Fakta om udbudet
Udbyder
Vejdirektoratet
Vindere
Delaftale 1: Vejdriftssystemer — Udvikling, vedligehold og drift
(14.01.2016)
Bocons ApS
Enebærkrattet 6
2630 Taastrup
Delaftale 2: Vejforvaltning — vejman.dk grundsystem/overbygninger
(15.01.2016)
Navco ApS
Brovænget 43
2830 Virum
Opdateringer
I stedet for: II.1.5) Ordregiver ønsker at indgå rammeaftaler for IT kompetencer inden for 11 delaftaler, der kan understøtte Vejdirektoratets daglige drift og udvikling inden for et bredt udsnit af Vejdirektoratets fagsystemer. Ydelserne som Vejdirektoratet efterspørger, skal dække daglig drift, vedligehold og videreudvikling af den meget specialiserede systemportefølje, som Vejdirektoratet over en årrække har udviklet, opbygget og udbygget. De udbudte ydelser kombinerer grundlæggende IT-Kompetencer indenfor en række standardiserede systemteknologier kombineret med højt specialiseret viden omkring vejspecifikke forhold. Den efterspurgte specialistviden om vejspecifikke forhold varierer indenfor de enkelte delaftaler, og er nærmere beskrevet i den for delaftalen specifikke Tilbudsbesvarelse, Rammeaftalebilag B. Udbuddet er opdelt i 11 selvstændige delaftaler, hvoraf 8 indgås med én rammeaftalehaver pr. delaftale, mens delaftale 2, 3 og 9 indgås med 3 rammeaftalehavere pr. delaftale. —. II.1.5) Ordregiver ønsker at indgå rammeaftaler for IT kompetencer inden for 11 delaftaler, der kan understøtte Vejdirektoratets daglige drift og udvikling inden for et bredt udsnit af Vejdirektoratets fagsystemer. Ydelserne som Vejdirektoratet efterspørger, skal dække daglig drift, vedligehold og videreudvikling af den meget specialiserede systemportefølje, som Vejdirektoratet over en årrække har udviklet, opbygget og udbygget. De udbudte ydelser kombinerer grundlæggende IT-Kompetencer indenfor en række standardiserede systemteknologier kombineret med højt specialiseret viden omkring vejspecifikke forhold. Den efterspurgte specialistviden om vejspecifikke forhold varierer indenfor de enkelte delaftaler, og er nærmere beskrevet i den for delaftalen specifikke Tilbudsbesvarelse, Rammeaftalebilag B. Udbuddet er opdelt i 11 selvstændige delaftaler, hvoraf 7 indgås med én rammeaftalehaver pr. delaftale, mens delaftale 2, 3, 8 og 9 indgås med 3 rammeaftalehavere pr. delaftale. I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er): Vejdirektoratet, , 2640 Hedehusene, DK. Internetadresse(r): www.vejdirektoratet.dk www.vejdirektoratet.dk/da/vejsektor/leverandoerportal/sider/aktuelleudbud.aspx
Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:
Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:
EU-Udbud af 11 delaftaler vedrørende IT-Konsulentydelser til Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
Vejdirektoratet
Guldalderen 12
Att: Ras Bloch
2640 Hedehusene
DANMARK
Mailadresse: kontakt@tohv.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://http://www.vejdirektoratet.dk/da/Sider/Default.aspx
Elektronisk adgang til oplysninger: http://http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejsektor/leverandoerportal/Sider/Aktuelleudbud.aspx
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Del II: Kontraktens genstand
Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser
NUTS-kode DK0
Rammeaftalens varighed
Varighed i år: 3Udbuddet er opdelt i 11 selvstændige delaftaler, hvoraf 8 indgås med én rammeaftalehaver pr. delaftale, mens delaftale 2, 3 og 9 indgås med 3 rammeaftalehavere pr. delaftale.
72220000
Der kan afgives bud på en eller flere delaftaler
interval: mellem 60 000 000 og 80 000 000 DKK
Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 1
Hvis der er tale om indkøbs- eller tjenesteydelseskontrakter, der kan forlænges: anslået tidsramme for efterfølgende kontakter:
måneder: 12 (fra tildeling af kontrakten)
Oplysninger om delaftaler
Delaftale nr.: 1 Betegnelse: Delaftale 1: Vejdriftssystemer — Udvikling, vedligehold og driftVinterman er et generelt system til styring af administration af opgaver med relation til saltning og snerydning. Vinterman anvendes af Vejdirektoratet samt godt halvdelen af kommunerne. Systemet er desuden oversat til 9 sprog og kører i mange lande og omfatter flere Apps. Vinterman er opbygget som et klient-server system baseret på en central Vinterman server, men systemets opbygning giver flere forskellige afviklingsmuligheder.
Vejman.dk/Belægningsoptimering er et Pavement Management System (PMS), der optimerer anvendelsen af midler til reparationer, ny slidlag og forstærkninger. Systemet anvendes af Vejdirektoratet og et antal kommuner og indgår som en integreret del af vejman.dk Systemet er opdelt i et Windows baseret program til klientinstallation samt et internetbaseret program hvor belægningsdata kan tilgås og uploades til.
Stribeman er et klient-serversystem til registrering af kørebaneafmærkninger og refleksionsmålinger. Systemets brugere har mulighed for at tilgå data og planlægge fremtidig belægningsafmærkning på vejene.
Danbro er et windowssystem til registrering, eftersyn, vedligeholdelse mv. af statslige og kommunale bygværker (broer, tunneller, støttemure, skilteportaler og støjskærme). DanbroWeb er en internetbaseret udgave af systemet.
Vinterman, Vejman.dk/Belægningsoptimering samt Stribeman har desuden snitflader til vejman.dk med hensyn brug og udveksling af data f.eks. til optegning af ruter på kort.
72220000
interval: mellem 10 000 000 og 16 000 000 DKK
I systemporteføljen indgår desuden systemerne Overblik over Vejarbejder (OOV), Central Vej- og Stifortegnelse (CVF), Webkort, Webvand, Paveman, en række vejrelaterede webservices samt et GeoCloud datawarehouse. Disse systemer har alle snitflader til vejman.dk med hensyn til brug og udveksling af data.
72220000
interval: mellem 10 000 000 og 13 000 000 DKK
Råden over vejareal er borgere og virksomheders indgang til oprettelse og administration af ansøgninger om tilladelse til at råde over vejareal i forbindelse med gravearbejde, opstilling af materiel, afholdelse af arrangement, generel tilladelse på statsveje eller råden over vejareal på statsvej. Ansøgningsportalen er integreret i virk.dk og følger derfor virk.dks designkrav. Portalen benyttes i forbindelse med ansøgninger til de vejmyndigheder, der benytter vejman.dk
Application Broker er den bagvedliggende dataformidler i Vejdirektoratets selvbetjeningsløsninger.
vejman.dk/tilladelser er et overbygningsmodul i vejman.dk, hvori vejmyndighederne sagsbehandler og administrerer ansøgninger, tilladelser mv.
72220000
interval: mellem 9 000 000 og 11 000 000 DKK
Tjenesteydelserne omfatter endvidere: Analyse, udvikling og vedligehold af registre og funktioner, der supplerer funktionaliteten i referencesystemet i vejman.dk med:
— Kryds der bl.a. beskriver sammenhængen mellem forskellige veje, trafiktekniske forhold (rundkørsler, signalregulering mv.) og trafikale oplysninger (vigepligt, kanaliseringer mv.)
— Geometri der omfatter beskrivelse af vejenes horisontale og vertikale geometriske forløb
— Geografi der ved koordinatbeskrivelse muliggør kortpræsentation af vejene i vejman.dk og danner grundlag for LBS (location-based services) og GIS-anvendelser.
Vejreferencesystemet i vejman.dk er implementeret med en intern repræsentation (segmentmodellen), hvorpå de eksterne repræsentationer (de brugerrettede referencesystemer som f.eks. det administrative referencesystem) er beskrevet. Tjenesteydelsen omfatter udvikling af algoritmer, der varetager omsætningen mellem intern og ekstern præsentation af referencer, herunder vedligehold og videreudvikling af ajourførings- og forespørgselsrutiner, samt funktioner der skaber sammenhæng mellem referencesystemet og geografiske koordinater. I tjenesteydelsen indgår tillige udvikling og vedligehold af ajourføringsprocedurer og systemer til automatgenerering af ajourføringsprocedurer for forskellige typer stræknings- og punktdata.
Basisfunktionaliteterne omfatter tillige rutiner til beskrivelse af vejdata på vejstrækninger ved anvendelse af dynamisk segmentering, rutiner der kan anvendes ved vedligehold og udtræk af segmenterede data, samt rutiner der sammenstiller intervalbaserede strækningsdataoplysninger med forskellige strækningsintervaller (stræknings-join). Hertil kommer tilsvarende funktionaliteter til håndtering af data beskrevet i punkter på vejnettet.
72220000
interval: mellem 3 000 000 og 5 000 000 DKK
— Databaseadministration: Backup-scripts, opsætning, tuning, migrering, oprettelse/nedlæggelse af databaser, systemer, import/eksport-rutiner
— Oprettelse og ændring af trafik- og uheldsregistre
— Fejlsøgning, rettelser og datavedligeholdelse.
Endvidere specifikation, systemudvikling og vedligeholdelse af funktioner til:
— Indlæsning af uheldsdata fra Politiet
— Stedfæstelse og rettelse af uheldsdata
— Klargøring og levering af uheldsinformation til Danmarks Statistik.
I arbejde med uheldsregistre indgår omgang med personhenførbare og -følsomme data. Der er derfor skærpede problemstillinger vedrørende sikkerhed og fortrolighed, som blandt andet betyder, at data ikke må flyttes eller kopieres fra Kundens IT-miljø.
72220000
interval: mellem 5 000 000 og 7 000 000 DKK
72220000
interval: mellem 8 000 000 og 10 000 000 DKK
VIMS er en paraplybetegnelse for alle efterbehandlingssystemer.
Prolab LIMS et akkrediteret laboratoriesystem til Gråt og Sort laboratorium.
72220000
interval: mellem 4 000 000 og 6 000 000 DKK
Vejdirektoratets Mastra og Mastrarelaterede systemerne behandler data fra det danske vejnet især til anvendelse for vejsektorens beslutninger og prioriteringer. Kontaktfladerne til andre systemer omfatter blandt andet:
— Dannelse af aggregerede data til vejman.dk
— Udtræksfaciliteter til andre systemer
Ydelsen omfatter også formidling i form af kursusafholdelse og udarbejdelse af vejledninger samt brugerstøtte over telefon og e-mail.
Etableringen og vedligehold af databaseinfrastruktur på vejman.dk omfatter f.eks.:
— Tabeller
— Views
— Ajourføringsprocedurer
— Udtræksfunktioner
— Rettigheder.
72220000
interval: mellem 7 000 000 og 10 000 000 DKK
72220000
interval: mellem 7 000 000 og 10 000 000 DKK
72220000
interval: mellem 3 000 000 og 5 000 000 DKK
Arbejdet med trafikinformation omfatter generelt opgaver i hele værdikæden fra indsamling (systemer, standarder mv.) over bearbejdning (hvordan præsenteres informationen) til udsendelse via en række kanaler.
Trafikinformation udsendes i dag over bl.a. følgende kanaler fra Vejdirektoratet:
— På vd.dk, herunder bl.a. på kort
— RDS-TMC over FM
— Apps — både Vejdirektoratets egne og apps udviklet og drevet sammen med samarbejdskommuner inden for trafikinformation
— Hjemmesider der drives sammen med samarbejdskommuner inden for trafikinformation
— Twitter.
Trafikinformationen kommer primært fra Vejdirektoratets forskellige systemer, bl.a. Trafikcentrets Trafikman II, vinterman og DynDB.
En del af arbejdet med trafikinformation omfatter samarbejde med interessenter, herunder samarbejde med kommunerne i de strategiske trafikledelsessamarbejder og i regi af det strategiske vejnet.
Ydelsen omfatter drifts- og udviklingsopgaver inden for trafikinformation som projektdeltager eller i en koordinerende funktion.
72220000
interval: mellem 500 000 og 2 500 000 DKK
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Udfyldt og underskrevet tro og love-erklæring om i hvilket omfang tilbudsgiver har ubetalt, forfalden gæld til det offentlige (jf. Finansministeriets lovbekendtgørelse nr. 336 af 13.5.1997) og om opfyldelse af Udbudsdirektivets artikel 45. Fortrykt formular er vedlagt som Bilag 2.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Det er et mindstekrav at tilbudsgivers samlede omsætning i seneste afsluttede regnskabsår udgør mindst 500 000 DKK.
I. Referencer:
Referenceliste over de 3 betydeligste sammenlignelige leverancer der er udført i løbet af de sidste 3 år, med beskrivelse af leverancerne og angivelse af kontaktperson for den pågældende kunde med telefonnummer og/eller e-mailadresse.
Det er et mindstekrav at tilbudsgiver kan dokumentere minimum én sammenlignelig reference, der er udført i løbet af de sidste 3 år, med beskrivelse af leverancen og angivelse af kontaktperson for den pågældende kunde med telefonnummer og/eller e-mailadresse. Tilbudsgiver bør maksimalt aflevere 3 referencer. Såfremt der afleveres flere end 3 referencer, vil alene de første 3 blive inddraget.
II. Omfanget af ressourcer:
Det er et mindstekrav at tilbudsgiver kan dokumentere at være i stand til at løfte den samlede opgave på en konkret delaftale. Der skal således bydes med mindst én ressource/konsulent pr. DKK 1 500 000 den enkelte delaftale repræsenterer i estimeret årligt forbrug. I forhold til delaftale 2, 3 og 9, skal der bydes med mindst én ressource/konsulent pr. DKK 3 000 000 den enkelte delaftale repræsenterer.
Det skal samtidig oplyses, hvor stor en andel af ressourcen/konsulentens samlede årsværk der stilles til rådighed for udførelse af opgaven. Dermed kan den samme ressource/konsulent tilbydes på flere delaftaler, forudsat den samlede andel udgør maksimalt et årsværk, og dermed reelt kan leveres.
III. Vurdering af egnethed:
Skønner Ordregiver, at udvælgelseskriterierne giver anledning til tvivl om, hvorvidt tilbudsgiver er egnet til at løfte den udbudte opgave, forbeholder Ordregiver sig ret til at afvise tilbudsgiver. Tilsvarende risikerer tilbudsgivere, som helt eller delvist undlader at vedlægge den udbedte dokumentation på tilfredsstillende vis at blive betragtet som ikke-konditionsmæssige.
Ordregiver henleder opmærksomheden på, at ovenstående udvælgelseskriterier og dokumentation kan blive ændret i forbindelse med besvarelse af indkomne spørgsmål, så længe dette sker indenfor de udbudsretlige rammer.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Det er et mindstekrav at tilbudsgiver kan dokumentere minimum 1 sammenlignelig reference, der er udført i løbet af de sidste 3 år, med beskrivelse af leverancen og angivelse af kontaktperson for den pågældende kunde med telefonnummer og/eller e-mailadresse.
Det er et mindstekrav at tilbudsgiver kan dokumentere at være i stand til at løfte den samlede opgave på en konkret delaftale.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
(1) Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet For Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, jf. Håndhævelseslovens § 2, stk. 1, nr. 1 hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. beslutningens § 7, stk. 1.
(2) Klager over andet end ordregiverens prækvalifikationsbeslutninger under nr. (1) skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
(2.1) 45 dage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EU-Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, hvor fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
(2.2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
(2.3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. Håndhævelseslovens § 2, stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://kfst.dk