Fakta om udbudet
Udbyder
Økonomistyrelsen
Vindere
(10.08.2021)
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
H.C. Hansens Gade 4
2300 København
Måling af udviklingen i den offentlige sektors grønne indkøb
Økonomistyrelsen
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 10213231
Postadresse: Landgreven 4, 1301 København K
By: København
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 1301
Land: Danmark
Kontaktperson: Kia Jensen
E-mail: kiajen@oes.dk
Telefon: +45 24768010
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://oes.dk/
Del II: Genstand
Måling af udviklingen i den offentlige sektors grønne indkøb
Gennemførelse af årlige analyser af udviklingen i grønne offentlige indkøb i SKI med udgangspunkt i SKI's indkøbsdatabaser. Målingen skal blandt andet bidrage til at kunne vurdere fremdriften af initiativerne under regeringens strategi for grønne offentlige indkøb fra efteråret 2020. Målingerne skal desuden supplere den årlige genberegning af klimaaftrykket af den offentlige sektors indkøb ved at supplere klimaaftryksberegningerne med muligheden for at foretage forskellige "bottom-up"- analyser af bl.a. grøn indkøbsadfærd på et detaljeret niveau.
Der skal foretages analyser af udviklingen i den offentlige sektors grønne indkøb mhp. at kunne vurdere fremdriften af initiativerne under regeringens strategi for grønne offentlige indkøb, der blev offentliggjort oktober 2020. Analyserne skal supplere den årlige beregning af klimaaftrykket af den offentlige sektors indkøb ved at supplere klimaaftryksberegningerne med muligheden for at foretage forskellige "bottom-up"-analyser af bl.a. grøn indkøbsadfærd på et mere detaljeret niveau. Opgaven løber over fire år og igangsættes i første halvår af 2021. Analyserne skal gennemføres i SKI med udgangspunkt i SKI's indkøbsdatabaser, da SKI har det mest detaljerede og systematiske overblik over indkøbet i kommuner og stat. De tværoffentlige analyser skal desuden kunne anvendes til at igangsætte nye initiativer der kan bidrage til flere grønne indkøb i den offentlige sektor.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Der er i forholdet mellem staten og SKI tale om en in-house relation, der opfylder betingelserne i udbudslovens § 14, idet den kontrol med SKI, som staten og KL i fællesskab udøver vurderes at være tilstrækkelig i forhold til udbudslovens § 14. Opgaven kan således tildeles ski uden forudgående udbud.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: H.C. Hansens Gade 4
By: København
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på naevneneshus.dk.