejdsmarkedspolitik og understøtte udveksling af data på socialsikringsområdet med andre EU/EØS-lande. Til understøttelse af disse opgaver udvikler, videreudvikler, vedligeholder og driftsafvikler STAR et kompleks af delsystemer benævnt STAR’s Forrretningssystemer. Delsystemerne er primært baseret på teknologistakken fra Microsoft Corporation (Microsoft Webplatform). Delsystemerne anvender webservices til integration både indbyrdes og i relation til eksterne systemer. Der anvendes i den forbindelse certifikat-baseret, krypteret kommunikation over SOAP- eller REST-baserede webservicegrænseflader. Der anvendes desuden Open Source software og i mindre omfang andre teknologier, f.eks. fra SAS Institute. Delsystemerne er primært baseret på nyeste versioner af .NET Framework, .NET Core eller Java og udviklet i C# med brug af bl.a. WCF SOAP webservices, REST webservices, Message Queueing, EntityFramework og SQL Stored Procedures MVC, HTML5, AngularJS, Angular og LESS, hvor fokus er at tilbyde responsive webapplikationer til alle brugergrupper. Det Fælles Datagrundlag (DFDG) udgør et centralt element og indeholder data om borgere og jobannoncer, som anvendes af andre systemer på beskæftigelsesområdet, fx de kommunale jobcentre og a-kasser. Delsystemet DFDG rummer data om ca 7,5 millioner borgere og modtager en million servicekald dagligt. Andre væsentlige Delsystemer er selvbetjeningsportalerne Jobnet, Jobkon, JobAG og Landssupportsystemet (LSS) og EESSI. Jobnet er borgernes selvbetjeningsportal i forbindelse med ledighed og jobsøgning. Alle borgere har adgang til www.jobnet.dk. Ledige borgere er forpligtet til at bruge Jobnet, fx i forbindelse med jobsøgning. Jobkon (Jobnet for jobkonsulenter) giver sagsbehandlere i de kommunale jobcentre og i a-kasserne mulighed for at se data om borgerne og anvendes både i dialogen med borgerne og i dialog med virksomhederne. JobAG (Jobnet for arbejdsgivere) anvendes af virksomhederne til at rekruttere ledige borgere, fx ved annoncering af ledige stillinger og til fremsøgning af CV’er. LSS anvendes af STAR's Landssupport i forbindelse med borgerhenvendelser. ESSI (Electronic Exchange of Social Security Information) et selvstændigt systemkompleks, der har ansvaret for udveksling af oplysninger om social sikring mellem europæiske lande.
STAR har valgt en leverandørmodel med én central systemforvalter og et antal sideordnede leverandører af udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse (udviklingsleverandører). Modellen blev implementeret efter udbud i 2016 og har fungeret uændret siden. Der henvises i den forbindelse til udbudsbetingelsernes punkt 2 og 3.
Systemforvalter og udviklingsleverandørerne skal indgå i et forpligtende samarbejde, der bl.a. indebærer pligt til at indgå i teams bemandet på tværs af leverandører og fælles fora til løbende optimering af samarbejdet.
Væsentlige opgaver i forbindelse med udvikling vil f.eks. være:
• Forretningsanalyse og specifikation.
• Udvikling af nye delsystemer.
Væsentlige opgaver i forbindelse med videreudvikling vil f.eks. være:
• Forretningsanalyse og specifikation i forbindelse med ændringer, tilpasninger og forbedringer.
• Ændringer og tilpasninger af delsystemer.
Væsentlige opgaver i forbindelse med vedligeholdelse vil f.eks. være:
• Diagnosticering, fejlrettelse og forebyggende vedligeholdelse.
• Sikring af konsistens ift. arkitektur, information, data, brugergrænseflade mv.
• Opretholdelse af kompatibilitet til ny teknologi, løbende forbedringer og afvikling af teknisk gæld.
• Tilpasning i forbindelse med lovændringer og ændringer i eksterne grænseflader. Derudover skal udviklingsleverandørerne stille ressourcer og kompetencer til rådighed til rådgivning f.eks. om arkitektur og teknologi samt til løsning af STAR's opgaver, f.eks. i forbindelse med program- og projektledelse, forretningsanalyse, procesforbedringer, mv.
Kontrakten kan forlænges 4 gange med et års varighed. Maximal
forlængelse af kontrakten er derved 4 år.
Der prækvalificeres i alt 5 ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt III.1.3), af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.2.4).
Relevansvurderingen foretages på baggrund af, i hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med levering af sammenlignelige ydelser.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
Ansøgers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår
Ansøgers samlede årsomsætning i det seneste disponible regnskabsår
Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
Virksomhedens balance eller uddrag heraf i seneste disponible årsrapport/årsregnskab, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/ årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i seneste disponible årsrapporter/ årsregnskaber, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Som minimumskrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst DKK 30 mio. i seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i seneste disponible årsrapporter/ årsregnskaber. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.
Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger:
En liste over de 5 betydeligste sammenlignelige ydelser, jf. punkt II.2.4), som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år inden ansøgningsfristen.
Ordregiveren ser gerne, at oversigten indeholder følgende oplysninger:
— En klar beskrivelse af leverancen, herunder hvilke af de under punkt ll.2.4 anførte ydelser, leverancen har bestået af herunder hvilke teknologier leverancen har været baseret på
— Ansøgerens rolle(r) i forbindelse med leverancens udførelse
— Tidspunktet for udførelsen
— Den økonomiske værdi af leverancen, som ansøgeren har leveret, samt
— Modtager af leverancen.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelser, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen. Ved angivelse af dato for leverancen bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Der kan maksimalt angives 5 leverancer (referencer), uanset om der er tale om en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives et antal leverancer (referencer), der overstiger dette maksimum, vil der alene blive lagt vægt de første 5 leverancer (referencer). Leverancer (referencer), der ligger herudover, vil der blive set bort fra.
Baserer ansøger sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som kontrakten omfatter, jf. punkt II.2.4, skal de konkrete dele af ydelserne under kontrakten udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet, jf. punkt III.1.3 og hvordan ansøger opfylder udvælgelseskriteriet, jf. punkt II.2.9.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Samfundsansvaret som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for
principperne i FN's Global Compact, og som er formuleret i OECD's
retningslinjer for Multinationale virksomheder gælder. ILO-konvention nr. 94
om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
Overholdelse af persondatalovgivningen.
Leverandøren samt relevante medarbejdere, der varetager opgaver i
forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, herunder personale og
underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til niveauet »til
tjenestebrug«, jf. cirkulære nr. 10338 af 17.12.2014 om
sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i
NATO eller EU, andre klassificerede informationer samt informationer af
sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger.
Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.
Kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem.
Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, samt § 137, stk. 1, nr. 1 og nr. 3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på.
Ansøgeren kan i dette udbud basere sig på andre aktørers tekniske- og/eller økonomiske kapacitet for at opfylde de egnethedskrav, der er anført i punkt III.1.2 og III.1.3, herunder til brug for udvælgelsen, jf. punkt II.2.9. Den/de aktør(er), der stiller sin tekniske- og/eller økonomiske kapacitet til rådighed for ansøgeren, skal underskrive en støtteerklæring.
Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne.
Ansøgeren skal ligeledes indlevere en støtteerklæring, hvori den eller de enheder, som ansøgeren baserer sig på, erklærer at være solidarisk ansvarlig med ansøger, såfremt denne bliver tildelt kontrakten. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne.
Støtteerklæringer skal indleveres sammen med ansøgning om prækvalifikation.
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1 og nr. 2 og nr. 3, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøgeren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er mindre alvorlige, kan dog give anledning til at udelukke ansøgeren.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153.
I relation til udbudsbekendtgørelsens punkt ll.1.5 bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede maksimale værdi i hele delkontrakternes løbetid, inklusive forlængelser.
Skønnet er beregnet på baggrund af det historiske forbrug.
Der vil den 10. december 2021 kl. 10.00-11.00 blive afholdt orienteringsmøde om prækvalifikationen. Orienteringsmødet afholdes som et virtuelt møde, og interesserede ansøgere vil få en indkaldelse via mail. Interesserede ansøgere bedes senest 2 dage inden mødet at tilmelde sig med angivelse af firmatilknytning og antal deltagere via e-mail til udbud@star.dk Ordregiver vil udarbejde et kort referat fra orienteringsmødet, som vil blive offentliggjort via det elektroniske udbudssystem.
Vedr. punkt I.3) bemærkes, at dele af udbudsmaterialet (relevant dokumentation og kildekode) kun er tilgængeligt via et datarum. Adgang til datarum kan i prækvalifikationsfasen opnås ved at indsende anmodning om adgang via e-mail til udbud@star.dk. Der er krav om underskrift af fortrolighedserklæring. Se udbudsbetingelserne for nærmere om adgang til datarum. I relation til punkt II.2.9) bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
By: Carl Jacobsens Vej 35
Land: Danmark
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk