23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2021/S 025-062130
Offentliggjort
05.02.2021
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Danmarks Tekniske Universitet - DTU

Vindere

(05.02.2021)
Inilab ApS
Svendborg

Supportaftale og udviklingsaftale fra INILAB

(21.05.2021)
INILAB ApS
Svendborg

Support- og udviklingsaftale fra IniLab


Danmarks Tekniske Universitet - DTU

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Danmarks Tekniske Universitet - DTU
CVR-nummer: 30060946
Postadresse: Anker Engelunds Vej 1
By: Kgs. Lyngby
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2800
Land: Danmark
Kontaktperson: Mikkel Bjerregaard Jensen
E-mail: mbjje@dtu.dk
Telefon: +45 45252525
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.dtu.dk
I.4) Type ordregivende myndighed
Offentligretligt organ
I.5) Hovedaktivitet
Uddannelse

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Support- og udviklingsaftale fra IniLab

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72243000 Programmeringstjenester
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Supportaftale DTU Elektro har behov for at indgå en supportaftale med INILAB til et allerede leveret datawarehouse system, kaldet energydata.dk med en værdi på 90 000-180 000 DKK årligt i 2021, 2022. DTU Elektro har derudover behov for at indgå en udviklingsaftale med Inilab med henblik på fortsat udvikling af et eksisterende system (energydata.dk) samt kobling til eksterne visualiseringsprogrammer online. Aftalen vil løbe over 2021 og 2022 og have en værdi på ca. 1,9 mio. DKK.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 2 300 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72245000 Systemanalyse og programmering på kontraktbasis
72313000 Datafangst
72317000 Datalagring
73210000 Konsulentvirksomhed inden for forskning
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

DTU Elektro ønsker at indgå 2 aftaler med firmaet Inilab ApS. Aftalerne vedrører henholdsvis en supportaftale og en udviklingsaftale.

Supportaftalen:

DTU Elektro har behov for at indgå en supportaftale med Inilab til et allerede leveret datawarehouse system, kaldet energydata.dk med en værdi på 90 000-180 000 DKK årligt i 2021, 2022.

Supportaftalen med Inilab skal indeholde:

- Daglig monitorering af systemet og korrigerende handlinger, rettelser af fejl

- Ugentlig opdatering af kernekomponenter og services i henhold til løbende patches (rettelser) fra de benyttede OpenSource software systemer

- Opretholdelse og vedligeholdelse af certifikater, krypteringsnøgler m.m.

- Månedlig udrulning af rettelser fra testmiljø til produktionsmiljø.

Udviklingsaftale:

I 2019 fik DTU godkendt et infrastrukturprojekt, Digital Energy Lab, for Green Lab DK midler under EUDP. Budgettet er i alt på 28 mio. DKK. Som følge heraf har DTU Elektro behov for at indgå en udviklingsaftale med Inilab med henblik på fortsat udvikling af et eksisterende system (energydata.dk) samt kobling til eksterne visualiseringsprogrammer online. Aftalen vil løbe over 2021 og 2022 og have en værdi på ca. 1,9 mio. DKK.

Videreudviklingen af det eksisterende system indebærer, at:

- Eksisterende sammensatte datastrukturer opdeles i enkelstående datastrukturer

- Nye data elementer tilføjes til nye datastrukturer

- Data indsættes i disse nye elementer i de nye datastrukturer.

Det vil betyde, at data i det eksisterende system bliver mere søgbar og lettere tilgængelig.

Derudover indebærer aftalen, at DTU Elektro får:

- en endnu tættere integration til instituttets øvrige eksisterende data management systemer (Network Manager og micro SCADA).

- nye datakilder tilsluttet energydata.dk (en del af disse datakilder minder om allerede integrerede datakilder udført af medarbejderne fra Inilab.

- en forbedret front-end (bruger interface) til energydata.dk der gør søgningen af data meget mere effektiv og brugervenlig.

II.2.5) Tildelingskriterier
Pris
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

I december 2015 indgik DTU Elektro en aftale med et konsortium om projektet, EcoGrid 2.0, der omhandlede lokale energimarkeder og demand respons fra elforbrug.

Til at opsamle alle de data, der blev genereret på projektet, blev der af virksomheden Uptime udviklet et datawarehouse, der efterfølgende blev videreudviklet i et andet projekt, EnergyLab Nordhavn.

Aftalen med Uptime blev indgået i april 2018 og resulterede i en løsning, der kaldes energydata.dk

1. januar 2021 er vores aktiviteter med Uptime overført til virksomheden Inilab, der specialiserer sig i IoT, data analyse og teknologikrævende løsninger og platforme. Inilab udgøres af de nøglemedarbejdere fra Uptime, der har udviklet og hidtil supporteret Energydata.dk

Supportaftale:

Som nævnt har en række medarbejdere fra Inilab udviklet det nuværende system, og de har derfor et indgående kendskab til systemet. Som en del af løsningen er der udviklet forskellige overvågningssystemer, der sikrer en stabil drift samt alarmering i tilfælde af fejl. Desuden er der etableret eget testmiljø, der gør det muligt for Inilab at teste fejlrettelser og nye software releases fra de benyttede OpenSource løsninger, inden de implementeres i datawarehouse løsningen, energydata.dk der allerede er i drift.

Supportaftalen skal tildeles direkte til Inilab, da opfyldelse af aftalen, herunder den videre drift og videreudviklingen af overvågningsapplikationer, kræver et indgående kendskab til systemet. Et leverandørskifte kan ikke lade sig gøre, da det vil medføre en forstyrret og ineffektiv drift af systemet og også uforholdsmæssigt store tekniske vanskeligheder ved drift og vedligehold.

Udviklingsaftale:

Udviklingsaftalen skal tildeles direkte til Inilab, da opfyldelse af aftalen, herunder løsningen af de kommende opgaver med udviklingen af datahouse løsningen (energydata.dk), kræver grundig indsigt i det nuværende system.

En anden leverandør vil ikke kunne opfylde aftalen, da det kræver en dyb indsigt i de grundlæggende datastrukturer i det nuværende system for at kunne foretage den påtænkte restrukturering af det eksisterende data, der er en forudsætning for at gøre data mere søgbart i et påtænkt nyt bruger interface (front-end). Opfyldelse af aftalen ved en anden leverandør vil heller ikke kunne ske som følge af manglende ressourcer – både i forhold til tid og økonomi. Indgåelse af en aftale med en anden leverandør vil således betyde uforholdsmæssigt store vanskeligheder ved drift og vedligehold, herunder uforholdsmæssigt store omkostninger.

Det må således også betragtes som en væsentlig risiko i projektet, særligt i forhold til kvaliteten, men også i forhold til tid, hvis en ny leverandør, der er ukendt med det pågældende system, skal videreudvikle systemet. Dette kan skabe uforholdsmæssige store tekniske vanskeligheder og dermed konsekvenser for brugerne som pt. inkluderer en række forskningsprojekter. De tekniske årsager inkluder viden om det helt specifikke system samt de overvejelser og til- og fravalg, der er gjort i forbindelsen med udviklingen heraf.

Det er derfor DTU’s vurdering, at det kun er Inilab, der kan levere ydelsen jævnfør ovenstående.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
02/02/2021
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: Inilab ApS
CVR-nummer: 41959533
By: Svendborg
NUTS-kode: DK031 Fyn
Land: Danmark
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: ja
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 2 300 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er): </div>

Klage over prækvalifikation:

Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet 20 kalenderdage regnet fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 1.

Klage over tildeling af en kontrakt:

Klage over tildeling af en kontrakt skal være indgivet 45 kalenderdage, efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har tildelt/indgået kontrakt, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 2, nr. 1.

Klage over tildeling under en rammeaftale med genåbning af konkurrencen (miniudbud):

Klage over tildeling af en kontrakt under en rammeaftale med genåbning af konkurrencen skal være indgivet 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen er tildelt/indgået, hvis denne underretning indeholder en begrundelse for beslutningen, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 2, nr. 2.

Klage over tildeling af en rammeaftale:

Klage over tildeling af en rammeaftale skal være indgivet 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 2, nr. 3.

Klage over direkte tildeling:

Klage over, at ordregiver i strid med udbudsloven har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder en begrundelse for ordregivers beslutning om at tildele kontrakten direkte, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3.

Klage over offentlige indkøb under tærskelværdien:

Klage over overtrædelser af indkøb under tærskelværdien skal være indgivet inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte tilbudsgivere om, hvem ordregiver har besluttet at indgå kontrakt med, hvis underretningen indeholder en begrundelse; og 6 måneder efter at ordregiver har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, hvis underretningen indeholder en begrundelse for beslutningen, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 4, nr. 1 og 2. Klage over prækvalifikation for indkøb under tærskelværdien skal være indgivet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen indeholder en begrundelse for beslutningen, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 5.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
02/02/2021

Send til en kollega

0.031