Fakta om udbudet
Udbyder
Slagelse Kommune
Vindere
(21.12.2020)
Fujitsu A/S
Laustrupvej 13
2750 Ballerup
Tillæg til "kontrakt om anskaffelse af ESPD system som en service"
(20.01.2021)
Fujitsu A/S
Laustrupvej 13
2750 Ballerup
Tillæg til "Kontrakt om anskaffelse af ESDH-system som en service"
Slagelse Kommune
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 29188505
Postadresse: Rådhuspladsen 11
By: Slagelse
NUTS-kode: DK022 Vest- og Sydsjælland
Postnummer: 4200
Land: Danmark
Kontaktperson: DIGIT – Den Kommunale Digitaliseringsforening
E-mail: sekretariatet@digit.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.slagelse.dk
Del II: Genstand
Tillæg til "Kontrakt om anskaffelse af ESDH-system som en service"
Bekendtgørelsen vedrører et aftaletillæg til en kontrakt mellem de 12 Kommuner, som er angivet i punkt II.2.14) nedenfor (i det følgende benævnt ”Ordregiver”) og Fujitsu A/S (i det følgende benævnt ”Leverandøren”). Tillægget indebærer, at implementering og ibrugtagning af det udbudte ESDH-system, fremrykkes fra bølge 3 til bølge 2 i relation til Slagelse Kommune.
Hos Leverandøren
Tillæg til ”Kontrakt om anskaffelse af ESDH-system som en service”.
De 12 kommuner i Digitaliseringsforening Sjælland (DIGIT) omfatter følgende: Greve Kommune, Guldborgsund Kommune, Holbæk Kommune, Kalundborg Kommune, Køge Kommune, Lejre Kommune, Næstved Kommune, Odsherred Kommune, Ringsted Kommune, Roskilde Kommune, Slagelse Kommune og Vordingborg Kommune. Aftaletillægget, jf. punkt II.1.4) ovenfor vedrører dog alene Slagelse Kommune.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Den eksisterende kontrakt om anskaffelse af ESDH-system som en service blev udbudt ved begrænset udbud, jf. udbudsbekendtgørelse nr. 2018/S 199-451411. Kontrakten vedrører et ESDH-system baseret på en Software-as-a-Service-løsning til 12 kommuner og er baseret på implementering med en bølgeplan med 3 bølger med 4 kommuner i hver.
Kontrakten er indgået mellem Leverandøren og de 12 kommuner i fællesskab (Ordregiver), og kontrakten er baseret på en fælles regulering og en særskilt regulering for de enkelte kommuner. Kontrakten gennemføres med kommunespecifikke afklaringsfaser, særskilte implementeringsforløb og afprøvningsforløb med særskilte hovedtidsplaner og detaljerede tidsplaner for de enkelte kommuner.
Ordregiver ønsker ved en ændring af kontrakten at fremrykke Slagelse Kommune fra bølge 3 til bølge 2, hvorefter Slagelse Kommune kan ibrugtage ESDH-systemet den 1. december 2021.
Baggrunden for ændringen er, at Slagelse Kommunes eksisterende ESDH-system udfases af den nuværende leverandør, og at driften heraf ophører. Dette er før ibrugtagningstidspunktet for bølge 3, som er fastlagt til den 1. december 2022. Slagelse Kommune vil derfor komme til at stå uden et funktionelt ESDH-system i en mellemliggende periode, medmindre Slagelse Kommune fremrykkes til bølge 2.
Ændringen medfører samlet set, at tidsplanen ændres, idet Slagelse Kommune fremrykkes fra bølge 3 til bølge 2, jf. ovenfor. Ændringen medfører herudover en merbetaling til leverandøren, hvilket dækker over de yderligere omkostninger, som fremrykningen medfører, samt betaling af servicevederlag for de ekstra måneder, som Slagelse Kommune grundet fremrykningen skal bruge ESDH-systemet, jf. punkt II.1.7). Slagelse Kommune frafalder retten til at opkræve bod for forsinkelse eller manglende opfyldelse af servicemål i en begrænset periode fra den 1. december 2021 frem til den 2. februar 2022.
Det er Ordregivers vurdering, at ovenstående ændring af kontrakten er udbudsretlig lovlig, idet fremrykningen fra bølge 3 til bølge 2 ikke vurderes at være en ændring af grundlæggende elementer, jf. udbudslovens § § 178. Fsva. udbudslovens § 178, kan det særligt fremhæves, at ændringen af tidsplanen ikke vurderes at være egnet til at kunne have givet andre tilbudsgivere mulighed for at byde på kontrakten, ligesom ændringen ikke vurderes at kunne have haft en effekt på udbudsprocessens udfald. Dertil følger, at merbetalingen er af rimelig og af beskedent omfang, ligesom den er baseret på de timepriser, som kontrakten indeholder. Den vurderes derfor ikke at indebære en ændring af den økonomiske balance til leverandørens fordel.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
CVR-nummer: 86631628
Postadresse: Laustrupvej 13
By: Ballerup
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbuds-givere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på:
https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk