23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2021/S 211-556360
Offentliggjort
29.10.2021
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Domstolsstyrelsen

Vindere

(29.10.2021)
NCR Danmark A/S
Rued Langgaardsvej 8, 4
2300 København

Stempel-Løsning til Danmarks Domstoles Kassesystem


Domstolsstyrelsen

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Domstolsstyrelsen
CVR-nummer: 21659509
Postadresse: Store Kongensgade 1-3
By: København
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1264
Land: Danmark
Kontaktperson: Anna Sofie Bahnson Witzgall
E-mail: post@domstolsstyrelsen.dk
Telefon: +45 70103322
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.domstol.dk/kontakt/domstolsstyrelsen/
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Anden aktivitet: Administration og udvikling af Danmarks Domstole

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Stempel-Løsning til Danmarks Domstoles Kassesystem

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72212900 Udvikling af forskelligt programmel og computersystemer
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Delkontrakt om levering af en stempel-løsning til Danmarks Domstoles Kassesystem. Delkontrakten er en integreret del af anskaffelsen af den samlede løsning "Opdatering af Kassesystemet."

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 300 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0 Danmark
Hovedudførelsessted:

Danmark

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Der er tale om en delkontrakt, som er en integreret del af anskaffelsen af den samlede løsning ”Opdatering af Danmarks Domstoles Kassesystem”.

Den samlede løsning er fordelt på i alt fem delkontrakter. De øvrige fire del-kontrakter anskaffes via SKI rammeaftaler.

Der henvises i øvrigt til rubrik IV.2.14) Yderligere oplysninger.

Delkontraktens genstand omfatter levering af en stempel-løsning i form af printere med konfiguration og opsætning.

Anskaffelsen består dermed af funktionalitet i form af dokumentation for borgeres og virksomheders betaling af retsafgifter og berammelsesafgifter i henhold til lov om retsafgifter, Lov nr. 425 af 16. marts 2021, § 5, stk. 2.

Da den eksisterende stempel-løsning er teknisk forældet, er det nødvendigt at opdatere løsningen til en nyere version, som er fuldt kompatibel med de øvrige dele af Danmarks Domstoles Kassesystem.

Løsningen omfatter:

- Hardkodning direkte i Danmarks Domstoles Kassesystem

- Tilhørende kodning af de elektroniske stempelmaskiner, som påfører retsdokumenter korrekt afstempling i sager, som ønskes anlagt ved en instans i Danmarks Domstole.

- Levering og opsætning af 65 stempelmaskiner.

Stempel-løsningen skal sikre, at Danmarks Domstole fortsat kan udføre den lovpligtige stempelfunktion, som i medfør af retsfgiftsloven kræves til brug for dokumentation af tidspunktet for en sags anlæg.

Ved stempling opnår retsdokumenterne retsgyldighed. Stemplingen initierer således en sags anlæg formelt. Såfremt retsafgiften ikke betales, afvises sagen. Det er derfor afgørende, at stemplingen fungerer korrekt og medtager de korrekte oplysninger.

Kassesystemet er et specialudviklet kasse- og regnskabssystem, som benyttes af både byretter, de overordnede retter, tinglysningsretten og af retten på Færøerne til brug for fysisk stempling af de retssager, som borgere og virksomheder ønsker anlagt.

Stemplingen er rettens dokumentation for, at retsafgiften er betalt, og markerer dermed sagens formelle anlæg. Hvis Kassesystemet ikke fungerer, kan nye sager ikke initieres. Der stilles derfor særdeles høje krav til både tekniske kompetencer, løbende kvalitetssikring af leverancerne og til sikkerhed.

Kassesystemet vil fremover skulle afvikles i en it-arkitektur, som forudsætter en opdatering af dele af systemet. Opdateringen indebærer udskiftning af hardware, samt kodning direkte i den anvendte hardware.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Kompetence- og erfarings-profil / Vægtning: 0,5
Kvalitetskriterium - Navn: Tidsplan / Vægtning: 0,3
Pris - Vægtning: 0,2
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Delkontrakten om stempel-løsningen indgår som en integreret del af en samlet anskaffelse i form af Opdatering af Kassesystemet. Denne anskaffelse er opdelt i fem delkontrakter til en estimeret samlet værdi på 2,5 mio. kr.

De øvrige fire delkontrakter tildeles ved brug af SKI-rammeaftaler i henhold til Cirkulære om indkøb i staten, cirkulære nr. 9112 af 20. marts 2012.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

Danmarks Domstole er i medfør af bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018, forpligtet til at anvende de fællesstatslige systemer. Anvendelse af andre systemer forudsætter der-for en godkendelse af Finansministeriet.

Kassesystemet beror således på en dispensation udstedt af Finansministeriet. Og, når Kassesystemet afvikles, skal Danmarks Domstole overgå til det fællesstatslige regnskabssystem, for nuværende Navision Stat.

Der findes dermed kun ét lovligt alternativt system. Opdatering det system, der er godkendt ved Finansministeriets dispensation, skal ske i overensstemmelse med denne dispensation.

Kassesystemet er et specialudviklet kasse- og regnskabssystem, som henter de relevante og nødvendige oplysninger fra Danmarks Domstoles sagsbehandlingssystemer herunder straffe-, skifte-, civil-, foged-, tinglysnings- og insolvenssystemer.

Den samlede opdateringsløsning indebærer, at et databaselag for en applikation, som er designet til et andet databaselag, flyttes. Ansvaret for enhver form for fejl, uheld og lignende, er placeret hos leverandøren. Konsekvensen i sådanne situationer vil være, at nye sager ikke kan igangsættes.

Den korrekte funktionalitet beror derfor på både hardwares og softwares interoperabilitet med Danmarks Domstoles bagvedliggende sagsbehandlings-systemer.

Systemet er desuden karakteriseret ved hardkodning direkte i systemet. NCR Danmark A/S besidder både de eksklusive rettigheder og eneretten til kilde-koden til Kassesystemet. Danmarks Domstole har alene brugsret men ikke ejendomsret til Kassesystemet.

Endelig gælder det, de kompatibilitets- og sikkerhedskrav, som gør sig gældende for hele løsningen, i lige så høj grad omfatter delkontrakten om levering af stempel-løsningen.

Det er derfor udelukket at konkurrenceudsætte såvel opdatering som udskiftning af Kassesystemet. Det er ikke muligt, at en anden end den eksisterende leverandør ville kunne levere funktionalitet, som er kompatibel med den konkrete løsning, Finansministeriet har godkendt.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
22/10/2021
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: NCR Danmark A/S
CVR-nummer: 87251519
Postadresse: Rued Langgaardsvej 8, 4
By: København
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Indledende anslået samlet værdi af kontrakten/delkontrakten/koncessionen: 300 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 300 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/kontakt/
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om

indgåelse af kontrakt

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Klagenævnet for udbud
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/kontakt/
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
26/10/2021

Send til en kollega

0.063