23948sdkhjf

Hvis jeg var en robot, ville jeg elske at....

Festos kunstige robothånd ligner en menneskelig hånd, og den har så mange friheder, at den er svær at programmere

- Hænder er et vidunderligt redskab, som du bruger naturligt i din hverdag. De kan bruges til at børste tænder, eller til at underskrive en kontrakt. Nogle mennesker taler og udtrykker sig med deres hænder. Samtidig er hænder en god sensor. De kan mærke, hvilke materialer, de er i kontakt med.

- Så hvis jeg var en robot, så ville jeg elske at have sådan et redskab, som mennesker har.

Sådan siger Karoline von Häfen, leder af Festos Bionics-afdeling, om baggrunden for at Festo har udviklet sin Bionic SoftHand.

Electronic Supplys søtermedie Jern & Maskinindustrien møder hende på Festos europæiske pressekonference i Barcelona.

Her kan man få lov at trykke hånd med robotten, og robotarmen ryster hånden, ligesom en slægtning ville gøre. Overfladen er beklædt med en tekstil, som minder om den menneskelige hud.

Festo har forsøgt at lave en hånd, som har så mange af den menneskelige hånds egenskaber som muligt.

Festo’s SoftHand er ikke ude i virksomhederne endnu, og produktet skal måske også mest betragtes som en afsøgning af muligheder.

Stor programmerings-opgave
Der er tale om et kompliceret produkt, som har taget mange mandetimer at udvikle.

- Vi har force control, og vi har baner som er fyldt med luft, som kan strække og bøje fingrene. Vi har også 24 piezzoelektriske sensorer. Hånden har 12 grader af frihed, så det er en stor opgave at programmere den. Her kommer kunstig intelligens ind. Ved hjælp af kunstig intelligens kan vi træne den til at lære ligesom mennesker lærer, siger Karoline von Häfen.

Hun sammenligner AI-læring med "learning by doing".

- Man kan ikke fortælle et barn, hvordan det skal gå. Det kan ikke forklares. Barnet bliver nødt til at finde ud af det selv med trial and error. På samme måde må robotter lære sig færdigheder. Jeg tror, at vi får mange funktioner i fremtiden, som vil virke bedre med kunstig intelligens end uden kunstig intelligens, siger hun.

Karoline von Häfen er selv uddannet industriel designer. I sin gruppe har hun en række tekniknere og specialister inden for hver deres felt.

Bionics-gruppen har også udviklet en Bionic Cobot og en Bionic SoftArm.

Gruppen skaber nye produkter med udgangspunkt i naturen, som skal tjene som inspiration.

3D-emner
Bionics-gruppen gør i øvrigt flittigt brug af 3D-printede emner til sine biologisk inspirerede produkter, fordi 3D-print kan skabe en hvilken som helst organisk form.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11