Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=299773&B=BANEDANMARK
Udbyder
Banedanmark
Vindere
Kontrakt om Drift af Banedanmarks administrative IT-systemer
(18.02.2022)
NNIT A/S
Østmarken 3A
2860 Søborg
Opdateringer
II.2.14)
I stedet for:
Læses:
I relation til punkt II.2.7) bemærkes, at den anførte varighed er fra Transitionsdagen, jf. kontraktens punkt 54. Ud over den anførte varighed vil der i forbindelse med kontraktens ophør være behov for en tidsmæssigt fleksibel udløbsfase med henblik på at sikre en uforstyrret funktion af driften i forbindelse med evt. genudbud.
IV.1.8)
I stedet for:
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: Nej
Læses:
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: Ja
Kontrakt om drift af Banedanmarks administrative IT-systemer
Banedanmark
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 18632276
Postadresse: Carsten Niebuhrs Gade 43
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Lise Preston Frederiksen
E-mail: LPFR@BANE.dk
Telefon: +45 27289618
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.bane.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/340853
Del II: Genstand
Kontrakt om drift af Banedanmarks administrative IT-systemer
Den udbudte kontrakt omfatter transition og drift af Banedanmarks administrative it-systemer, jf. pkt. II.2.4) for nærmere beskrivelse af udbuddet.
1) Formål og baggrund:
Banedanmark er en statsvirksomhed under Transportministeriet med omtrent 2 200 ansatte, som har ansvaret for at vedligeholde, forny og udbygge jernbanen, så den har en tilstand og kapacitet, som gør det velegnet at køre tog i Danmark.
Banedanmarks it-systemer er i dag delt i jernbanetekniske it-systemer og administrative it-systemer. Den udbudte kontrakt omfatter driften af de administrative it-systemer, som i dag bliver driftet af en ekstern leverandør med ansvar for at levere driftsydelser i relation til slutbrugere, applikationer og infrastruktur.
2) Nuværende setup:
Banedanmarks administrative it-systemer omfatter per maj 2021 i hovedtræk (anslået):
— 15 fysiske servere, overvejende baseret på Microsoft Windows operativsystem, enkelte baseret på Linux
— 200 virtuelle servere (både udvikling, test og produktion), overvejende baseret på Windows operativsystem
— Databaser på en kombination af fysiske og virtuelle servere, overvejende Microsoft og Oracle platforme
— 2 500 PC-klienter (bærbare og stationære)
— Tablets og smartphones, overvejende baseret på iOS.
De vigtigste standardapplikationer er:
— Microsoft 365, Office
— Microsoft 365, Exchange
— Microsoft 365, SharePoint
— Fil- og print services
— Microsoft BizTalk.
Derudover har Banedanmark omtrent 135 applikationer af forskellig kritikalitet og størrelse, herunder SAP, som er en af de mest centrale.
Ovenstående er alene en overordnet beskrivelse af ordregivers IT-miljø, og der henvises til den udbudte kontrakts bilag 3 (Kundens it-miljø og situationsbeskrivelse) for yderligere beskrivelse.
Det bemærkes, at stationære og bærbare computere, mobilenheder mv. indkøbes gennem statens rammeaftaler, og at sådanne indkøb ikke er en del af den udbudte kontrakt. Netværksydelser på Banedanmarks lokationer bliver varetaget af en anden leverandør og er ligeledes ikke en del af den udbudte kontrakt.
3) Ydelser omfattet af udbud:
Den udbudte kontrakt omfatter følgende hovedydelser:
Hovedydelse 1) Transition Ind:
Gennemførsel af transition til drift i den kommende leverandørs datacentre samt videnoverdragelse og øvrig forberedelse til drift af de udbudte ydelser.
Hovedydelse 2) Drift:
Kontrakten omfatter driftsydelser inden for følgende overordnede kategorier:
1) Slutbrugerydelser, herunder blandt andet servicedesk, onsite support, desktop management og brugeradministration
2)Applikationsdrift, herunder drift af administrative IT-applikationer som f.eks. SAP, Biztalk, databaser, SharePoint og Microsoft 365 applikationer
3) Infrastrukturdrift, herunder blandt andet serveredrift, datacenterdrift, netværksdrift, storage, backup, fileshares og print
4) Service integration, herunder et operationelt samarbejde med tredjepartsleverandører.
Herudover skal tilbudsgiver levere andre ydelser, herunder bestillingsydelser, transformationer samt transition ud.
2 gange 12 måneder.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt III.1.3), i forhold til de udbudte hovedydelser, jf. beskrivelsen i punkt II.2.4).
Relevansvurderingen foretages ud fra, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer erfaring med levering af ydelser, der er sammenlignelige med de udbudte hovedydelser.
I vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, vil ordregiver tildele ansøgerne point på en skala fra 1-5 for hver hovedydelse baseret på, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer relevant erfaring med at levere hovedydelserne. På den baggrund tildeles ansøgeren en samlet karakter, der beregnes som gennemsnittet af point tildelt for hovedydelserne.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
- Ansøgers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår
- Ansøgers samlede årsomsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
Virksomhedens balance eller uddrag heraf i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Som minimumskrav kræves en positiv egenkapital i den/det seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.
Som minimumskrav kræves en samlet årlig omsætning på DKK 50 mio. DKK i den/det seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.
Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger:
En liste over de 5 betydeligste sammenlignelige ydelser, jf. punkt II.1.4) og II.2.4), som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år inden ansøgningsfristen.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9), og ved vurderingen af, om minimumskravene til teknisk og faglig kapacitet er opfyldt, jf. nedenfor. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelser, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, hvilke af de under punkt II.1.4) og II.2.4), anførte ydelser, leverancen vedrørte, samt ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager).
Ved angivelse af dato for leverancen bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Der kan maksimalt angives 5 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium).
Baserer ansøger sig på andre enheders [uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer eller] faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som kontrakten omfatter, jf. punkt II.2.4), ydelserne under kontrakten udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, hvordan ansøger opfylder udvælgelseskriteriet, jf. punkt II.2.9).
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Finansierings- og betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet.
Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni 2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk
Der kræves ingen særlig retlig form.
Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
I kontrakten er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014.
Kontrakten stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. punkt I.3). For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret som bruger.
Såfremt ansøgningen indeholder flere versioner af det samme dokument, vil den seneste uploadede version være den gældende.
Al kommunikation ifm. udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Ordregiver ser gerne, at spørgsmål vedrørende prækvalifikationen stilles senest den 24. maj 2021.
Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, samt § 137, stk. 1, nr. 1 og nr. 2 og nr. 3 og nr. 4 og nr. 6 og nr. 7, nævnte forhold, jf. bekendtgørelse om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt post-tjenester (herefter ”implementeringsbekendtgørelsen”) § 11. ESPD findes via det elektroniske udbudssystem. Det er ikke nødvendigt for ansøger at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøger er en sammenslutning, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende ansøger, der indgiver ansøgningen, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed.
Ansøgeren kan i dette udbud basere sig på andre aktørers tekniske- og/eller økonomiske kapacitet for at opfylde de egnethedskrav, der er anført i punkt III.1.2) og III.1.3), herunder til brug for udvælgelsen, jf. punkt II.2.9). Den/de aktør(er), der stiller sin tekniske- og/eller økonomiske kapacitet til rådighed for ansøgeren, skal underskrive en støtteerklæring. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne.
Ansøgeren skal ligeledes indlevere en støtteerklæring, hvori den eller de enheder, som ansøgeren baserer sig på, erklærer at være solidarisk ansvarlig med ansøger, såfremt denne bliver tildelt kontrakten. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne.
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens (UBL) § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i UBL § 137, stk. 1, nr. 1 og nr. 2 og nr. 3 og nr. 4 og nr. 6 og nr. 7, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 1, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med UBL § 138, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 2.
Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøgeren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er mindre alvorlige, kan dog give anledning til at udelukke ansøgeren.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til UBL § § 151 og 152, stk. 3, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 11.
Forud for udbuddet er der gennemført en teknisk dialog. Oplysninger herfra kan fremsendes efter anmodning.
Der vil blive afholdt et orienteringsmøde i forhandlingsfasen. Dato og praktiske detaljer tilgår.
I relation til punkt II.1.5) og punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum for kontraktens fulde løbetid, inklusivforlængelser. Skønnet er baseret på tidligere samt forventet forbrug.
I relation til punkt II.2.9) bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation.
Udbuddet gennemføres med forbehold for opnåelse bevilling.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbs-system er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette or-dregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på
https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk