Fakta om udbudet
Udbyder
Domstolsstyrelsen
Vindere
(29.10.2021)
NCR Danmark A/S
Rued Langgaardsvej 8, 4
2300 København
Stempel-Løsning til Danmarks Domstoles Kassesystem
Domstolsstyrelsen
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 21659509
Postadresse: Store Kongensgade 1-3
By: København
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1264
Land: Danmark
Kontaktperson: Anna Sofie Bahnson Witzgall
E-mail: post@domstolsstyrelsen.dk
Telefon: +45 70103322
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.domstol.dk/kontakt/domstolsstyrelsen/
Del II: Genstand
Stempel-Løsning til Danmarks Domstoles Kassesystem
Delkontrakt om levering af en stempel-løsning til Danmarks Domstoles Kassesystem. Delkontrakten er en integreret del af anskaffelsen af den samlede løsning "Opdatering af Kassesystemet."
Danmark
Der er tale om en delkontrakt, som er en integreret del af anskaffelsen af den samlede løsning ”Opdatering af Danmarks Domstoles Kassesystem”.
Den samlede løsning er fordelt på i alt fem delkontrakter. De øvrige fire del-kontrakter anskaffes via SKI rammeaftaler.
Der henvises i øvrigt til rubrik IV.2.14) Yderligere oplysninger.
Delkontraktens genstand omfatter levering af en stempel-løsning i form af printere med konfiguration og opsætning.
Anskaffelsen består dermed af funktionalitet i form af dokumentation for borgeres og virksomheders betaling af retsafgifter og berammelsesafgifter i henhold til lov om retsafgifter, Lov nr. 425 af 16. marts 2021, § 5, stk. 2.
Da den eksisterende stempel-løsning er teknisk forældet, er det nødvendigt at opdatere løsningen til en nyere version, som er fuldt kompatibel med de øvrige dele af Danmarks Domstoles Kassesystem.
Løsningen omfatter:
- Hardkodning direkte i Danmarks Domstoles Kassesystem
- Tilhørende kodning af de elektroniske stempelmaskiner, som påfører retsdokumenter korrekt afstempling i sager, som ønskes anlagt ved en instans i Danmarks Domstole.
- Levering og opsætning af 65 stempelmaskiner.
Stempel-løsningen skal sikre, at Danmarks Domstole fortsat kan udføre den lovpligtige stempelfunktion, som i medfør af retsfgiftsloven kræves til brug for dokumentation af tidspunktet for en sags anlæg.
Ved stempling opnår retsdokumenterne retsgyldighed. Stemplingen initierer således en sags anlæg formelt. Såfremt retsafgiften ikke betales, afvises sagen. Det er derfor afgørende, at stemplingen fungerer korrekt og medtager de korrekte oplysninger.
Kassesystemet er et specialudviklet kasse- og regnskabssystem, som benyttes af både byretter, de overordnede retter, tinglysningsretten og af retten på Færøerne til brug for fysisk stempling af de retssager, som borgere og virksomheder ønsker anlagt.
Stemplingen er rettens dokumentation for, at retsafgiften er betalt, og markerer dermed sagens formelle anlæg. Hvis Kassesystemet ikke fungerer, kan nye sager ikke initieres. Der stilles derfor særdeles høje krav til både tekniske kompetencer, løbende kvalitetssikring af leverancerne og til sikkerhed.
Kassesystemet vil fremover skulle afvikles i en it-arkitektur, som forudsætter en opdatering af dele af systemet. Opdateringen indebærer udskiftning af hardware, samt kodning direkte i den anvendte hardware.
Delkontrakten om stempel-løsningen indgår som en integreret del af en samlet anskaffelse i form af Opdatering af Kassesystemet. Denne anskaffelse er opdelt i fem delkontrakter til en estimeret samlet værdi på 2,5 mio. kr.
De øvrige fire delkontrakter tildeles ved brug af SKI-rammeaftaler i henhold til Cirkulære om indkøb i staten, cirkulære nr. 9112 af 20. marts 2012.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- manglende konkurrence af tekniske årsager
Danmarks Domstole er i medfør af bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018, forpligtet til at anvende de fællesstatslige systemer. Anvendelse af andre systemer forudsætter der-for en godkendelse af Finansministeriet.
Kassesystemet beror således på en dispensation udstedt af Finansministeriet. Og, når Kassesystemet afvikles, skal Danmarks Domstole overgå til det fællesstatslige regnskabssystem, for nuværende Navision Stat.
Der findes dermed kun ét lovligt alternativt system. Opdatering det system, der er godkendt ved Finansministeriets dispensation, skal ske i overensstemmelse med denne dispensation.
Kassesystemet er et specialudviklet kasse- og regnskabssystem, som henter de relevante og nødvendige oplysninger fra Danmarks Domstoles sagsbehandlingssystemer herunder straffe-, skifte-, civil-, foged-, tinglysnings- og insolvenssystemer.
Den samlede opdateringsløsning indebærer, at et databaselag for en applikation, som er designet til et andet databaselag, flyttes. Ansvaret for enhver form for fejl, uheld og lignende, er placeret hos leverandøren. Konsekvensen i sådanne situationer vil være, at nye sager ikke kan igangsættes.
Den korrekte funktionalitet beror derfor på både hardwares og softwares interoperabilitet med Danmarks Domstoles bagvedliggende sagsbehandlings-systemer.
Systemet er desuden karakteriseret ved hardkodning direkte i systemet. NCR Danmark A/S besidder både de eksklusive rettigheder og eneretten til kilde-koden til Kassesystemet. Danmarks Domstole har alene brugsret men ikke ejendomsret til Kassesystemet.
Endelig gælder det, de kompatibilitets- og sikkerhedskrav, som gør sig gældende for hele løsningen, i lige så høj grad omfatter delkontrakten om levering af stempel-løsningen.
Det er derfor udelukket at konkurrenceudsætte såvel opdatering som udskiftning af Kassesystemet. Det er ikke muligt, at en anden end den eksisterende leverandør ville kunne levere funktionalitet, som er kompatibel med den konkrete løsning, Finansministeriet har godkendt.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
CVR-nummer: 87251519
Postadresse: Rued Langgaardsvej 8, 4
By: København
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/kontakt/
30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om
indgåelse af kontrakt
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/kontakt/