Fakta om udbudet
Udbyder
Banedanmark
Vindere
(26.03.2016)
KMD A/S
Lautrupparken 40-42
2750 Ballerup
Kontrakt om drift af Banedanmarks administrative IT-systemer
Banedanmark
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Direktiv 2004/17/EF
Del I: Ordregiver
Banedanmark
Amerika Plads 15
Att: Nicolaj Bruun
2100 København Ø
DANMARK
Telefon: +45 52150233
Mailadresse: xnibr@bane.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for ordregiveren: http://www.bane.dk
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter til et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Del II: Kontraktens genstand
Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Hovedstaden.
NUTS-kode DK01
Banedanmarks IT-systemer er i dag delt i jernbanetekniske IT-systemer og administrative IT-systemer. Den udbudte kontrakt omfatter driften af de administrative IT-systemer, som i dag bliver driftet i Banedanmarks egne datacentre i København af en leverandør, der er ansvarlig for at levere IT-slutbrugerydelser, applikationsydelser og infrastrukturydelser.
Kontrakten vil omfatte serviceydelser inden for følgende overordnede kategorier:
1. Slutbrugerydelser, herunder blandt andet servicedesk, desktop management og brugeradministration
2. Applikationsydelser, herunder drift af administrative IT-systemer som f.eks. SAP, Biztalk og SharePoint
3. Infrastrukturydelser, herunder blandt andet drift af servere, databaser, storage, backup, fileshares og print
4. Projekter af driftskarakter som f.eks. opgraderinger, migreringer og platformsfornyelse i forhold til PC platform, servere og applikationer
5. En option på migrering af Microsoft Exchange, Office Communicator (inkl. pbx integration) og Office 2007 til Office 365, jf. punkt II.2.2)
6. Service integration, herunder et operationelt samarbejde med tredjepartsleverandører
7. Transformering af eksisterende administrative IT-systemer til en ny platform, herunder blandt andet forberedelse af dekommisionering af den eksisterende platform.
Som indikation på karakteren og volumen af den udbudte kontrakt bemærkes, at Banedanmarks administrative IT-systemer per maj 2015 i hovedtræk omfatter:
— Et primært og et backup datacenter i København
— 80-100 fysiske servere hovedsageligt baseret på Microsoft Windows operativsystem, enkelte baseret på Linux.
— VMware ESX virtualiseringsplatform på ca. 20 fysiske host servere
— 300-400 virtuelle servere (både udvikling, test og produktion), altovervejende baseret på Windows operativsystem, enkelte baseret på Linux.
— Storage på SAN, fysisk ca. 100 TB
— Backup baseret på LTO tape medier og disk
— Databaser på en kombination af fysiske og virtuelle servere — overvejende Microsoft og Oracle platforme
— 2000-2500 PC klienter (bærbare og stationære)
— Tablets og smartphones som understøttes af Exchange ActiveSync (mail/kalender/adressebogssynkronisering) og af en SAP Afaria Mobile Device Management løsning
De vigtigste standard systemer er:
— Microsoft Office 2007
— Microsoft Exchange
— Microsoft SharePoint
— Fil- og print services
— Microsoft BizTalk
Derudover har Banedanmark omtrent 140 applikationer af forskellig kritikalitet og størrelse, herunder SAP som er en af de mest centrale.
Ovenstående er alene en overordnet beskrivelse af ordregivers IT-miljø, og miljøet forventes at have ændret sig på tidspunktet for kontraktens indgåelse som følge af den naturlige udvikling i Banedanmark IT's infrastruktur.
Det bemærkes, at stationære og bærbare computere, mobilenheder mv. indkøbes gennem statens rammeaftaler, og at sådanne indkøb således ikke er en del af den udbudte kontrakt. Netværksydelser bliver varetaget af en anden leverandør og er ikke en del af den udbudte kontrakt.
Det vil være et krav, at servicedesk kommunikerer på dansk med slutbrugere. Ydelser, der ikke kræver interaktion med slutbrugere, kan leveres på enten dansk eller engelsk.
Kontrakten forventes at træde i kraft den 1.3.2016 og udløbe den 29.2.2020. Banedanmark har dog option på at forlænge kontrakten 2 gange 1 år, jf. punkt II.2.3).
Det vil af udbudsmaterialet fremgå, hvorvidt virksomhedsoverdragelsesloven (lov nr. 111 af 21.3.1979 om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse med senere ændringer) finder anvendelse.
72000000, 72300000, 72500000, 72900000, 72610000, 72510000, 72540000, 72590000
interval: mellem 160 000 000 og 200 000 000 DKK
Beskrivelse af disse optioner: Option på migrering af eksisterende Exchange, Office communicator (inkl. pbx integration) og Office 2007 til en Office 365 platform.
Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 2
Hvis der er tale om kontrakter, der kan forlænges: forventet tidsramme for efterfølgende udbud:
måneder: 12 (fra tildeling af kontrakten)
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Betalingsoplysningerne vil fremgå af udbudsmaterialet. Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger mv. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk
Ved en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne gives for hver enkelt leverandør.
Leverandøren kan benytte den af ordregiver udarbejdede skabelon indeholdende den omtalte tro og love-erklæring, jf. punkt VI.3).
2. Leverandøren skal vedlægge en erklæring om størrelsen af leverandørens egenkapital. Ved en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne gives for hver enkelt leverandør. Det er et mindstekrav, at leverandøren har en positiv egenkapital. Leverandøren kan benytte den af ordregiver udarbejdede skabelon, jf. punkt VI.3).
— En klar beskrivelse af den leverede ydelse med tydelig angivelse af, hvilke af de ovenfor anførte ydelser (de under punkt II.1.5), nummer 1-7 angivne ydelsesområder) leverancen har bestået af
— Leverancens kontraktsum
— Leveringstidspunktet
— Navn på modtageren af leverancen med angivelse af, om modtageren er privat eller offentlig
— Navn, telefonnummer og e-mailadresse på en kontaktperson hos modtageren af ydelsen.
Banedanmark forbeholder sig ret til at kontakte kontaktpersonen med henblik på at få verificeret referencen.
Leverandøren kan maksimalt angive 5 referencer. Referencer herudover vil ikke blive taget i betragtning. Leverandøren kan ved udarbejdelsen af beskrivelsen af referencerne benytte den af ordregiver udarbejdede skabelon, jf. punkt VI.3).
Leverandørens beskrivelse af de leverede ydelser i forbindelse med hver reference (leverandørens beskrivelse indeholdt i felt 5 i den af ordregiver udarbejdede skabelon), må maksimalt fylde 2 500 tegn eksklusive mellemrum.
Del IV: Procedure
Nogle ansøgere er allerede udvalgt (eventuelt som led i visse typer udbud med forhandling): nej
Andet: Certifikater, attester, regnskaber og tilsvarende dokumenter af blivende karakter, som ikke findes på dansk, kan vedlægges på engelsk, svensk eller norsk.
Del VI: Supplerende oplysninger
En eventuel begrænsning i antallet af egnede leverandører, som vil blive opfordret til at afgive tilbud på opgaven, vil ske på grundlag af en vurdering af, hvilke ansøgere der i forhold til den udbudte kontrakt, jf. punkt II.1.5), vurderes at have de bedste og mest relevante referencer vurderet ud fra leverandørens oplysninger i medfør af punkt III.2.3). Det skal i den forbindelse bemærkes, at det tillægges positiv vægt, såfremt modtageren af leverandørens ydelser er en offentlig kunde. Det tillægges endvidere særlig positiv vægt, hvis referencer omfattende slutbrugerydelser, applikationsydelser og infrastrukturydelser (jf. punkt II.1.5), nummer 1-3) angår de teknologiplatforme, der er beskrevet i punkt II.1.5).
Ordregiver har udarbejdet en skabelon, som leverandøren kan anvende til brug for afgivelse af:
— Tro og love-erklæring, jf. punkt III.2.1)
— Erklæring om omsætning, jf. punkt III.2.2)
— Erklæring om egenkapital, jf. punkt III.2.2)
— Beskrivelse af ansøgers betydeligste leverancer (referencer), jf. punkt III.2.3).
Skabelonen vil senest den 12.6.2015 kunne hentes ved brug af link fra adressen http://www.bane.dk/visUdbud.asp?artikelID=119
Anmodning om prækvalifikation skal fremsendes i mindst 1 papireksemplar og ses gerne vedlagt en kopi på memorystick eller andet elektronisk medie.Kuverten bedes mærket »Fortroligt — Må ikke skannes — Ansøgning om prækvalifikation — Drift af Banedanmarks administrative IT-systemer«.
I relation til punkt I.1) og punkt IV.3.3) bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke er yderligere oplysninger, specifikationer og dokumenter at få.
Leverandørens omkostninger i forbindelse med ansøgning om prækvalifikation er Banedanmark uvedkommende.
En leverandør, der ansøger om prækvalifikation, kan alene afgive én ansøgning.
Ordregiver gør opmærksom på, at udbudsmaterialet, som vil blive sendt til de prækvalificerede ansøgere, er udarbejdet på dansk, og at tilbud skal afgives på dansk.
Svar på anmodning om prækvalifikation forventes afsendt senest den 17.8.2015.
Udbudsmaterialet forventes udsendt den 17.8.2015.
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.
Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.
Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk