Fakta om udbudet
Udbyder
Digitaliseringsstyrelsen
Vindere
Ændring af kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af digital post
(25.01.2021)
Netcompany A/S
Grønningen 17
1270 København
Ændring af kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af digital post
Digitaliseringsstyrelsen
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 34 05 11 78
Postadresse: digst@digst.dk
By: København K
NUTS-kode: DK DANMARK
Postnummer: 1017
Land: Danmark
Kontaktperson: Sarah Kirkeby
E-mail: sakir@digst.dk
Telefon: +45 33926073
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://digst.dk/
Del II: Genstand
Ændring af kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af digital post
Digitaliseringsstyrelsen ønsker at foretage en ændring i den næste generation digital post-løsning. Den udbudte kontrakt vedrører udvikling, herunder konvertering, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af digital post, som beskrevet i punkt II.2.4). Ændringen omfatter udvikling af funktionalitet, der ikke var omfattet af det oprindelige udbud.
Den kommende digital post-løsning, benævnt NgDP-løsningen, der blev udbudt ved bekendtgørelse nr. 2019/S 020-043521, forventes taget i brug i 2. halvår 2021. Det blev i udbuddet forudsat, at NgDP-løsningen kunne anvende en række funktionaliteter fra et andet system i Digitaliseringsstyrelsens portefølje. Leverancerne af funktionaliteterne via dette andet system er dog blevet forsinket. NgDP-løsningen vil derfor mangle nødvendige funktionaliteter vedr. administrativ adgang (administration af adgange for kuratorer, likvidatorer og bobestyrere samt læseadgange på vegne af borgere og virksomheder) og i den udbudte løsnings backend (nødvendige funktionaliteter til datamodellering, sagsbehandling og integrationer) ved ibrugtagningen. Dette medfører behov for, at Digitaliseringsstyrelsen tilvejebringer de nødvendige funktionaliteter. Ændringen omfatter udvikling af disse funktionaliteter og gennemføres i medfør af udbudslovens § 181, idet Digitaliseringsstyrelsen har vurderet, at ændringen er nødvendig for at gennemføre den oprindelige kontrakt, at anvendelse af en anden leverandør end den oprindelige leverandør ikke er mulig af økonomiske og tekniske årsager og vil forårsage betydelige problemer og en væsentlig forøgelse af Digitaliseringsstyrelsens omkostninger. Værdien af ændringen, jf. afsnit II.1.7), er en maksimal værdi baseret på Digitaliseringsstyrelsens skøn. Værdien af ændringen er estimeret mellem 7 og 10 mio. DKK, og værdien af ændringen overstiger således ikke 50 pct. af værdien af den oprindelige kontrakt. Den endelige værdi af ændringen vil blive oplyst i en bekendtgørelse om ændringer i en kontrakt i dens løbetid, jf. udbudslovens § 184, stk. 2.
Del IV: Procedure
- Der er afgivet ordre på supplerende leverancer hos den oprindelige leverandør under streng overholdelse af direktivets betingelser
Det er Digitaliseringsstyrelsens vurdering, at:
1) ydelserne omfattet af ændringen er nødvendige for at gennemføre den oprindeligt udbudte kontrakt.
2) at anvendelse af en anden leverandør end den oprindelige leverandør ikke er mulig af økonomiske og tekniske årsager og vil forårsage betydelige problemer og en væsentlig forøgelse af Digitaliseringsstyrelsens omkostninger samt
3) at værdien af ændringen ikke overstiger 50 pct. af værdien af den oprindelige kontrakt.
