Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=280991&B=SKATTEMINISTERIET
Udbyder
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Vindere
Kontrakt vedrørende drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling af Skattekontoen
(22.06.2021)
KMD A/S
Lautrupparken 40-42
2750 Ballerup
Kontrakt vedrørende drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling af Skattekontoen
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 19552101
Postadresse: Osvald Helmuths vej 4
By: Frederiksberg
NUTS-kode: DK DANMARK
Postnummer: 2000
Land: Danmark
Kontaktperson: Lotte Søndergaard
E-mail: lotte.sondergaard@ufst.dk
Telefon: +45 72374993
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.ufst.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/204762
Del II: Genstand
Kontrakt vedrørende drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling af Skattekontoen
Udbud af drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling af Skattekontoen.
Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling.
Ordregiver forventer, at der afholdes én forhandlingsrunde. Ordregiver forbeholder sig dog retten til at tildele kontrakten på baggrund af indledende tilbud uden gennemførelse af forhandlinger, ligesom ordregiver forbeholder sig ret til at afholde yderligere forhandlingsrunder. Ordregiver vil ikke begrænse antallet af deltagere undervejs efter prækvalifikation.
Der ydes ikke vederlag for forhandlingen.
Ordregiver udbyder drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling af Skattekontoen.
Skattekontoen er delt i 2 forretningsmæssige komponenter, Debitormotoren (DMO) og Debitor Motor Service (DMS). DMO understøtter håndtering af det økonomiske mellemværende mellem Skatteforvaltningen og virksomhederne i forhold til opkrævningsloven, hvilket omfatter alt fra fordringen opstår med beløb og betalingsfrist, til den er betalt. DMO afleverer regnskabsoplysninger til Skatteforvaltningens økonomisystem. Den anden komponent, DMS, er en grænseflade, der tilgås via Skatteforvaltningens portal, der kan tilgås af Skatteforvaltningen samt alle virksomheder. Gennem servicekald udstilles data fra DMO i DMS portalen, som giver et overblik over en virksomheds mellemværende med Skatteforvaltningen. Skattekontoen er, ligesom en stor del af UFSTs systemportefølje, baseret på en Service-Orienteret Arkitektur (SOA). DMO er lavet som en speciel konfigureret SAP baseret back-end med tilhørende Oracle database. DMS er baseret på Oracle Weblogic, Oracle database samt Apache Webservere.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt III.1.3).
Relevansvurderingen foretages på baggrund af, hvorvidt og i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer erfaring med levering af sammenlignelige hovedydelser, jf. nedenfor, i relation til beskrivelsen af systemet i punkt II.2.4).
Hovedydelserne:
Drift: Ydelsen omfatter erfaring med drift af et fler-datacenter baseret SAP setup, hvor SAP ERP og SAP PI/PO (begge baseret på Oracle database) indgår. Speciel erfaring med PSCD og FI, og diverse komplekse integrationer baseret bl.a. SAP PO og Oracle servicebus, Oracle Weblogic server, samt brugerflade, som er baseret på Oracle Portal.
Support: Ydelsen omfatter erfaring med support af forretningsapplikation og platform primært i et ITIL-framework, herunder incident, change- og problemmanagement.
Vedligeholdelse: Ydelsen omfatter erfaring med bl.a. løbende og forebyggende vedligeholdelse og optimering af forretningsapplikation.
Videreudvikling: Ydelsen omfatter erfaring med udførelse af videreudviklingsopgaver, der udvider/ændrer applikation og platform baseret på en kombination af standard programmel samt programmel, der er tilpasset, tilrettet eller udviklet specielt til ordregiver i forhold til at kunne opfylde ordregivers forretningsmæssige behov.
Forventet timebehov i kontraktens løbetid: 152 500 timer.
Transition ind: Ydelsen omfatter erfaring med planlægning, styring og risikostyring samt gennemførelse af transition af et komplekst IT-system med mange integrationer.
I vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, vil ordregiver tildele ansøgerne point på en skala fra 1-7 for hver hovedydelse baseret på, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer relevant erfaring med at levere ydelserne. På den baggrund tildeles ansøgeren en samlet karakter, der beregnes som gennemsnittet af point tildelt for hovedydelsesområderne.
Option 1:
- Udskifte den nuværende database med en anden database.
Option 2:
- Udskifte den nuværende database med en anden database, hvor ordregiver stiller licensen til det fornødne databaseprogrammel til rådighed.
Vedr. pkt. II.2.7): Kontraktens varighed beregnes fra underskrift af kontrakten, men løber 9 år fra overtagelsesdagen.
Ad pkt. II.1.3 og IV.1.3) Kontrakten indeholder visse elementer af en rammeaftale. Ordregiver har vurderet, at den anslåede værdi af den offentlige tjenesteydelseskontrakt overstiger værdien af rammeaftalen, hvorfor kontrakten udbydes som en offentlig tjenesteydelseskontrakt.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter benævnt som ESPD) med angivelse af følgende oplysninger i ESPD'ets del IV, B:
— Ansøgers samlede årsomsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår
— Ansøgers egenkapital i de 3 seneste disponible regnskabsår.
Der kræves samlet en omsætning på mindst 295 mio. DKK i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Der kræves en positiv egenkapital i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Bemærk, at såfremt ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, vil ansøger og den pågældende enhed hæfte solidarisk for kontraktens opfyldelse.
Der henvises generelt til udbudsbetingelsernes afsnit 6.3).
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger i ESPD'ets del IV,C:
Referencer vedrørende de maksimalt 5 mest relevante leverancer, jf. udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4) og II.2.9), som ansøger har udført i løbet af de seneste 3 år regnet fra ansøgningsfristen. Referencerne danner grundlag for udvælgelsen.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført i løbet af de seneste 3 år op til ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9).
Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen. Hvis opgaven var påbegyndt tidligere end 3 år inden ansøgningstidspunktet, er det således alene den del af ydelserne, der er udført senere end 3 år før ansøgningsfristen, der vil indgå i vurderingen af referencen. Er det ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Hver reference bedes indeholde følgende oplysninger til brug for udvælgelsen:
— Tidspunkt for leverancens udførelse, dato for kontraktindgåelsen og kontraktudløb
— Navn på modtager af leverancen
— Telefonnummer til modtager af leverancen
— Leverancens kontraktsum
— Ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen
— En kort, klar beskrivelse af leverancen, herunder med klar beskrivelse af, hvilke af de under punkt II.2.9), anførte hovedydelser, leverancen omfatter.
Referencerne skal skrives i ESPD’et, og kan ikke vedlægges som bilag. Referencerne i ESPD’et udgør i sig selv den endelige dokumentation herfor. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Det bemærkes, at såfremt ansøger har baseret sin ansøgning om prækvalifikation på andre virksomheders faglige eller tekniske formåen vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne under kontrakten, skal disse dele udføres af de pågældende virksomheder.
Der henvises generelt til udbudsbetingelsernes afsnit 6.3).
Der vil i kontrakten være krav om løn og arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til den mest repræsentative kollektive overenskomst, som gælder på hele det danske område.
Der vil i kontrakten være sociale klausuler om uddannelses- eller praktikaftaler.
Kontrakten indeholder krav om, at medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med kontrakten, skal kunne sikkerhedsgodkendes til et niveau krævet af ordregiver.
I kontrakten er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for FN's Global Compact, og i OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang.
Kontrakten kan anvendes af hele Skatteministeriet og dets underliggende myndigheder.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Ansøgning om deltagelse sker ved indlevering af et udfyldt ESPD.
ESPD’et er en egen-erklæring fra ansøger som foreløbigt bevis for, at en ansøger opfylder kravene til udelukkelse, egnethed og udvælgelse.
Alle de oplysninger, der efterspørges i forbindelse med ansøgningsfasen, skal angives i ESPD’et. Der kan ikke vedlægges bilag til ESPD’et. En virksomhed der deltager i udbuddet alene, og således ikke deltager sammen med andre eller baserer sig på andre enheders formåen for at opfylde kravene til egnethed og udvælgelse, skal kun udfylde ét ESPD. Hvis en virksomhed deltager i udbuddet sammen med andre, fx hvis en virksomhed indgår et konsortium eller lignende, skal hver af de deltagende virksomheder udfylde et ESPD. ESPD’et skal indeholde de oplysninger, der kræves i ESPD’ets del II-V.
En virksomhed, der deltager alene, men baserer sig på andre enheders formåen for at leve op til de stillede krav til egnethed og udvælgelse, skal sikre sig, at ordregiver modtager ansøgers ESPD sammen med et separat ESPD med de relevante oplysninger for hver enhed, som ansøger baserer sig på. Dette er eksempelvis relevant, hvis en virksomhed ønsker at basere sig på en underleverandørs økonomiske og finansielle formåen eller referencer for at kunne leve op til de stillede krav om egnethed. De relevante oplysninger for de enheder man baserer sig på er ESPD’ets del II, A+B og del III, samt de relevante dele af del IV, B, C og del V.
Hvis en virksomhed anvender underleverandører, men ikke baserer sig på deres formåen for at leve op til de stillede krav, skal der ikke afleveres et ESPD for underleverandøren/-erne.
Hvis man som virksomhed baserer sig på andre enheders formåen eller deltager sammen med andre i udbudsproceduren, skal deltagerne samlet (ansøger inkl. dem man deltager sammen med) leve op til de stillede krav om omsætning og egenkapital og samlet aflevere maksimalt 5 referencer.
Ordregiver forbeholder sig endvidere mulighed for på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at anmode en tilbudsgiver om at fremlægge dokumentation for ESPD, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at proceduren gennemføres korrekt. I denne situation vil ordregiver fastsætte en passende tidsfrist for fremlæggelse af dokumentation.
Ordregiveren skal udelukke en ansøger fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 2 og nr. 7, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Ansøgning om prækvalifikation skal afgives elektronisk via det internetbaserede eSourcing system EU-Supply. Adgang til udbudsmaterialet og deltagelse i udbuddet kræver online-registrering i dette system. Det er gratis at oprette sig som bruger. Ved tekniske spørgsmål til brugen af systemet, kontakt venligst EU-Supplys support på telefon 70 20 80 14 eller mail til support@eu-supply.com.
Af udbudsbetingelserne fremgår desuden oplysninger om ansøgningsfasen og om muligheden for at stille spørgsmål samt oplysninger vedr. aflevering af ansøgning. Der er ikke et krav om at ESPD underskrives inden aflevering i EU-Supply.
Ordregiver forbeholder sig ret til at annullere udbudsprocessen i overensstemmelse med de udbudsretlige regler, såfremt det vurderes, at de indkomne tilbud ikke er økonomisk fordelagtige.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på:
https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk