Prismodtager giver stemmer til strengeinstrumenter
Fredag dimitterede et nyt kuld ingeniører fra SDU Sønderborg, og i den forbindelse blev uddelt priser for årets projektarbejder. En af prismodtagerne var Kristina Diekjobst, som læser til ingeniør på Innovation & Business-linjen ved SDU Sønderborg, og som har arbejdet med at finde sammenfald mellem menneskets stemme og lyden fra strenge til violiner og celloer. Det kan få stor betydning for projektpartneren Larsen Strings, som nu har bedre forudsætninger for at udvikle og producere fremtidens strenge.
- Det betyder utroligt meget for mig. Projektet opstod ud fra en noget speciel idé og ikke mindst en idé, som aldrig var blevet efterprøvet før. Derfor er en pris en skøn form for anerkendelse og ikke mindst en validering af det arbejde som vi har lavet. Det føles rigtig, rigtig rart, fortalte Kristina Diekjobst, efter hun fredag modtog en Project Award og 25.000 kroner fra BHJ-fonden. Og hendes projektsamarbejde med firmaet Larsen Strings A/S, som leverer violin- og cellostrenge til nogle af verdens bedste musikere, er da også ganske unikt.
Har du snakket med din violin i dag?
Kort fortalt gik projektet ud på at bestemme, hvorvidt der er sammenfald mellem, hvordan menneskets øre lytter til stemmen fra en anden person, og hvordan man lytter til violiner og celloer.
- Der findes over 50 års intensiv forskning i, hvorfor en given stemme er behagelig at høre på. Så projektet gik ud på at opklare, hvorvidt vi kan overføre den forskning til musik og på den måde udvikle violin- og cellostrenge, som lyder endnu bedre, forklarer Kristina Diekjobst.
Og hendes bachelorprojekt formåede netop at bevise denne sammenhæng ved hjælp af en lang række tests og grundigt analysearbejde.
- Nu har vi bevist, at der er stærke sammenhænge mellem, hvordan øret opfatter stemmer og musik. Det kan så lede til bedre, skræddersyede cellostrenge, siger Kristina Diekjobst.
Projektpartner imponeret over resultatet Det er ikke kun Kristina Diekjobst, som er glad for udfaldet af hendes bachelorprojekt, det er projektpartneren, Larsen Strings også.
- Jeg er dybt imponeret over, hvad Kristina har formået på den relativt korte tid, hun har haft til rådighed. Det er virkelig flot, lyder det fra udviklingschef hos Larsen Strings, Thomas Zwieg.
Han fortæller, at Larsen Strings nu har fået bekræftet, at lyden strengene frembringer i samspil med strygeinstrumentet kan relateres og sammenlignes med den menneskelige stemme, særligt sangstemmerne.
- Vores kunder, som er de udøvende musikere, beskriver ofte deres klangidealer og ønsker med udtryk vi kender fra den menneskelige stemme: At hviske, at mumle, klar og ren som en sopransangerinde osv. Ved hjælp af stemmeforskning kan vi i endnu videre udstrækning få vores strenge til at lyde i overensstemmelse med de ønsker og ideer, musikerne havde ytret under udviklingsprocessen. Samtidig åbner Kristinas arbejde op for en helt ny metode til på en videnskabelig måde at definere og beskrive lyden og kvaliteten af vore strenge, siger Thomas Zwieg.
Ekspert og vejleder ser vidtrækkende perspektiver
Heldigvis for Larsen Strings sidder en af verdens førende forskere inden for det felt, som er betegnet som ’karismatisk tale’ på SDU Sønderborg.
I over 15 år har Oliver Niebuhr forsket, testet og analyseret de non-verbale signaler og lingvistiske karakteristika, der kendetegner nogle af verdens bedste talere, såsom Steve Jobs, Barack Obama, Nelson Mandela og førnævnte Martin Luther King. Via optagelser og sindrige computerprogrammer har han kortlagt nogle af de akustiske strukturer, som kendetegner dem alle.
Oliver Niebuhr var med til at komme på ideen til Kristina Diekjobsts bachelorprojekt og har været vejleder igennem hele processen.
- Som det er nu, producerer Larsen Strings strenge, som de udover intern klanganalyse løbende tester på musikere. Dette er en meget tidskrævende proces. Nu har de takket være Kristina Diekjobsts arbejde en ny og i branchen unik analysemetode til at støtte og effektivisere deres udviklingsproces, siger Oliver Niebuhr.
Han forudser en fremtid, hvor Larsen Strings kan skræddersy strenge ikke blot til hvilken koncertsal, der skal spilles i, men også hvilket musikstykke, som er på programmet. En fremtid, hvor musikere skifter strenge alt efter om det er barokmusik eller moderne kompositioner, som skal spilles.