Verdensmål skal løfte familien Elmvangs LED-løsning ud i verden
Da Lars Elmvangs far tilbage i 2013 begyndte at tape prototyper sammen med gaffa, havde sønnen svært ved ikke indimellem at rynke panden. I dag er sammentapede prototyper vekslet til patenter i flere verdensdele og en virksomhed, der har ramt tidsånden lige i bagdelen.
Med Fischer Lightings patenterede teknologi kan virksomheden installere LED-løsninger i gammeldags lysarmaturer og dermed forlænge lampers levetid samt forbedre energieffektiviteten betragteligt.
- Det viste sig faktisk at være en sindssygt smart løsning, som vi ser et kæmpe vækstpotentiale i, i dag, fortæller Lars Elmvang, der i dag er partner i familievirksomheden, der har til huse i Vanløse.
Fischer Lighting Fischer Lighting blev etableret i 2016 Virksomheden har hovedkontor i Vanløse og åbnede sidste år en afdeling i Fredericia I alt beskæftiger virksomheden 12 ansatte I regnskabsåret 2017 landede bruttofortjenesten på 2,9 millioner |
Verdensmål som eksportmotor
Fischer Lighting er en relativt nystartet virksomhed, men vækstambitionerne er store, og især eksportmarkedet har Lars Elmvangs og familiens interesse. Derfor var det mere end velkomment, da Fischer Lighting i 2017 blev udvalgt til at deltage i Dansk Industris ”Fra Filantropi til Forretning”; et projekt der skal styrke dansk erhvervslivs konkurrencekraft gennem inddragelse af FN’s verdensmål i forretningen.
- Selvom vi ikke havde planlagt det fra starten, er hele vores virksomhed jo bygget op omkring verdensmål nummer 7 om bæredygtig energi samt mål nummer 12, der handler om ansvarlig produktion, så det var helt oplagt for os at deltage i projektet, som vi håber og tror, kan ruste os bedre til eksportmarkedet, fortæller Lars Elmvang.
FN’s i alt 17 verdensmål, der blev vedtaget i 2015, er af mange blevet udråbt til at være en åbenlys forretningsmulighed for virksomheder og startups, ikke mindst når det kommer til eksport. En holdning man også finder hos Industriens Fond, der støtter projektet økonomisk.
- Med FN’s verdensmål har vi fået et fælles globalt sprog. Regeringer, byer, investorer, virksomheder og NGO’er i hele verden taler om, hvordan målene bliver til virkelighed. Derfor ser vi allerede nu en stigende tendens til, at markedet kræver fokus på bæredygtige produkter og forretningsmodeller, sagde adm. direktør i Industriens Fond, Mads Lebech, i forbindelse med offentliggørelsen af de 21 virksomheder, der deltager i projektet.
Opmærksomhed i bæredygtige løsninger
Det tog tre år, fra idéen gryede i 2013, til Fischer Lighting var etableret som virksomhed, men siden da er det gået stærkt. I sidste regnskabsår præsterede familien Elmvang en tocifret millionomsætning, og det er også allerede blevet til flere nomineringer og priser for den Vanløse-baserede lysvirksomhed.
I efteråret modtog Fischer Lighting produktprisen ved årets Building Green for deres lampe Fischer Family August. Lampen er udviklet i samarbejde med 3XN/GXN og Plastix, og ikke alene er den designet, så den kan skilles ad og dermed er nemmere at reparere, den er også bygget af blandt andet gamle fiskenet.
- Da vi kom i gang med at udvikle bæredygtige løsninger, fik vi hurtigt lyst til også at lave vores eget produktsortiment, og første skud på stammen blev altså August. Vi oplever en stigende opmærksomhed og efterspørgsel på cirkularitet og bæredygtighed, og det giver os troen på, at vi nok skal lykkes med vores høje ambitioner om vækst, fortæller Lars Elmvang.
Inden længe går turen mod München, hvor August og Fischer Lighting er nomineret til en Green Product Award og desuden skal deltage i en større udstilling, og forhåbentlig bliver det kun begyndelsen på virksomhedens udlandseventyr.
- Lige nu er vi ved at afklare, hvilke markeder vi skal ud på først. Gennem projektet i dansk Industri har vi fået en række værktøjer til at få hul på arbejdet med eksport, og målet er at bruge de værktøjer til at brede vores produkter ud til resten af verden, slår Lars Elmvang fast.