Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=280303&B=KA
Udbyder
Bygningsstyrelsen
Vindere
Kontrakt om levering af IKT-værktøjer til Bygningsstyrelsen
(04.05.2021)
RIB A/S
Ryesgade 19C, 3
2200 København N
Kontrakt om levering af IKT-værktøjer til Bygningsstyrelsen
Bygningsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
Postadresse: Carsten Niebuhrs Gade 43
By: København V
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Bygst - Cerene Bilsbak
E-mail: cebil@bygst.dk
Telefon: +45 41701291
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://bygst.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://bygst.dk/udbud
Del II: Genstand
Kontrakt om levering af IKT-værktøjer til Bygningsstyrelsen
Udbuddet vedrører en 4-årlig kontrakt om levering af IKT-værktøjer til undersøttelse af Bygningsstyrelsens projekter. Leverandøren stiller systemet til rådighed samt yder drift, support og vedligeholdelse af systemet i kontraktperioden. Herudover har Bygningsstyrelsen mulighed for at bestille konsulentydelser og undervisning. Der er mulighed for forlængelse af kontrakten op til 2 gange af hver 12 måneders varighed. IKT-værktøjerne består af 5 moduler: projektwebmodulet, udbudswebmodulet, modulet for dialog i udførelsen, modulet for digital aflevering og modulet for BIM viewer.
København V
Udbuddet vedrører en 4-årlig kontrakt om levering af IKT-værktøjer til undersøttelse af Bygningsstyrelsens byggeprojekter. Leverandøren stiller systemet til rådighed samt yder drift, support og vedligeholdelse af systemet i kontraktperioden. Herudover har Bygningsstyrelsen mulighed for at bestille konsulentydelser og undervisning. Der er mulighed for forlængelse af kontrakten op til 2 gange af hver 12 måneders varighed. IKT-værktøjerne består af 5 moduler:
1) Projektwebmodulet: En samarbejdsplatform til kommunikation, fildeling, versionsstyring og kvalitetssikring af projektmateriale i byggeriets projekteringsfaser.
2) Udbudswebmodulet: En udbudsplatform, der understøtter alle typer udbudsprocesser og entrepriseformer.
3) Modul for dialog i udførelsen: En samarbejdsplatform til kommunikation mellem byggeriets udførende og rådgivende parter i udførelsesfasen. Modulet skal blandt andet anvendes til registrering og dokumentering af mangler ved mangelgennemgang, tilsyns- og projektændringsnotater, tekniske forespørgsler samt oprettelse og tildeling af arbejdsopgaver på byggepladsen.
4) Modul for digital aflevering: En platform til digital aflevering af driftsdokumentation. Platformen skal understøtte kvalitetssikring af driftsdokumentationen og strukturere projektmaterielet, således at det afsluttes hensigtsmæssigt for den videre drift.
5) Modul for BIM viewer: En platform, der muliggør visning af objektbaserede bygningsmodellers geometri.
Der henvises til udbudsmaterialet. Udbudsbrevet indeholder en nærmere beskrivelse af opgaven og udbudsforløbet, og det øvrige materiale indeholder en beskrivelse af opgavens omfang.
Efter aflevering af det indledende tilbud, får de tilbudsgivere, der har afgivet et konditionsmæssigt tilbud, mulighed for at præsentere og demonstrere deres tilbud. Tilbudspræsentationen anvendes til at understøtte og verificere tilbudsgivers besvarelse i det skriftlige tilbud.
