Fakta om udbudet
Udbyder
SKAT
Opdateringer
Uafsluttet procedureOrdretildelingsproceduren er blevet afbrudtKontrakten kan blive genstand for en fornyet offentliggørelse
Rammeaftale om IT-Konsulentbistand.
SKAT
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2004/18/EF
Del I: Ordregivende myndighed
SKAT
Østbanegade 123
Kontaktpunkt(er): IT-Styring og Aftaler
Att: Martin Andersen
2100 København Ø
DANMARK
Telefon: +45 72371060
Mailadresse: konsulentrammeaftalepraekvalifikation@skat.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: www.SKAT.dk
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Del II: Kontraktens genstand
Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Danmark.
NUTS-kode DK01
største antal deltagere i den påtænkte rammeaftale: 24
Rammeaftalens varighed
Varighed i år: 4Anslået samlet værdi af indkøbene i hele rammeaftalens løbetid
Anslået værdi eksklusive moms:interval: mellem 250 000 000 og 350 000 000 DKK
Rammeaftalen opdeles i delaftaler der dækker hver følgende områder:
Delaftale 1: Ledelse og Styring
Delaftale 2: Projektdesign og Analyse
Delaftale 3: Gennemførelse og Implementering
Delaftale 4: Informationssikkerhed.
En overordnet beskrivelse af de 4 delaftaler fremgår af Bilag B1-4 »Oplysninger om delaftaler«. En uddybende kravspecifikation til delaftalerne vil fremgå af udbudsmaterialet.
Den udbudte rammeaftale er ikke eksklusiv og udelukker dermed ikke Skatteministeriets område fra at foretage indkøb på anden vis. Eksempelvis ved offentligt udbud af konsulentopgaver inden for områder omfattet af de 4 delaftaler.
Tildeling af kontrakter baseret på rammeaftalens delaftaler vil ske ved fornyet konkurrenceudsættelse (miniudbud). Proceduren herfor vil være nærmere beskrevet i udbudsmaterialet.
Rammeaftalen kan benyttes af hele Skatteministeriets område der på udstedelsestidspunktet for denne bekendtgørelse bestod af Departementet, SKAT, Skatteankestyrelsen og Spillemyndigheden.
72000000
Der kan afgives bud på en eller flere delaftaler
Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 250 000 000 og 350 000 000 DKK
Oplysninger om delaftaler
Delaftale nr.: 1Betegnelse: Ledelse og Styring1. Projektdesign
2. Specificering af forretningsbehov og –krav
3. Gennemførelse af udbud
4. Leverandør- og ændringsstyring
5. Implementering og overdragelse til ordregiver
6. Projektplanlægning.
Uddybning af ovenstående:
1. Ved projektdesign forstås ledelse og styring af fastlæggelse af scope, udviklingsmodeller og strategier.
2. Ved specificering af forretningsbehov og –krav forstås beskrivelse af projekters løsning.
3. Ved gennemførelse af udbud forstås styring og ledelse af udbudsprocesser fra idéfase til kontrakttildeling
4. Ved leverandør- og ændringsstyring forstås håndtering af leverandører i overensstemmelse med den givne regulering i Kontrakten med leverandøren.
5. Ved implementering og overdragelse til ordregiver forstås overlevering af en IT-opgave fra en ekstern leverandør til ordregiver selv der gør ordregiver i stand til selv at varetage den opgave der overdrages.
6. Ved projektplanlægning forstås styring af menneskelige ressourcer, økonomi, leverancer, tidsplaner, risici og kvalitet.
Det er en forudsætning, at der kan arbejdes ud fra agile og plandrevne metoder, samt en kombination af sådanne metoder.
Beskrivelsen er ikke udtømmende, og en nærmere beskrivelse vil fremgå af udbudsmaterialet.
72000000
1. Design, planlægning og dokumentation
2. Implementeringsstrategi
3. Kommunikationsstrategi
4. Konverteringsstrategi
5. Teststrategi
6. Udbudsstrategi
7. Forretningsmodellering
8. Service- og begrebsmodellering
9. Teknisk-, informations- og applikationsarkitektur
10. Udvikling af projektstyringsmetoder og -værktøjer til projektanalyse og -design.
Uddybning af ovenstående:
1. Ved design, planlægning og dokumentation af projekter, forstås fastlæggelse af projekters udviklingsmodel (agil/plandrevet eller en kombination heraf), anskaffelsesmodel (udbud/egenudvikling) samt dokumentationsudarbejdelse af valgte modeller.
2. Ved Rådgivning om implementeringsstrategi forstås identifikation og godkendelse af visionen for forandringer, den overordnede tilgang til og målsætning for implementeringsprogrammet samt beskrivelse af de overordnede principper for kommunikation og involvering af projektets målgrupper
3. Ved Rådgivning om kommunikationsstrategi forstås model for kommunikationen af projektets budskaber, samt at disse sendes til rette målgrupper på den rigtige måde og på de rette tidspunkter.
4. Ved Rådgivning om konverteringsstrategi forstås identifikation af hvordan konverteringen forventes gennemført, hvilke systemer, der skal levere data, hvilke tekniske, juridiske og forretningsmæssige rammer der arbejdes indenfor samt risikovurdering og validering med væsentlige interessenter
5. Ved Rådgivning om teststrategi forstås gennemførelse af en ProduktRisikoAnalyse (PRA), formulering og godkendelse af en Teststrategi samt estimering af den samlede testopgave.
6. Ved Rådgivning om udbudsstrategi forstås identifikation af projektets anskaffelsesmodel, udarbejdelse af kravspecifikation og udbudsbilag, udarbejdelse af konkurrenceparametre samt evaluering af tilbud.
7. Forretningsmodellering dækker over i samspil med IT og især forretningen at skabe et enslydende sprog på tværs af Skats systemportefølje. Således skabes de initialle rammer for opgavens udformning, f.eks. i form af skærmbilledeprototyping.
8. Dette er en forretningsmodelleringsydelse, hvor begreber og processer fastlægges for den kommunikation som skal flyde inden for den givne opgaves rammer.
9. Dækker over rådgivning og udførende roller inden for arkitektur og design.
10. Ved Udvikling af projektstyringsmetoder og -værktøjer til projektanalyse og -design forstås udvikling af metoder og værktøjer til plandrevne- såvel som agile projektmodeller på baggrund af aktuelle behov og best practice, herunder beskrivelse af strategier og modeller i forbindelse med fastlæggelse af scope.
Det er en forudsætning, at der kan arbejdes ud fra agile og plandrevne metoder, samt en kombination af sådanne metoder.
Beskrivelsen er ikke udtømmende, og en nærmere beskrivelse vil fremgå af udbudsmaterialet.
72000000
1. Leverandørstyring
2. Organisatorisk implementering og overdragelse til drift og vedligehold
3. Planlægning og koordinering af konverteringer
4. Programmering af teknisk infrastruktur og automatiske rutiner
5. Systemudvikling og -dokumentation
6. Teknisk implementering (herunder IT-administration, -installation og –konfiguration)
7. Testautomatisering
8. Testplanlægning, -styring og –udførelse af projekter
9. Udvikling af projektstyringsmetoder og –værktøjer.
Redegørelse af ovenstående:
1. Ved leverandørstyring forstås styring leverandører med henblik på levering i henhold til aftalt og planlagte tid, kvalitet og pris, herunder sikring af nødvendig dokumentation, opfyldelse af ønskede servicemål, samt konsekvensvurderinger ved eventuelle ændringer.
2. Ved Organisatorisk implementering og overdragelse til drift og vedligehold forstås at tilvejebringe et fundament for drift og vedligeholdelse af IT-løsning, arbejdsprocesser mm. samt overdragelse fra projekt til forretning/IT.
3. Ved Planlægning og koordinering af konverteringer forstås udarbejdelse af et konverteringsforløb, der skal sikre, at data overføres fra gammelt til nyt system på en måde, så det nye system har fået udfyldt al væsentlig information. Konverteringen skal afsluttes med, at forretningskritisk information fra det gamle system kan genfindes i det nye system.
4. En udvikler rolle, hvor der er særligt fokus på automatisering af informationsopsamling og testautomatisering
5. Dækker over en decideret udvikler rolle.
6. Ydelsen dækker over etablering af maskinmiljøer, der skal installeres, konfigureres og efterfølgende administreres i det daglige.
7. Ydelsen dækker over tekniske testere med udviklingsbaggrund til at realisere automatisering af test inden for rammerne for den givne opgave
8. Ved Testplanlægning, -styring og -udførelse af projekter forstås planlægning, styring og udførelse af testprocessen — fra start til slut — til sikring af gennemsigtighed omkring fremdrift af og indsigt i testforløbet og kvaliteten af IT-løsningen.
9. Ved Udvikling af projektstyringsmetoder og -værktøjer forstås udvikling af metoder og værktøjer til plandrevne såvel som agile projektmodeller på baggrund af aktuelle behov og best practice, herunder setup for testprocesser, IT-ændringsprocesser og ITIL.
Det er en forudsætning, at der kan arbejdes ud fra agile og plandrevne metoder, samt en kombination af sådanne metoder.
Beskrivelsen er ikke udtømmende, og en nærmere beskrivelse vil fremgå af udbudsmaterialet.
72000000
Opgaverne falder under følgende overskrifter:
1. ISO 27001
2. Automatisering af sikkerhedsprocesser
3. Hærdning af IT-miljøer
4. Interne sikkerhedsaudits
5. Sikkerhedsaudits af udviklings- og driftsleverandører
6. Review af kildekode
7. Risikoanalyser
8. Beredskabsplaner og test af beredskab
9. Test af fysisk sikkerhed
10. IT-arkitektur, infrastruktur og digitale løsninger
11. Trussels- og sårbarhedsvurderinger
12. Lovgivning.
1. Ved ISO 27001 forstås f.eks. risikostyring, compliance og design af koncepter.
2. Ved Automatisering af sikkerhedsprocesser forstås f.eks. identifikation af relevante områder, anvendelse af metoder og værktøjer samt implementering af kontroller i f.eks. ITIL change processer.
3. Ved hærdning af IT-miljøer forstås f.eks. etablering og implementering af baseline for sikkerhedsniveauet på IT-platforme.
4. Ved interne sikkerhedsaudits forstås f.eks. en teknisk og compliance gennemgang af IT-løsninger og -infrastruktur, der udvikles og driftsafvikles internt hos ordregiver.
5. Ved sikkerhedsaudits af udviklings- og driftsleverandører forstås f.eks. en teknisk og compliance gennemgang af outsourcede it-løsninger og -infrastruktur hos udviklings- og eller driftsleverandører.
6. Ved review af kildekode forstås f.eks. en maskinel eller manuel gennemgang af kildekode med henblik på afdækning af eventuelle sikkerhedsmæssige sårbarheder i koden.
7. Ved risikoanalyser forstås f.eks. udarbejdelse af tværgående og specifikke risikoanalyser af processer, infrastruktur, applikationer, fysik sikkerhed og medarbejder sikkerhed.
8. Ved beredskabsplaner og test af beredskab forstås f.eks. udarbejdelse og vedligeholdelse af styringsmodel, udarbejdelse og vedligeholdelse af beredskabsplaner samt test af beredskab.
9. Ved test af fysisk sikkerhed forstås f.eks. en sikkerhedsmæssig vurdering og eventuel fysisk gennemgang af adgangsforhold og anden sikring af bygninger og lokaler herunder lokaler, der anvendes som maskinstue og serverrum til interne og outsourcede digitale løsninger.
10. Ved IT-arkitektur, infrastruktur og digitale løsninger forstås f.eks. en gennemgang og tværgående sikkerhedsmæssig vurdering af arkitektur, infrastruktur og integrationsløsninger i et multi-leverandørkoncept.
11. Ved trussels- og sårbarhedsvurderinger forstås f.eks. udarbejdelse af overordnede og specifikke trussels- og sårbarhedsvurderinger.
12. Ved Lovgivning forstås fortolkning af gældende og kommende lovgivning, f.eks. Persondatalov og den nye dataforordning (GDPR), planlægningsaktiviteter, implementeringsvejledning, udarbejdelse af retningslinjer og vejledninger samt awareness-kampagner.
Ansøgere til delaftale 4 skal være et statsautoriseret revisionsselskab.
Beskrivelsen er ikke udtømmende, og en nærmere beskrivelse vil fremgå af udbudsmaterialet.
72000000
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til bekendtgørelse 2011-03-11 nr. 206 om elektronisk afregning med offentlige myndigheder i medfør af lovbekendtgørelse 2007-06-28 nr. 798 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer.
Virksomhedsoplysninger skal fremsendes for hver enkelt deltager i sammenslutningen.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan hentes, jf. pkt. VI.3).
Beskrivelse af de særlige vilkår: Leverandøren og alle som bistår leverandøren i relation til rammeaftalens opfyldelse, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til det niveau, som kræves af Politiets og Forsvarets sikkerhedsmyndighed. Sikkerhedsgodkendelser skal forelægges, såfremt Kunden vurderer, at det er nødvendigt for opfyldelse af rammeaftalen.
Se nærmere i Sikkerhedscirkulæret CIS nr. 10338 af 17.12.2014. Denne sikkerhedsgodkendelse skal kunne opretholdes i rammeaftalens løbetid.
I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang.
I. En tro og love-erklæring om:
At ansøger i henhold til bekendtgørelse af lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændring af visse andre love, LBK nr. 336 af 13.5.1997, ikke har ubetalt forfalden gæld til det offentlige der overstiger 100 000 DKK, uden at der er stillet sikkerhed eller indgået en afdragsordning herfor. Loven kan hentes på www.retsinformation.dk
At ansøger ikke befinder sig i en situation omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 1 eller artikel 45, stk. 2, litra a-c.Ansøgere, der ikke opfylder ovenstående, vil blive udelukket fra deltagelse, og vil ikke komme i betragtning til den udbudte aftale.
II. Som alternativ til en tro og love-erklæring kan der indleveres en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen indeholdende de samme oplysninger. Serviceattesten skal være udstedt senest 4 måneder før tilbudsfristens udløb. Ansøger skal være opmærksom på en vis ekspeditionstid hos Erhvervsstyrelsen. Udenlandske virksomheder, der indleverer en lignende serviceattest fra eget hjemland, gøres opmærksom på, at de herudover også skal indgive en tro og love-erklæring for så vidt angår forpligtelser i Danmark.
Yderligere:
Opmærksomheden henledes på, at tro og love-erklæringen eller serviceattesten skal vedrøre den juridiske enhed, der indgiver tilbud.
Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal ovenstående afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan hentes, jf. punkt VI.3). Der er ikke skabelontvang, men ansøgninger der ikke indeholder de udbedte oplysninger, vil ikke blive taget i betragtning.
Opmærksomheden henledes på, at tro og love-erklæringen skal vedrøre den juridiske enhed, der indgiver ansøgningen.
I. En erklæring om ansøgers omsætning for det seneste disponible regnskabsår, inden for den ansøgte delaftales ydelsesområde i henhold til »Oplysninger om delaftaler — Bilag B1-4«.
For sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes sammenslutningens samlede omsætning inden for det specifikke område, som delaftalen omfatter, som summen af de enkelte deltageres omsætning inden for dette område.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre virksomheders formåen, beregnes ansøgerens samlede omsætning inden for det område, som delaftalen omfatter, som summen af ansøgerens og disse andre virksomheders omsætning inden for dette område.
II. Oplysning om ansøgerens soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår. Soliditetsgraden beregnes som ansøgerens samlede egenkapitals værdi i forhold til ansøgerens samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.
For sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes sammenslutningens soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i %.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre virksomheders formåen, beregnes ansøgerens soliditetsgrad som ansøgerens og disse andre virksomheders samlede egenkapitals værdi i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
Yderligere:
Såfremt der ikke kan fremlægges oplysninger for det sidste disponible regnskabsår på grund af tidspunktet for ansøgers etablering, kan der vedlægges erklæring om tilsvarende oplysninger fra de tilstedeværende regnskabsår. Såfremt ansøger ikke har afsluttet sit første regnskabsår endnu, vedlægges en revisorerklæring på ansøgers aktuelle finansielle og økonomiske situation.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen (f.eks. en underleverandørs eller enheder inden for den samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal ansøgeren godtgøre, at ansøgeren råder over disse ressourcer, ved at udfylde støtteerklæringen i prækvalifikationsskabelonen, jf. punkt VI.3).
Udover denne dokumentation skal ansøger endvidere fremlægge samme typer af informationer om den anden enheds økonomiske og finansielle kapacitet, som ansøger skal fremlægge vedrørende egen økonomisk og finansiel kapacitet.
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal alle deltagerne vedlægge en erklæring med de efterspurgte oplysninger.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger under I. og II. skal anvendes og kan hentes, jf. punkt VI.3).
Ansøger skal for hver delaftale ansøgningen vedrører, vedlægge en oversigt over de maksimalt 5 betydeligste lignende referencer af de under »Oplysninger om delaftaler — Bilag B1-4« nævnte ydelser, som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år (dvs. ikke tidligere end juli 2012).
Ansøger bedes for hver reference oplyse følgende:
i. En klar beskrivelse af tjenesteydelsens indhold
ii. Ansøgers rolle(r) i udførelsen af tjenesteydelsen
iii. Periode for udførelse af tjenesteydelsen (start og sluttidspunkt for ydelsen)
iv. Navn på den juridiske enhed der indgik kontrakt om den anførte reference
v. Navn på modtager af referencen
vi. Referencens kontraktsum (hvis muligt).
Referencerne skal — uanset ansøgers form eller sammensætning — oplyses samlet ved udfyldelse af referenceskemaet i én skabelon.
Der kan maksimalt angives 5 referencer uanset om der er tale om en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium).
Referencerne skal — uanset ansøgers form eller sammensætning — oplyses samlet ved udfyldelse af referenceskemaet i én skabelon (i alt højst 5 referencer). Såfremt der angives et antal referencer, der overstiger dette maksimum, vil der alene blive lagt vægt på de 5 første referencer i skabelonen. Referenceangivelser, der ligger herudover, vil der blive set bort fra.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen (f.eks. en underleverandør eller enheder inden for den samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal ansøger godtgøre, at ansøger råder over disse ressourcer, ved at udfylde støtteerklæringen i prækvalifikationsskabelonen, jf. punkt VI.3).. Udover denne dokumentation, skal ansøger endvidere fremlægge samme typer af informationer om den anden enheds tekniske kapacitet, som ansøgeren skal fremlægge vedrørende egen teknisk kapacitet.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger skal anvendes og kan hentes, jf. punkt VI.3).
Del IV: Procedure
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Modtages mere end 48 ansøgninger, dvs. flere end 12 ansøgninger til hver af de fire delaftaler, vil begrænsning af ansøgere der opfordres til at afgive tilbud pr. delaftale ske efter en samlet vurdering baseret på:
I. Den højeste samlede specifikke omsætning inden for det ydelsesområde som den ansøgte delaftale vedrører og højeste soliditetsgrad jf. punkt III.2.2).
II. De bedste og mest relevante referencer inden for den ansøgte delaftales ydelsesområde jf. punkt III.2.3 og Bilag B1-4 »Oplysninger om delaftaler«.
Andet: Ansøger skal afgive ansøgningen på dansk.
Del VI: Supplerende oplysninger
Skønnet tidspunkt for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser: Medio 2019.
Det materiale der er tilgængeligt i forbindelse med prækvalifikationen fremgår af SKATs hjemmeside, under det aktuelle EU-udbud: http://www.SKAT.dk > Om SKAT > Leverandør og indkøber > udbud og indkøb >EU udbud >Begrænset udbud af SKATs IT-Konsulentrammeaftale.
Ad II.1.4) samt IV.1.2): Antal deltagere angivet, er det samlede antal deltagere på tværs af delaftalerne. Der forventes maksimalt at blive prækvalificeret 12 ansøgere pr. delaftale og efterfølgende tildeling af maksimalt 6 tilbudsgivere pr. delaftale.Ad. III.2.1) Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger vedr. de økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister kan hentes på: http://www.SKAT.dk > Om SKAT > Leverandør og indkøber > udbud og indkøb >EU udbud >Begrænset udbud af SKATs IT-Konsulentrammeaftale..
Ad. III.2.2) En ansøger kan i relation til vurdering af økonomisk og finansiel kapacitet basere sig på andre enheders formåen (f.eks. underleverandør eller andre enheder i koncernen). En ansøger kan således eksempelvis baserer sig på en underleverandørs økonomiske og finansielle kapacitet, jf. udbudsdirektivets artikel 47, stk. 2. I så fald skal ansøger fremlægge dokumentation fra underleverandøren indeholdende et tilsagn om, at underleverandøren vil og skal stille de pågældende ressourcer til rådighed for ansøger. Endvidere skal ansøger i så fald fremlægge samme typer af informationer om underleverandørens økonomiske og finansielle kapacitet, som ansøger skal fremlægge vedrørende egen økonomisk og finansiel kapacitet, jf. kravene i punkt III.2.2). Skabelon til brug for støtteerklæring vedr. økonomisk og finansiel kapacitet kan hentes på: http://www.SKAT.dk > Om SKAT > Leverandør og indkøber > udbud og indkøb >EU udbud > Begrænset udbud af SKATs IT-Konsulentrammeaftale..
Ad. III.2.3) En ansøger kan i relation til vurdering af den tekniske kapacitet basere sig på andre enheders formåen (f.eks. underleverandør eller andre enheder i koncernen). En ansøger kan således eksempelvis basere sig på en underleverandørs tekniske kapacitet, jf. udbudsdirektivets artikel 48, stk. 3. I så fald skal ansøger fremlægge dokumentation fra underleverandøren indeholdende et tilsagn om, at underleverandøren vil og skal stille de pågældende ressourcer til rådighed for ansøger. Endvidere skal ansøger i så fald fremlægge samme typer af informationer om underleverandørens tekniske kapacitet, som ansøger skal fremlægge vedrørende egen teknisk kapacitet, jf. kravene i punkt III.2.3). Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne om teknisk kapacitet gives samlet. Der gøres dog opmærksom på, at referencerne skal oplyses samlet for en ansøger jf. punkt III.2.3), og der kan maksimalt angives 5 referencer uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Skabelon til brug for støtteerklæring vedr. teknisk kapacitet kan hentes på: http://www.SKAT.dk > Om SKAT > Leverandør og indkøber > udbud og indkøb >EU udbud > Begrænset udbud af SKATs IT-Konsulentrammeaftale..
Ad. IV.1.2) Bemærkes at såfremt samme juridiske enhed deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgeren sikre, at samme juridisk enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige ansøgeres ansøgning, herunder at der ikke følger en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.Ad. III.1.3) For så vidt angår afgivelse af ansøgning for en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal virksomheder, som anført i pkt. III.1.3), udpege en befuldmægtiget. Den befuldmægtigede virksomhed skal afgive sammenslutningens samlede ansøgning.
I. SKAT gør opmærksom på, at der er skabelontvang for så vidt angår informationerne omfattet af pkt. III.2.2) og III.2.3). Benyttes prækvalifikationsskabelonen ikke for disse oplysninger, vil ansøgningen ikke komme i betragtning. Bemærk, at der er udarbejdet en prækvalifikationsskabelon for hver af de fire delaftaler. Såfremt ansøgningen vedrører mere end 1 delaftale, skal der fremsendes en selvstændig ansøgning for hver delaftale indeholdende alle de efterspurgte oplysninger. Der kan således ikke refereres til information givet i en prækvalifikationsansøgning vedrørende 1 delaftale til støtte for en anden delaftale. Dette gælder ligeledes eventuelle støtteerklæringer.
II. Det bemærkes, at der til brug for afgivelse af anmodning om prækvalifikation ikke er yderligere oplysninger, specifikationer eller yderligere dokumenter at få. evt. vigtig information fra SKAT vil blive meddelt på SKATs hjemmeside under det aktuelle EU-udbud jf. ovenfor.
Der vil være mulighed for at stille spørgsmål til nærværende udbudsbekendtgørelse. Spørgsmål sendes til konsulentrammeaftalepraekvalifikation@skat.dk
Det skal bemærkes, at spørgsmål skal relatere sig til nærværende udbudsbekendtgørelse. SKAT kan ikke svare på spørgsmål, der angår øvrige dele af udbuddet.Spørgsmål skal formuleres på dansk. Spørgsmål, der stilles senere end 10 dage før fristen for modtagelse af ansøgninger om deltagelse, vil ikke blive besvaret. Spørgsmål besvares løbende og forventes besvaret indenfor 5 arbejdsdage.
Alle spørgsmål besvares og offentliggøres i anonymiseret form på SKATs hjemmeside under det aktuelle EU-udbud jf. ovenfor, under punktet »Spørgsmål og svar«.
III. Ansøgning om prækvalifikation, skal for hver delaftale gerne leveres på 3 USB-stik og i 1 papireksemplar. Hvert dokument i den samlede ansøgning skal på de 3 stk. USB-stik foreligge i både en Word og en PDF udgave. Ved uoverensstemmelser mellem indholdet af papirversionerne og USB-stik versionerne, er det USB-stikkens PDF-udgave der anses for originaludgaven. Ansøgeren skal mærke USB-stikkene med følgende tekst »Leverandørens navn, delaftale X (X skal udskiftes med relevante delaftales nummer).«.
IV. Ansøgning skal afleveres/sendes i en lukket kuvert/pakke til adressen anført under pkt. I.1) mærket: »Leverandørens navn, delaftale X (X skal udskiftes med relevante delaftales nummer), att: Martin Andersen — Må ikke åbnes ved intern postomdeling«
V. Ved aflevering inden for SKATs åbningstid udstedes kvittering for modtagelse. SKATs åbningstider er: Mandag-torsdag kl. 8.30-16.00 og fredag kl. 8.30 til 15.30.
VI. Ved ansøgning på flere delaftaler, skal hver ansøgning afleveres i separate kuverter/pakker.
VII. Anmodning om prækvalifikation kan ikke indsendes pr. e-mail.
Klagenævnet for Udbud, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk
Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Der er ikke et mæglingsorgan i Danmark
DANMARK
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage.
Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Fristen begynder dog først, når der i underretningen er angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for ordregiverens beslutning.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1. 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået. Lige som ovenfor er det en betingelse for, at fristen begynder at løbe, at underretningen indeholder en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3. 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk