23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2020/S 109-265525
Offentliggjort
08.06.2020
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Busselskabet Aarhus Sporveje

Udbud af ladeinfrastruktur


Busselskabet Aarhus Sporveje

Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed

Varer

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Busselskabet Aarhus Sporveje
CVR-nummer: 29943176
Postadresse: Jegstrupvej 5
By: Hasselager
NUTS-kode: DK DANMARK
Postnummer: 8361
Land: Danmark
Kontaktperson: Brian Riget
E-mail: bpr@busselskabet.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://permalink.mercell.com/126705305.aspx

Internetadresse for køberprofilen: https://www.busselskabet.dk/

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Aarhus Kommune - Teknik og Miljø - Mobilitet, Anlæg og Drift
Postadresse: Karen Blixens Boulevard 7 - D1.131
By: Brabrand
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8220
Land: Danmark
E-mail: BPR@busselskabet.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.aarhus.dk/om-kommunen/teknik-og-miljoe/

I.2) Information om fælles indkøb
Kontrakten omfatter fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://permalink.mercell.com/126705305.aspx
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://permalink.mercell.com/126705305.aspx
I.6) Hovedaktivitet
Transport med bybane, sporvogn, trolleybus eller bus

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Udbud af ladeinfrastruktur

II.1.2) Hoved-CPV-kode
31681500 Opladere
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Ordregiver Busselskabet Aarhus Sporveje og Aarhus Kommune (herefter Ordregiver) udbyder hermed en kontrakt om levering af ladeinfrastruktur til 29 elledbusser af mærket Volvo 7900 Electric Articulated med tilhørende service- og vedligeholdelseskontrakt - Service Level Agreement ("SLA"). Tilbuddet skal indeholde et turn-key tilbud. Det betyder, at tilbuddet skal omfatte lader (hardware med tilhørende software), fragt, alle omkostninger til installation (grave-, opstillings- og oprydningsarbejde mv.).

Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling med prækvalificering af 5 ansøgere. Ordregiver forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på baggrund af de indledende tilbud.

Tryk her https://permalink.mercell.com/126705305.aspx

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 10 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31000000 Elektriske maskiner, apparatur, udstyr og forbrugsartikler; belysning
31100000 Elektriske motorer, generatorer og transformatorer
31200000 Elektriske fordelings- og styreapparater
31600000 Eludstyr
31610000 Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer
31680000 Elartikler og tilbehør
31681000 Elektrisk tilbehør
50200000 Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende luftfartøjer, jernbaner, køretøjer og søfartøjer
50532000 Reparation og vedligeholdelse af elektriske maskiner, apparater og tilhørende udstyr
50800000 Diverse reparations- og vedligeholdelsestjenester
51100000 Installation af elektrisk og mekanisk udstyr
51110000 Installation af elektrisk udstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Hovedudførelsessted:

Aarhus

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Udbuddet omhandler levering af ladeinfrastruktur til 29 Volvo 7900 Electric Articulated busser til bybuskørsel i Aarhus med en tilhørende kontrakt for service og vedligeholdelse - SLA. Tilbuddet skal indeholde et turn-key tilbud. Det betyder, at tilbuddet skal omfatte lader (hardware med tilhørende software), fragt, alle omkostninger til installation (grave-, opstillings- og oprydningsarbejde mv.). Ordregiver står selv for etableringen af strømstikledning, og ydelsen omfatter således alene tilkobling af ladeinfrastrukturen til strømstikledningen for så vidt angår denne del af ydelsen.

De 29 elledbusser skal lades på Ordregivers 2 depoter på henholdsvis Jegstrupvej 5, 8361 Hasselager og på Munkevejen 4, 8381 Tilst, jf. udbudsmaterialets bilag 5 og 6. Bussernes ladeinfrastruktur skal efterleve gældende standarder, såsom:

CCS-2

EN/IEC 61851-23 eller tilsvarende

ISO/IEC 15118 eller tilsvarende

Ladekapacitet skal være på minimum 150 kWh pr. lader.

Kravene til ydelsen er yderligere beskrevet i bilag 1 og 4: kravspecifikation og tilbudsliste.

Der skal ske levering i primo 2021.

Der er en mulighed for en kommende udvidelse af porteføljen af elledbusser hos Ordregiver. På den baggrund er der i udkast til kontrakten (bilag 7) indarbejdet en option på levering af yderligere ladeinfrastruktur mellem 25-30 elbusser. Optionen omfatter også en tilsvarende levering af service, drift og vedligehold af de yderligere indkøbte ladestandere, der er reguleret i SLA-aftalen (bilag 8).

Tilbudsgiver er berettiget til at afgive flere tilbud (sideordnede tilbud), der alle opfylder udbudsmaterialets krav. Dette kan f.eks. være med forskelligt materiel.

Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling med prækvalificering af 5 ansøgere. Ordregiver forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på baggrund af de indledende tilbud.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 10 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 60
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Ordregiver vil prækvalificere 5 tilbudsgivere.

Udvælgelsen finder sted på grundlag af ansøgers oplysninger i ESPD'et.

Tilbudsgiverne vil blive valgt blandt de konditionsmæssige og egnede ansøgere. Udvælgelsen vil ske på baggrund af en vurdering af ansøgers økonomiske kvalifikationer og ansøgers referencer med hovedvægten på ansøgers referencer. Ved vurderingen af ansøgers referencer vil der blive lagt vægt på, at der ved referencerne illustreres erfaring med levering, drift og servicering af sammenlignelige ladeinfrastrukturprojekter af nogenlunde tilsvarende størrelse og kompleksitet inden for de seneste 5 år. Der vil endvidere ved udvælgelsen blive lagt vægt på fremviste referencer for service og vedligeholdelse af leveret ladeinfrastruktur.

Ordregiver lægger ved udvælgelsen særlig vægt på, at ansøger via referencer kan dokumentere erfaring med følgende:

- Etablering/levering af ladeinfrastruktur til busser eller lignende større køretøjer

- Service og vedligeholdelse af ladeinfrastruktur.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Der er en mulighed for en kommende udvidelse af porteføljen af elledbusser hos Ordregiver. På den baggrund er der i udkast til kontrakten (bilag 7) indarbejdet en option på levering af yderligere ladeinfrastruktur til mellem 25-30 elbusser. Optionen omfatter også en tilsvarende levering af service, drift og vedligehold af de yderligere indkøbte ladestandere, der er reguleret i SLA-aftalen (bilag 8).

Ordregiver har mulighed for at gøre brug af denne option, hvis Ordregiver vælger at udbygge porteføljen af elledbusser og indkøbe op til yderligere 25-30 elbusser, såfremt busserne passer til den ladeinfrastruktur, der med dette udbud indgås aftale om levering af.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Liste over og kort beskrivelse af betingelser:

Ansøgere, der befinder sig under omstændigheder som anført i udbudslovens § § 135, stk. 1 og 3, 136 og 137, stk. 1, nr. 2 og 6, er udelukket fra at deltage i udbuddet. En ansøger, der på et hvilket som helst tidspunkt under udbuddet bliver omfattet af en af udelukkelsesgrundene i lovens § § 135, stk. 1 og 3, 136 og 137, stk. 1, 2 og 6 vil blive udelukket fra udbuddet, medmindre den pågældende inden for en af Busselskabet fastsat rimelig frist fremlægger dokumentation, der viser tilbudsgivers pålidelighed, jf. udbudslovens § 138.

III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal oplyse ansøgers samlede årsomsætning, ansøgers egenkapital og ansøgers soliditetsgrad (egenkapital/totale aktiver).

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

- Ansøgers soliditetsgrad har været minimum 8 % i 2 af de seneste 3 afsluttede regnskabsår

- Ansøger har haft en omsætning på minimum 15 mio. DKK i hvert af de seneste 3 regnskabsår

- Ansøgers egenkapital har været positiv i hvert af de seneste 3 år.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal beskrive ansøgers væsentligste igangværende eller afsluttede referencer for levering og eventuel drift og/eller servicering af ladeinfrastruktur af sammenlignelige ladeinfrastrukturprojekter af nogenlunde tilsvarende størrelse og kompleksitet inden for de seneste 5 år.

Referencerne skal indeholde oplysning om:

— Angivelse af, at kontraktværdien overstiger 5 mio

— Kontraktpart

— Ansøgers rolle og ydelser i leverancen

— Varighed af leverancen

— Tidspunktet for udførelse af opgaven.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Ansøger har minimum 3 igangværende eller afsluttede referencer vedrørende levering og eventuelt service og vedligeholdelse af ladeinfrastruktur med en værdi på minimum 5 mio. DKK pr. reference inden for de seneste 5 år.

III.1.4) Objektive regler og kriterier for deltagelse
Liste over og kort beskrivelse af regler og kriterier:

Ansøger skal være certificeret efter kvalitetsstandarden ISO 9001 eller tilsvarende.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.1.6) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:

Der henvises til kontrakten.

III.1.7) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
III.1.8) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

I kontrakten er overholdelse af følgende internationale konventioner, som er tiltrådt af Danmark, indarbejdet:

Tvangsarbejde (ILO-konvention nr. 29 og nr. 105)

Ingen diskrimination i ansættelsen (ILO-konvention nr. 100 og nr. 111)

Mindstealder for adgang til beskæftigelse samt forbud mod og omgående indsats til afskaffelse af de værste former for børnearbejde (ILO-konvention nr. 138 og nr. 182)

Organisationsfrihed og ret til kollektive forhandlinger (ILO-konvention nr. 87, nr. 98 og nr. 135)

Sikkert og sundt arbejdsmiljø (ILO-konvention nr. 155).

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Forhandlingsprocedure med forudgående indkaldelse af tilbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2020/S 037-088500
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 07/07/2020
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk, Engelsk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Nævnenes Hus
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Fax: +45 33307799

Internetadresse: http://www.naevneneshus.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til LBK nr. 593 af 2. juni 2016 om lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:

1) Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde fo beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.

2) Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at

ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har

indgået en kontrakt.

3) Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette

ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på 20 000 DKK til Klagenævnet for Udbud.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Fax: +45 41715100

Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
04/06/2020

Send til en kollega

0.047