Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=286290&B=DS
Udbyder
Danske Spil A/S
Vindere
Offentligt udbud af rammeaftale om sikkerhedskonsulentydelser
(19.03.2021)
F-Secure Danmark A/S
Rued Langgaards Vej 8
2300 København S
Offentligt udbud af rammeaftale om sikkerhedskonsulentydelser
Danske Spil A/S
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 64011715
Postadresse: Korsdalsvej 135
By: Brøndby
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2605
Land: Danmark
Kontaktperson: Bo Andersen
E-mail: boan@danskespil.dk
Telefon: +45 30851781
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.danskespil.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/62993
CVR-nummer: 33034482
Postadresse: Korsdalsvej 135
By: Brøndby
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2605
Land: Danmark
Kontaktperson: Bo Andersen
E-mail: boan@danskespil.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.danskespil.dk
CVR-nummer: 33034474
Postadresse: Korsdalsvej 135
By: Brøndby
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2605
Land: Danmark
Kontaktperson: Bo Andersen
E-mail: boan@danskespil.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.danskespil.dk
Del II: Genstand
Offentligt udbud af rammeaftale om sikkerhedskonsulentydelser
Danske Spil-koncernen har behov for løbende at sikre sig bedst muligt mod it-sikkerhedsrelaterede hændelser. Derfor ønsker Danske Spil at indgå en rammeaftale med én leverandør om levering af følgende ydelser:
— Årlige penetrationstest iht. spillemyndighedens certificeringsprogram (SCP.04)
— Kvartalsvise sårbarhedsscanninger iht. spillemyndighedens certificerings-program (SCP.05) - Infrastruktur sårbarhedsscanninger af eksternt tilgængelige systemer
— Sikkerhedstest af nye produkter og it-løsninger
— Generel rådgivning i relation til it-sikkerhed.
Udbuddet er et offentligt udbud og den udbudte rammeaftale omfatter virksomhederne Danske Spil A/S og Danske Lotteri Spil A/S. Derudover har Danske Licens Spil A/S en kontraktlig ret til at indkøbe ydelserne omfattet af rammeaftalen. Leverandøren skal være akkrediteret som Payment Card Industry (PCI) Approved Scanning Vendor (ASV) og skal kunne fremsende passende dokumentation herfor. Se nærmere herom i pkt. III.1.3).
Danske Spil-koncernen har behov for løbende at sikre sig bedst muligt mod it-sikkerhedsrelaterede hændelser. Derfor ønsker Danske Spil at indgå en rammeaftale med én leverandør om levering af følgende ydelser:
— Årlige penetrationstest iht. spillemyndighedens certificeringsprogram (SCP.04)
— Kvartalsvise sårbarhedsscanninger iht. spillemyndighedens certificerings-program (SCP.05)
— Infrastruktur sårbarhedsscanninger af eksternt tilgængelige systemer
— Sikkerhedstest af nye produkter og it-løsninger
— Generel rådgivning i relation til it-sikkerhed.
Udbuddet er et offentligt udbud og omfatter virksomhederne Danske Spil A/S og Danske Lotteri Spil A/S. Derudover har Danske Licens Spil A/S en kontraktlig ret til at indkøbe ydelserne omfattet af rammeaftalen. Leverandøren skal være akkrediteret som Payment Card Industry (PCI) Approved Scanning Vendor (ASV) og skal kunne fremsende passende dokumentation herfor.
Kontrakten er ikke opdelt i delkontrakter grundet ordregivers ønske om indgå rammeaftalen med én primær leverandør, da rammeaftalens ydelser har en sådan sammenhæng, at der er økonomiske og ressourcemæssige gevinster ved at samle ydelserne i én rammeaftale. Gevinsterne vurderes at omfatte skalafordele gennem konsolidering af ydelserne samt resursebesparelser ved den efterfølgende kontraktstyring.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiveren skal i sit tilbud (f.eks. i det med tilbuddet indleverede ESPD,), angive en liste over mindst 2 sammenlignelige ydelser (referencer) vedr. sårbarhedsscanninger, jf. punkt II.1.4) og II.2.4), som tilbudsgiver har udført i løbet af de sidste 2 år inden tilbudsfristen.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på tidspunktet for tilbudsafgivelse, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, om minimumskravene til teknisk og faglig kapacitet er opfyldt, jf. nedenfor. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på tidspunktet for tilbudsafgivelse, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af det konkrete indhold og fremgangsmåde ved levering af ydelserne, som leverancen vedrørte, samt tilbudsgivers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager).
Ved angivelse af dato for leverancen bedes tilbudsgiver angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes tilbudsgiver i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Der kan maksimalt angives 5 referencer, uanset om tilbudsgiver er en enkelt virksomhed, om tilbudsgiver baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium).
Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, skal de konkrete dele af ydelserne under rammeaftalen udføres af den enhed, som tilbudsgiver baserer sig på.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder minimumskrav til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet, jf. punkt III.1.3)].
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Tilbudsgiver vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet hvad angår de oplyste referencer. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte tilbudsgiver eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Der skal dog fremlægges følgende dokumentation for teknisk og faglig kapacitet:
Et certifikat fra et uafhængigt organ, som bekræfter, at tilbudsgiver opfylder mindstekravet vedr. akkreditering, jf. straks nedenfor.
Tilbudsgiveren ikke forpligtet til at fremlægge dokumentationen hvis ordregiveren kan skaffe certifikaterne eller de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database eller allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer.
1) Tilbudsgiver skal være akkrediteret som Payment Card Industry (PCI) Approved Scanning Vendor (ASV).
2) Tilbudsgiver skal demonstrere mindst 2 referencer, udført inden for de seneste 2 år, vedr. udførelse af indtrængningsefterprøvning (penetrationstest) og sårbarhedsscanninger, som i form og indhold er sammenlignelige i forhold til spillemyndighedens retningslinjer for indtrængningsefterprøvning (penetrationstest) og sårbarhedsscanninger (SCP.04.00.DK.1.1 og SCP.05.00.DK.01.02). Det vil sige, at tilbudsgiver enten skal demonstrere 2 referencer, som indeholder begge ydelser, eller op til 4 referencer, som samlet demonstrerer levering af 2 stk. indtrængningsefterprøvning (penetrationstest) og 2 stk. sårbarhedsscanning i overensstemmelse med spillemyndighedens retningslinjer herom. Retningslinjerne kan findes på følgende URL: https://www.spillemyndigheden.dk/uploads/2018-11/SCP.04.00.DK_.1.1%20-%20Retningslinjer%20for%20indtrængningsefterprøvning.pdf (SCP.04.00.DK.1.1) og https://www.spillemyndigheden.dk/uploads/2020-09/SCP.05.00.DK_.1.2%20-%20Retningslinjer%20for%20sårbarhedsscanning%20-%20WT.pdf (SCP.05.00.DK.01.02)
I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014.
Såfremt rammeaftalen tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
År 2025
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3). For at få adgang til udbudsmaterialet, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger.
Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål skal stilles senest den 7. december. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, hvis de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest 6 dage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end 6 dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret, medmindre fristen samtidig udskydes.
Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Hvis tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail dksupport@eu-supply.com eller telefon (+45) 70 20 80 14.
Tilbudsgiver skal sammen med sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Hvis tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på.
Tilbudsgiveren kan i dette udbud basere sig på andre aktørers tekniske- og/eller økonomiske kapacitet for at opfylde de egnethedskrav, der er anført i punkt III.1.3). Den/de aktør(er), der stiller sin tekniske kapacitet til rådighed for ansøgeren, skal underskrive en støtteerklæring. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne.
Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens § § 151-152, jf. § 153.
Yderligere oplysninger:
I relation til punkt II.1.5) og punkt II.2.6): Rammeaftalens anslåede værdi er 6 - 12 mio. DKK. Det anførte interval er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi. Intervallets nedre grænse er således udtryk for ordregivers skøn over rammeaftalens forventede mindste værdi af samtlige kontrakter tildelt inden for rammeaftalens løbetid, mens intervallets øvre grænse udtrykker den forventede højest anslåede værdi af samtlige kontrakter tildelt inden for rammeaftalens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynligt træk på rammeaftalen, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. Afgørende for den skønnede værdi af rammeaftalen vil være de ved udbuddet tilbudte priser samt ændringer i offentlig regulering eller ordregivers virksomhed. I forhold til den nedre grænse gøres der særligt opmærksom på, at tilbudsgiverne ikke er garanteret noget mindstetræk på rammeaftalen, og det anførte skøn indebærer ikke et tilsagn fra ordregiver om et mindstetræk på rammeaftalen. Ordregivers skøn er baseret på historisk forbrug sammenholdt med forventninger til det fremtidige forbrug.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver er bundet af de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk