Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Vindere
(26.11.2021)
EMRI A/S
Marielundvej 37A
2730 Herlev
Kontrakt om levetidsopdatering af autopilot og rorkontrol til MSF-klassen
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 16287180
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: KAPS - Stine Maria Falk-Scheibel
E-mail: stsc@kammeradvokaten.dk
Telefon: +45 51594162
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.fmi.dk/da/
Del II: Genstand
Kontrakt om levetidsopdatering af autopilot og rorkontrol til MSF-klassen
FMI ønsker at anskaffe 4 nye manøvre- og autopiloter til installation på Forsvarets 4 skibe af MSF-klassen. Se nærmere i afsnit II.2.4.
FMI ønsker at anskaffe 4 nye manøvre- og autopiloter til installation på Forsvarets 4 skibe af MSF-klassen. Manøvre- og autopiloterne skal erstatte de nuværende manøvre- og autopiloter som er installeret på skibene. Manøvrepiloten anvendes til manøvrering af skibets ror, og autopiloten anvendes ved ubemandet sejlads.
Der er 4 manøvrepositioner på hvert skib, og skibet skal kunne styres fra én manøvreposition uden bemanding af de øvrige manøvrepositioner.
Leverandøren skal foruden levering af hardware og software, fjerne eksisterende manøvre- og autopilot på skibene, forestå installationen af den nye hardware på hvert enkelt skib i henhold til FMI instruktioner kravene fastsat i kontrakten. Leverandøren skal derudover udføre accepttest på skibene.
Endvidere skal leverandøren forestå træning og uddannelse af FMI i forbindelse med accepttest på den første MSF'er.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
FMI ønsker at indgå en kontrakt med EMRI om en mid-life update af den autopilot, der anvendes i Forsvarets fire MSF-skibe, som blandet andet anvendes til at udføre kritiske militære opgaver såsom ubemandet maritim minerydning.
Efter FMI’s vurdering kan denne mid-life update, som blandt andet omfatter en opdatering af autopiloternes hardware og software, kun anskaffes fra EMRI A/S, da kontrakten på grund af tekniske årsager kun kan overdrages til denne leverandør.
Dette skyldes særligt, at der er høje krav til interoperabilitet mellem autopiloten og de øvrige tekniske systemer på MSF-fartøjerne, således at det tilsikres, at autopiloterne - og dermed MSF-fartøjerne - kan opretholde et tilstrækkeligt funktionsniveau uden risiko for fejl til at udføre deres opgaver. Det er alene EMRI A/S, som OEM producent af autopiloterne, der har den nødvendige know-how og viden og dokumentation om autopiloten og dens interoperabilitet med de resterende systemer om bord på MSF-fartøjerne til at kunne gennemføre den ønskede mid-life update.
FMI vurderer derfor, at betingelserne i forsvarsdirektivets artikel 28, stk. 1, litra e, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse er opfyldt.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
CVR-nummer: 41426799
Postadresse: Marielundvej 37A
By: Herlev
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 2730
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at tildele kontrak-ten direkte og ikke datoen for kontraktens indgåelse. Kontrakten vil ikke blive indgået/underskrevet, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse, jf. yderligere pkt. VI.4.3).
Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) er den estimerede værdi af kontrakten, og er således ikke udtryk for kontraktens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
FMI følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Kontrakten vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2.
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk