23948sdkhjf

Et komponent-marked i kaos

Hos BB Electronics oplever man stigende ordreindgang, men problemer med at få de rigtige komponenter hjem til tiden giver dybe panderynker.
- Det har været meget kaotisk. Jeg har været i branchen i 17 år og har aldrig oplevet noget lignende. Vi har oplevet flaskehalse før. Men vi har aldrig før set noget, der minder om dette. Hele systemet er kørt ned. Tidligere blev alt klaret automatisk. I dag skal vi manuelt håndtere den samme ordre op tilt tre, fire eller fem gange om dagen. Kunderne presser på for levering, og vi kontakter producenterne. Dagen har ikke nok timer til at klare de ting, vi skal.

Sådan opsummerer country manager hos EBV, Poul Andersen, situationen på komponentmarkedet lige nu. EBV er blandt BB Electronics leverandører, og hos den danske elektronikproducent er netop komponentleverancerne blandt de allerstørste udfordringer lige nu.

- Der er stor usikkerhed om, hvilke komponenter der er tilgængelige på markedet, og hvor hurtigt vi kan få dem. Det har store konsekvenser, hvis vi pludselig opererer med komponent-lead-time på 200 dage i stedet for 20 dage. Dette bliver vi måske først klar over, når vi bestiller materialet. Så er vi pludselig 180 dage bagud sammenlignet med kundens krav, og det hjælper ikke at have 99 ud af 100 komponenter, siger CSO og vice president hos BB Electronics, Jan Ellegaard, i virksomhedens nyhedsbrev.

Hos BB Electronics kæmper man derfor hårdt for at få de nødvendige komponenter, men man erkender også, at det kan være vanskeligt at kæmpe mod et marked i kaos. Derfor har Horsens-virksomheden samtidig skruet op for kommunikationsindsatsen.

Dels er man nu oftere i kontakt med leverandørerne for at briefe dem om indkøbsbehovet, og disse melder tilbage med ændrede lead times. Det gør det muligt at melde mere præcist ud til kunderne om, hvornår de kan forvente færdige produkter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.069