Medmindre Bygningsstyrelsen vælger at tildele opgaven med udgangspunkt i et indledende eller efterfølgende tilbud, gennemføres der et forhandlingsforløb, hvor tilbudsgiverne vil blive inviteret til parallelle forhandlingsmøder, som vil blive dokumenteret jf. beskrivelsen i udbudsbrevet. Fristerne for aflevering af tilbud fremgår af udbudsmaterialet. Forhandlingsmøderne vil blive afholdt i uge 3 på adressen Carsten Niebuhrs Gade 43, 1577 København V. Forhandlingsmøderne er berammet til at foregå i tidsrummet kl. 09.00 til kl. 12.00. Formålet med forhandlingsmøderne er at sikre, at tilbudsgiverne er opmærksomme på, hvor deres tilbud bør forbedres. Bygningsstyrelsen vil i den forbindelse kommentere de allerede afgivne tilbud. Tilbudsgiverne får ved forhandlingsmødet lejlighed til at udfordre udbudsmaterialet. Læs mere om forhandlingsforløbet i udbudsbrevet.
Der vil være mulighed for forlængelse af kontrakten op til 2 gange af hver 12 måneders varighed.
Såfremt Bygningsstyrelsen modtager mere end 3 egnede ansøgeres anmodning om deltagelse i udbuddet, vil Bygningsstyrelsen udvælge 3 ansøgere til at afgive tilbud.
Udvælgelsen vil ske på baggrund af en samlet vurdering af relevansen af de i punkt III.1.3) nævnte referencer i forhold til den udbudte opgave.
Ved vurderingen vil Bygningsstyrelsen særligt lægge vægt på:
a) I hvor høj grad referencerne minder om den udbudte opgave i forhold til indhold og omfang.
b) I hvor høj grad referencerne dokumenterer kontinuerlig levering af IKT-værktøj til offentlige bygherrer til brug for disses byggeportefølje.
c) I hvor høj grad referencerne dokumenterer levering af alle 5 moduler: projektwebmodulet, udbudswebmodulet, modulet for dialog i udførelsen, modulet for digital aflevering og modulet for BIM-viewer.
d) I hvor høj grad referencerne dokumenterer, at projektsystemet kan håndtere flere store byggeprojekter med en entrepriseudgift på over 50 mio. DKK.
e) I hvor høj grad referencerne dokumenterer levering af IKT-værktøj til en kunde med en byggeriportefølje bestående af byggeprojekter tilsvarende Bygningsstyrelsens både i forhold til størrelse og antal.
Der vil være mulighed for forlængelse af kontrakten op til 2 gange af hver 12 måneders varighed, jf. pkt. II.2.7).
Ansøger skal udfylde det elektroniske ESPD på Digitale Udbud. Se nærmere om dette i punkt III.1.1) og VI.3). Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske formåen, skal der ligeledes afleveres en støtteerklæring (Bygningsstyrelsens paradigme skal anvendes). Støtteerklæringen vil blive vedlagt kontrakten som et bilag.
Der henvises desuden til udbudsmaterialet.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i denne udbudsprocedure, såfremt ansøger er omfattet af en eller flere af de i udbudslovens § 135-136 obligatoriske udelukkelsesgrunde og de i udbudslovens § 137 stk. 1, nr.1-5 nævnte frivillige udelukkelsesgrunde.
Ansøger skal aflevere ESPD'et som en del af ansøgers ansøgning. ESPD'et indeholder ansøgers erklæring i henhold til de af Bygningsstyrelsen opstillede betingelser for deltagelse i udbuddet. Erklæringer som er givet på anden vis end via ESPD'et tages ikke i betragtning.
Går flere ansøgere sammen i et konsortium, skal hver ansøger i konsortiet vedlægge et individuelt ESPD.
Såfremt en ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller teknisk og faglige formåen i henhold til punkt III.1.2) og punkt III.1.3) (fx en underleverandør), skal hver enkelt af disse også vedlægge et individuelt ESPD.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen skal ansøgeren derudover godtgøre, at ansøgeren råder over de pågældende ressourcer under et eventuelt kontraktforløb, jf. udbudslovens § 144, stk. 2. Derfor skal ansøgeren sammen med ESPD'et aflevere en støtteerklæring (se punkt II.2.14)). Det vil ikke være muligt at udskifte de pågældende enheder uden den ordregivende myndigheds forudgående skriftlige tilladelse. Se desuden punkt VI.3) vedrørende indhentelse af dokumentation.
Baserer ansøger sig på andre enheders formåen og/eller har ansøger underleverandører opfordres ansøger derudover til at uploade et supplerende dokument, hvor ansøger beskriver sammenhængen mellem de involverede virksomheder. Det vil sige, at det klart bør fremgå, hvem der er ansøger og hvem der er underleverandører, samt hvem ansøger baserer sig på både for så vidt angår økonomisk og finansiel formåen som teknisk og faglig formåen. Herudover kan ansøger med fordel beskrive, hvilke opgaver de forskellige virksomheder forventes at varetage.
Den tilbudsgiver, som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele kontrakten til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 151 for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til udbudslovens § 148, jf. dog udbudslovens § 151, stk. 3 og 5.
Som dokumentation for opfyldelse af de valgte udelukkelsesgrunde i ESPD'et, vil følgende blive krævet af den vindende tilbudsgiver inden kontraktindgåelse:
— serviceattest eller tilsvarende dokumentation. Ansøger opfordres til at indhente disse i god tid. Serviceattesten bør ikke være ældre end 6 måneder.
ESPD'et er et afleveringskrav, jf. denne udbudsbekendtgørelses punkt II.2.14). Råd om udfyldelse af ESPD'et findes på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside under udbudsregler: https://www.kfst.dk/udbud/udbudsregler/espd/
Ansøgeren skal i relation til økonomisk og finansiel formåen udfylde følgende i afsnit B i del IV i ESPD'et:
a) Finansielle nøgletal:
Under dette punkt i ESPD'et skal ansøger oplyse soliditetsgraden for de seneste 3 disponible regnskabsår. Soliditetsgraden skal fremgå af boksen »Nøgletal«. I boksen »Beskrivelse« skal ansøger oplyse både egenkapital samt værdien af de samlede aktiver, således at Bygningsstyrelsen kan se soliditetsgradens beregningsgrundlag.
Den tilbudsgiver, som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele kontrakten til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 151 for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til udbudslovens § 148, jf. dog udbudslovens § 151, stk. 3 og 5.
Dokumentation for opfyldelse af økonomisk formåen:
Ad a) Finansielle nøgletal:
Som dokumentation for de i ESPD'et oplyste tal for soliditetsgrad accepteres årsregnskab eller uddrag heraf, der er revisorpåtegnet, underskrevet af tegningsberettigede, underskrevet af dirigenten for generalforsamlingen eller har tilsvarende påtegning, eller tilsvarende dokument, som indeholder de krævede oplysninger.
Som mindstekrav kræves en soliditetsgrad på mindst 10 % i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Soliditetsgraden beregnes som ansøgerens samlede egenkapital i forhold til ansøgerens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således: (Samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes soliditetsgraden som ansøgerens og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. De støttende enheder skal i dette tilfælde afgive en støtteerklæring, jf. nærmerepunkt II.2.14).
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes soliditetsgraden også som de økonomiske aktørers samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
Hvis ansøgeren direkte eller indirekte har ejerandele i den støttende enhed eller vice versa, beregnes soliditetsgraden på grundlag af de økonomiske aktørers konsoliderede regnskabstal. Det samme gælder, hvis én sammenslutningsdeltager har direkte eller indirekte ejerandele i en anden sammenslutningsdeltager. De pågældende økonomiske aktører skal i dette tilfælde afgive de oplysninger i ESPD’et, der er nødvendige for at foretage en korrekt beregning.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, hæfter ansøgeren og de pågældende enheder solidarisk for kontraktens gennemførelse, jf. udbudslovens § 144, stk. 6. De støttende enheder skal i deres støtteerklæring, jf. punkt II.2.14), bekræfte denne hæftelsesforpligtelse. De støttende enheder skal anvende Bygningsstyrelsen paradigme til støtteerklæring.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen, skal disse enheder hver især have en soliditetsgrad på mindst 10 % i det seneste disponible regnskabsår.
Ansøger skal udfylde følgende i afsnit C i del IV i ESPD'et:
For så vidt angår tjenesteydelseskontrakter: udførelse af tjenesteydelser af den anførte type.
Ansøgeren skal angive en liste over de betydeligste leverancer af tjenesteydelser, af relevans for den udbudte opgave, der er udført inden for de seneste 3 år. For hver enkelt reference ønskes oplysninger om kontraktens samlede værdi (inkl. optioner), dato for levering eller idriftsættelse, modtager (Kunden) samt en kort og konkret beskrivelse af opgavens/leverancens karakter samt ansøgerens rolle og funktion i forbindelse med det udførte arbejde.
Referencerne skal suppleres af modtagers (Kundens) kontaktoplysninger, herunder kontaktpersonens navn, mail og telefonnummer.
Referencerne bør angives i ESPD'et, men det accepteres, at de afleveres i separat dokument.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har afgivet de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9). Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene de dele af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen. Det er ansøgers ansvar i beskrivelsen af referencen at udspecificere, at den relevante del af ydelsen allerede er udført på ansøgningstidspunktet.
Den tilbudsgiver, som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele kontrakten til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 151 for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til § 148, jf. dog udbudslovens § 151, stk. 3 og 5.
Dokumentation for teknisk formåen:
— Referencer: som dokumentation for de i ESPD'et oplyste referencer accepteres oplysninger om kontaktpersonernes navne, telefonnumre og e-mail. Således at ordregiver kan få bekræftet referencerne hos disse.
Ansøgeren skal anvise mindst 3, dog maksimalt 5 referencer. Minimum 1 af referencerne skal vedrøre levering af et projektsystem til en offentlig myndighed. Hver enkelt reference må maksimalt fylde 1 A4-side.
1) Kontrakten omfatter sociale klausuler.
2) Kontrakten indeholder en arbejdsklausul.
3) Kontrakten stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen.
4) Kontrakten indeholder krav om, at relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, skal kunne sikkerhedsgodkendes.
5) Kontrakten indeholder bilag om solidarisk hæftelse for økonomiske støttevirksomheder.
6) Kontrakten er uopsigelig fra leverandørens side.
7) Leverandøren skal opretholde en ansvarsforsikring, herunder sædvanlig produktansvarsforsikring, der dækker leverandørens ansvar i henhold til kontrakten.
8) Parternes erstatningsansvar er begrænset til 8 mio. DKK.
Se desuden udbudsmaterialet for nærmere informationer.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Udvælgelsen afholdes digitalt via internetportalen Digitale Udbud. Dette medfører, at anmodninger om deltagelse i udbuddet og opfyldelse af udvælgelseskriterierne alene kan ske via Digitale Udbud. Spørgsmål vedrørende anvendelse af Digitale Udbud kan rettes til EU-supply på tlf. 70208014 eller mail: dksupport@eu-supply.com
Udbudsnummeret i Digitale Udbud er 249852.
Ansøgerne skal udfylde ESPD'et på Digitale Udbud. Dette er et afleveringskrav. For nærmere oplysninger omkring anvendelsen af ESPD henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.
Udover den dokumentation, der er omtalt i punkt III.1.1), III.1.2) og III.1.3) skal den tilbudsgiver, som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge følgende øvrige dokumentation:
— dokumentation for konsortiedannelse – såfremt det er relevant.
Den tilbudsgiver som Bygningsstyrelsen vælger at tildele kontrakten til skal fremlægge dokumentation for relevant forsikringsdækning senest ved indgåelse af kontrakten.
Bygningsstyrelsen udelukker en tilbudsgiver, såfremt denne ikke er i stand til at fremsende dokumentation.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbuds-givere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på:
https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk