23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2020/S 134-330901
Offentliggjort
14.07.2020
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

HOFOR A/S

Vindere

Rammeaftale - Indkøb af vandkvalitetsmålere til vandforsyningen

(27.11.2020)
Endress+Hauser A/S
Poppelgårdsvej 10-12
2860 Søborg

Rammeaftale. Indkøb af vandkvalitetsmålere til vandforsyningen (1)


HOFOR A/S

Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed

Varer

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: HOFOR A/S
CVR-nummer: 10073022
Postadresse: Ørestads Boulevard 35
By: København S
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontaktperson: Jens Vollertzen
E-mail: jevo@hofor.dk
Telefon: +45 27954358

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.hofor.dk/

Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/338688

I.2) Information om fælles indkøb
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=274721&B=HOFOR
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=274721&B=HOFOR
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.6) Hovedaktivitet
Vand

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Rammeaftale. Indkøb af vandkvalitetsmålere til vandforsyningen (1)

Sagsnr.: 24.02-01839
II.1.2) Hoved-CPV-kode
38410000 Måleinstrumenter
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Kontrakten omhandler levering, idriftsættelse, service og vedligehold af vandkvalitetsmålere til HOFORs vandværker.

I forbindelse med implementering af central blødgøring i HOFOR vil online vandkvalitetsmålere få en vital rolle i vandbehandlingen. Vandkvalitetsmålingerne indgår i styringen og overvågningen af vandværkerne, og funktionaliteten, præcisionen og pålideligheden af vandkvalitetsmåleudstyret er derfor essentiel for driften af de nyopførte og moderniserede vandværker.

Der indgås rammeaftale med én leverandør for leverancer til HOFORs vandværker. For HOFORs øvrige forsyningsområder samt vandforsyning uden for vandværksområder gælder, at HOFOR kan anvende rammeaftalen til anskaffelse af vandkvalitetsmålere omfattet af aftalen, idet rammeaftalen i denne sammenhæng ikke etablerer et eksklusiv forhold mellem HOFOR og leverandøren.

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 20 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
38420000 Instrumenter til måling af strømhastighed, standhøjde og tryk i væsker og gasser
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK021 Østsjælland
Hovedudførelsessted:

Østsjælland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Kontrakten omhandler levering, idriftsættelse, service og vedligehold af vandkvalitetsmålere til HOFORs vandværker.

I forbindelse med implementering af central blødgøring i HOFOR vil online vandkvalitetsmålere få en vital rolle i vandbehandlingen. Vandkvalitetsmålingerne indgår i styringen og overvågningen af vandværkerne, og funktionaliteten, præcisionen og pålideligheden af vandkvalitetsmåleudstyret er derfor essentiel for driften af de nyopførte og moderniserede vandværker.

Der indgås rammeaftale med én leverandør for leverancer til HOFORs vandværker. For HOFORs øvrige forsyningsområder samt vandforsyning uden for vandværksområder gælder, at HOFOR kan anvende rammeaftalen til anskaffelse af vandkvalitetsmålere omfattet af aftalen, idet rammeaftalen i denne sammenhæng ikke etablerer et eksklusiv forhold mellem HOFOR og leverandøren.

II.2.5) Tildelingskriterier
de nedenfor anførte kriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Kvalitet / Vægtning: 30 %
Kvalitetskriterium - Navn: Service og support / Vægtning: 30 %
Pris - Vægtning: 40 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 20 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Start: 10/11/2020
Slut: 10/11/2023
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

HOFOR har ret til at forlænge rammeaftalen op til 5 (fem) gange, idet forlængelse sker med 12 måneder ad gangen regnet fra det gældende ophørstidspunkt. HOFOR meddeler senest 3 måneder før rammeaftalens ophør, om rammeaftalen ønskes forlænget.

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet mindste antal: 3
Største antal: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Såfremt der modtages flere konditionsmæssige ansøgninger end ovenfor, vil HOFOR foretage en udvælgelse blandt disse ansøgere. HOFOR vil på baggrund af referencelisterne udvælge de ansøgere, der har den erfaring, som i størst mulig grad svarer til den udbudte opgave. For ansøgere der baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen, vil udvælgelse ske på baggrund af samtlige af de referencer der er fremsendt i forbindelse med ansøgningen.

De enkelte referencers konkrete indhold, relevans og sammenlignelighed med den udbudte opgave vil vægte højest, og antallet af referencer vil være sekundært for udvælgelsen.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

1) Serviceaftale jf. afsnit 4.3 i kravspecifikationen er en option for HOFOR

2) Leverandøren kan tilbyde andre turbiditetsmålere til montering på vandpanel 1 jf. afsnit 5.1 i stedet for lokale målere jf. afsnit 1.8 i kravspecifikationen.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Der henvises til udbudsmaterialet i EU-Supply.

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

HOFOR lægger i udvælgelsen af ansøgere vægt på, at ansøger har den tilstrækkelige økonomiske og finansielle kapacitet til at løfte kontrakten. Ansøger skal mindst opfylde følgende:

— Gennemsnitlig årsomsætning i virksomheden for de seneste 3 disponible som udgør minimum 10 mio. DKK/år inden for måle-/analyseudstyr

— Gennemsnitlig soliditetsgrad for de seneste 3 disponible regnskabsår udgør mindst 15 %

— Gennemsnitlig overskudsgrad for de seneste 3 disponible regnskabsår udgør mindst 0 %.

Hvis ansøger ikke har været etableret i 3 år, skal der oplyses nøgletal for den tid ansøger har været etableret. Mindstekrav vil da kun gælde for den tid, ansøger har været etableret.

For sammenslutninger af virksomheder (fx et konsortium) beregnes sammenslutningens soliditetsgrad og overskudsgrad som hhv. sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent og sammenslutningens samlede resultat før skat i forhold til sammenslutningens samlede omsætning, udregnet i procent.

Såfremt ansøger baserer sig på andre virksomheders økonomiske formåen, beregner HOFOR ansøgers soliditetsgrad og overskudsgrad hhv. som ansøgers og disse andre virksomheders samlede egenkapitals værdi i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. Og som ansøgers og disse andre virksomheders samlede resultat før skat i forhold til ansøgers og disse andre virksomheders samlede omsætning, udregnet i procent.

For at vurdere om det er opfyldt skal ansøger oplyse følgende:

- Økonomiske nøgletal for de seneste 3 regnskabsår omfattende samlet omsætning for måle- og analyseudstyr, soliditetsgrad og overskudsgrad.

Oplysningerne vedrørende ovennævnte skal afgives ved udfyldelse af ESPD’ets del IV.B under punkterne:

- Specifik gennemsnitlig omsætning

- Finansielle nøgletal.

Dokumentation for økonomisk og finansiel formåen:

Den dokumentation, der skal fremsendes, kan være ansøgers revisorpåtegnede årsrapporter eller uddrag heraf for de seneste 3 regnskabsår.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

HOFOR stiller følgende minimumskrav til tilbudsgivernes tekniske og faglige formåen:

Referencer

Til brug for evalueringen af teknisk og faglig formåen skal ansøger i ESPD’et oplyse ansøgerens mest betydelige leverancer på lignende projekter/aftaler, der er udført inden for de seneste 5 år.

Ansøger skal udfylde bilag IV, skema, tabel til vandkvalitetsmåler referencer.

Der skal i ESPD’et henvises til bilag IV. Såfremt der ud over bilag IV vedlægges referenceblade eller lignende bilag, skal der tilsvarende angives henvisninger hertil i ESPD’et.

Referencerne skal opfylde følgende:

- Ansøger skal påvise minimum 3 og maksimalt 5 referencer per målertype med leverancer af online analyseudstyr til processtyring, -regulering og –overvågning på flydende medier eller vand inden for fødevare-, pharmaindustri og/eller spildevand-/vandselskaber. Der skal angives leverancernes omfang og på hvilke medier analyseudstyret benyttes. Referencerne skal samlet vise leverancer af udstyr til on-line måling af minimum følgende parametre: pH, ledningsevne/konduktivitet, ilt og turbiditet, herunder hvilke typer af udstyr/målemetoder. Referencerne skal være fra offentlige eller private vandforsyningsselskaber i Danmark eller internationalt.

Perioden for referencer er hævet fra 3 år til 5 år, da der i henhold til HOFORS kendskab er udført et begrænset antal installationer i samme størrelsesorden som påkrævet til HOFORs vandværker. Perioden er derfor udvidet for at sikre et tilstrækkeligt antal referencer.

Dokumentation for referencer:

For hver reference ovenfor, bør ansøger angive følgende under den enkelte reference:

I. Navn på ordregiver.

II. Beskrivelse af leverancen herunder:

— Målertype og antal

— Hvilket medie udstyret måler på

— Beskrivelse af leverancen, f.eks. levering, opsætning/installering, test, indkøring og serviceaftaler af måleudstyret.

III. Periode for udførelsen.

IV. Kontaktoplysninger til bygherre.

Referencerne må, samlet set, maksimalt fylde 10 A4-sider, samt derudover bilag. Besvarelse ud over de 10 A4-sider kan ikke forventes at indgå i evalueringen. Eventuel forside og indholdsfortegnelse medregnes ikke i sidetallet.

Referencer skal skrives ind på referenceskema, bilag IV. HOFOR kan udtage stikprøver hvor det vælges at kontakte de angivne kontaktpersoner, med henblik på at få verificeret de oplyste data. Det er derfor vigtigt at ansøger udfylder alle felter i arket. Såfremt arket ikke udfyldes komplet, så vil evt. usikkerheder vægte negativt for den bydende.

Serviceorganisation

Til brug for evalueringen skal leverandøren bekræfte at stille følgende til rådighed for HOFOR A/S:

— Serviceorganisation med min. 2 serviceteknikere med speciale i de aktuelle vandkvalitetsmålere. (dansk eller engelsktalende).

Bekræftelsen skal angives i bilag V, bekræftelse vedrørende serviceorganisation og support.

III.1.4) Objektive regler og kriterier for deltagelse
III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.1.6) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:

Der henvises til udbudsmaterialet.

III.1.7) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:

Uden at entreprenørens ansvar derved begrænses, forpligter entreprenøren sig til at tegne en erhvervs- og produktansvarsforsikring hos et anerkendt forsikringsselskab med en forsikringssum på nedenstående beløb angivet pr. skadesbegivenhed i alt pr. forsikringsår.

— Dækningssum på 10 000 000 DKK pr. skadesbegivenhed pr. forsikringsår.

Betalingsbetingelserne er løbende måned plus 30 dage efter HOFORs modtagelse af fyldestgørende betalingsanmodning.

III.1.8) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:
III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Forhandlingsprocedure med forudgående indkaldelse af tilbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 14/08/2020
Tidspunkt: 13:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Tilbud skal være gyldige indtil: 21/04/2021
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

En økonomisk aktør er udelukket fra deltagelse, hvis denne er omfattet af de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 1, 2 og 6.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405708

Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Klage over udbudsproceduren skal indgives til Klagenævnet for Udbud i henhold til § 7 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 af lov om Klagenævnet for Udbud, som følger:

1) Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være modtaget i Klagenævnet inden 20 kalenderdage fra dagen efter ordregiverens underretning om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis der ved underretningen er angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen. Andre klager skal være modtaget i Klagenævnet inden 45 dage fra dagen efter offentliggørelsen af ordregiverens bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået kontrakt.

2) Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere.

Senest samtidig med indgivelse af klage til Klagenævnet skal klager skriftligt underrette ordregiver om klagens indbringelse for Klagenævnet og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden. Såfremt klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. Klagen skal vedlægges et klagegebyr på 20 000 DKK.

Se mere om indgivelse af klager på Klagenævnet for Udbuds hjemmeside: www.klfu.dk

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000

Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
10/07/2020

Send til en kollega

0.033