Fed lyd kræver avanceret forskning
Den førende forskning i optimal lyd til pop- og rockkoncerter er dansk og har resulteret i en opfindelse, der installeres i koncerthaller i udlandet
- Forskningen i akustik i klassiske koncerthaller er forholdsvis omfattende, men vi er ikke så mange, der interesserer os for akustikken på musiksteder for jazz, pop og rock. Hvilket er underligt, da det på ingen måde er proportionelt med antallet af spillesteder og afholdte koncerter inden for de to musikområder, siger Cheol-Ho Jeong, lektor på DTU Elektro.
Det nye projekt er et samarbejde med den internationalt anerkendte forsker og specialist Niels Werner Adelman-Larsen, der indtil videre er den eneste i verden, som har beskæftiget sig indgående med akustik på spillesteder for rytmisk musik.
- Projektet sætter fokus på efterklangstid, bl.a. via en række akustikmålinger efter ISO 3382-standarden på udvalgte spillesteder. De suppleres med en survey blandt musikere og lydteknikere samt statistisk bearbejdning af resultaterne, fortæller Cheol-Ho Jeong.
En rigtig Ole Opfinder
Niels Werner Adelman-Larsen er dog ikke kun forsker. Der bor også en Ole Opfinder i ham. Det er resulteret i virksomheden Flex Acoustics, der sælger en oppustelig membran til brug i koncertsale. Den gør variabel absorption af de lave frekvenser i musikken mulig.
Populært sagt er hans opfindelse udformet som en stor, svævende luftmadras, udarbejdet i meget tyndt brandhæmmet plastic med en høj indre dæmpning, der æder vibrationerne. Når koncertsalen skal anvendes til klassisk musik, lukkes luften ud, så der bliver en længere efterklangstid. Omvendt pustes membranen op, når der afholdes en rytmisk koncert.
Membranerne blev blandt andet brugt ved European Song Contest i København i 2014 og er solgt til flere internationale koncerthuse i Dubai, Kuwait og Korea. Senest er produktet anvendt til en stor Rihanna-koncert på Amsterdam Stadion.
Kilde: DTU Elektro