Digitaliseringsstyrelsens vurdering af 1) er baseret på, at den udbudte løsning vil mangle funktionaliteter vedr. Administrativ adgang (administration af adgange for kuratorer, likvidatorer og bobestyrere samt læseadgange på vegne af borgere og virksomheder) og i den udbudte løsnings backend (nødvendige funktionaliteter til datamodellering, sagsbehandling og integrationer). Digitaliseringsstyrelsen havde forudsat, at den udbudte løsning kunne anvende disse funktionaliteter via et andet system i Digitaliseringsstyrelsens portefølje, som er blevet forsinket, hvilket var uforudsigeligt for Digitaliseringsstyrelsen. Forsinkelsen medfører, at dette system ikke kan stille de af ændringen omfattede funktionaliteter til rådighed, inden den udbudte løsning skal tages i brug. Digitaliseringsstyrelsen har vurderet, at der er en række risici forbundet med at overgå til manuelle sagsgange, der gør det nødvendigt, at den udbudte kontrakt ændres, således at de nødvendige funktionaliteter kan udvikles. Omfanget af manuelle processer vil øges fra ca. 10 000 årligt til ca. i alt 50 000 til 60 000. Digitaliseringsstyrelsen har desuden vurderet, at det ikke vil være muligt at opfylde behovet for de nødvendige funktionaliteter med de eksisterende systemer i Digitaliseringsstyrelsens portefølje.
Digitaliseringsstyrelsens vurdering af 2) er baseret på, at jo tættere integration, der kræves mellem den udbudte løsning og den nye funktionalitet, der skal udvikles som følge af ændringen, desto større udviklings-, koordinerings- og styringsmæssige omkostninger vil der kræves for at tilvejebringe funktionaliteten. Heraf følger også forøgede tekniske og økonomiske udfordringer og risici ved adskillelse af den nye funktionalitet, der skal udvikles som følge af ændringen, fra den udbudte løsning i særskilte komponenter eller stand alone løsninger. Ydelserne omfattet af ændringen vurderer Digitaliseringsstyrelsen kræver dyb interaktion med den udbudte løsnings backend, og de funktionaliteter, der skal udvikles som følge af ændringen, kan efter Digitaliseringsstyrelsens vurdering ikke udskilles i selvstændige komponenter med en klar snitflade. Der er ikke anlagt en flerleverandørstrategi for den udbudte løsnings backend i form af et teknisk eller governancemæssigt rammeværk for levering af funktionalitet fra andre leverandører ind i den udbudte løsnings backend, herunder muligheder for udvikling, drift, kvalitetssikring af ekstern udviklingskode. Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at det vil forårsage betydelige tekniske problemer at udskille den ovenstående funktionalitet fra den udbudte løsnings backend til særskilte komponenter, som potentielt ville kunne bygges af en anden leverandør, idet der tilføres den udbudte løsning en forøget kompleksitet i snitfladerne mod de eksterne systemer med deraf følgende sårbarhed i svartider og nye potentielle fejlkilder. Da integrationerne delvist genbruger allerede udviklede dele af den udbudte løsning, og i høj grad bygger ovenpå allerede udviklet funktionalitet, vurderer Digitaliseringsstyrelsens desuden at det vil medføre en væsentlig meromkostning at lade integrationerne udvikle som særskilte komponenter af en anden leverandør.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Ændring af kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af digital post
CVR-nummer: 39488914
Postadresse: Grønningen 17
By: København
NUTS-kode: DK0 DANMARK
Postnummer: 1270
Land: Danmark
E-mail: info@netcompany.com
Internetadresse: https://www.netcompany.com
Del VI: Supplerende oplysninger
Datoen angivet i afsnit VI.1.3) er udtryk for datoen for afsendelse af denne bekendtgørelse. Ændringen vil tidligst blive indgået efter udløbet af fristen i § 4, stk. 1, nr. 2, i lov om Klagenævnet for Udbud (Lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer). Digitaliseringsstyrelsen offentliggør en bekendtgørelse om ændringer i en kontrakt i dens løbetid, jf. udbudslovens § 184, stk. 2, i forbindelse med ændringen.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til § 7, stk. 3, i lov om Klagenævnet for Udbud (Lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer) skal klage over tilfælde, hvor en ordregiver har fulgt proceduren i lovens § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Klagen skal vedlægges et klagegebyr, jf. nærmere herom i Klagenævnet for Udbuds klagevejledning på Nævnenes Hus' hjemmeside.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk