Elektronisk udkig skal gøre dansk skibstrafik autonom
I de kommende år skal et samarbejde mellem uddannelsesverdenen, universiteter og den maritime sektor sikre, at Danmark er med i front, når det gælder udviklingen af autonome læsninger til skibsfart.
Det sker som en del af det store ShippingLab-projekt, der netop er søsat for at styrke Danmarks position som maritimt kraftcenter, og som har fokus på at øge digitalisering, gøre den danske skibsfart autonom og implementere yderligere miljøvenlig teknologi.
Indsatsen omkring autonomi ledes af professor Mogens Blanke på DTU Elektro og er en fortsættelse af den forskning, der har fundet sted på universitet i de senere år.
- Vi har en vision om at få skibe til at kunne sejle med periodevis ubemandet bro, eller i særlige tilfælde uden at navigatøren er om bord. Det kan først gøres, når vi har lært vores computeralgoritmer at være lige så dygtige, som en erfaren skibsfører, siger Mogens Blanke.
Algoritmerne skal gøres pålidelige
Arbejdet med at bringe algoritmerne på niveau med erfarne skibsførere bygger blandt andet på elektronisk udkig til skibene. Med kameraer og radarenheder overvåges skibets omgivelser, og via information om afmærkninger og vanddybder, skal computeren prøve at forudse, hvordan nærtliggende fartøjer vil sejle i de næste minutter. Ud fra dette vurderer computeren risici for kollision eller grundstødning og undgår dette ved at planlægge og udføre egne manøvrer i tide.
Det er en omfattende øvelse for en computer, så det forskningsmæssige fokus for DTU og samarbejdspartnere er at sikre, at de intelligente algoritmer er så pålidelige og robuste, at de vil kunne accepteres af relevante myndigheder og vinde tiltro blandt brugerne.
- Det er ikke nok, at vores computeralgoritmer kan genkende de forskellige ting omkring skibet – sejlbåde, surfere, kajakker osv. De skal også vide, hvordan de forskellige fartøjer vil handle. Derfor er vi eksempelvis nødt til at lære algoritmerne færdselsreglerne til søs, så computeren ved, hvordan to sejlbåde undviger hinanden, når de mødes, forklarer Mogens Blanke.
Test på store og mellemstore skibe
I løbet af de kommende tre år vil forskerne også gennemføre test på både store og mellemstore skibe.
- Den forskningsmæssige indsats i projektet er koncentreret om de punkter, hvor der er behov for ny viden. Ved også at demonstrere løsninger i praksis opnår vi både god videnskab, og de deltagende virksomheder får en showcase, som kan hjælpe dem i deres eksportindsats, siger Mogens Blanke.
Forskningen vil have fokus på at påvirke internationale standarder, så det efterfølgende bliver muligt for danske leverandører at byde ind med specialiserede delsystemer, certificere disse og sikre mulighed for at kunne eksportere løsninger til resten af verdenen.
ShippingLab er støttet af Innovationsfonden, Danske Maritime Fond, D/S Orients Fond og Lauritzen Fonden samt af de deltagende partnere.