Hvad ved du egentlig
KLUMME: Kender du det? Irritationen over en kollegas adfærd. De fleste af os gør intet, så frustrationen vokser og forplanter sig ud til dårligt arbejdsmiljø.
Et lille frø af indestængt irritation kan være kimen til mange konflikter, som vi kunne være foruden, hvis vi da bare fik munden på gled og fortalte, hvad der generede os ved en specifik adfærd.
Det er slet ikke så svært, når vi bevidst træner at tale ud fra, hvad vi oplever og hvordan det påvirker os. Jeg kalder det kraftfuld kommunikation og den gode nyhed er, at det kan læres af alle.
Lad mig give dig et eksempel fra mit liv, som det udspillede sig her for nylig. En sen aften bliver min mand og jeg vækket af larmen fra en pumpe. Det kom fra bagboens svenske trætønde (hot tube). Vi er nye tilflyttere på vejen og kender derfor ikke de andre beboere i ejerforeningen så godt endnu.
Selvom vores vinduer var lukkede, generede det os, så vi ikke kunne sove. Vi gav det en halv time. Da det fortsatte og jeg havde fået nok, fandt jeg deres mobilnumre. Jeg skrev en pæn besked, at vi havde soveværelse ud til deres baghave og om de ikke nok ville være så venlige at slukke, hvilket de gjorde mindre end to minutter efter.
I det hele taget havde vi undret os over, at de nærmest hver dag tændte op i tønden. Det tager ca. 4 timer, at varme sådan en badetønde op. I den tid var vi blevet generet af røgen. Efterhånden var vi overbeviste om, at de var lidt underlige. De badede jo nærmest døgnet rundt. Du ved, havde de mon svømmehud mellem tæerne.
Det var så generende, at vi kunne lugte røgen i vores soveværelse, når vi gik i seng. Jeg talte om, at gå ind og fortælle dem det på en pæn måde. Jeg var overbevist om, at de nok ikke vidste, at vi var blevet generet af røg og lugt. Min mand var derimod klar til at sætte den største og gerne flere grillstartere ind til deres hæk for at give igen og på den måde indikere, at deres adfærd ikke var OK. I bund og grund meget forståeligt, men ikke særlig konstruktivt.
Typisk at min mand, som så brokker sig helt vildt, samtidig synes, at jeg er for meget, fordi jeg tillader mig, at sende en sms til en familie, vi knap nok kender kl. 23.45 for at løse et akut generende problem. Kender du typen, der brokker sig, og når du så foreslår en løsning, så synes vedkommende, at det kan man da ikke være bekendt. Jeg kender dem og de findes i hobevis også blandt ingeniørerne. Det er muligvis én af dine vellidte og dygtige kolleger, som du altid kan stole på og for hvem det at udføre et ordentligt stykke arbejde er helt naturligt. Mennesker, som har meget store forventninger til sig selv og andre.
Aftenen efter modtager jeg en sms, fra bagboen. Det viser sig, at manden har været igennem en stor og alvorlig rygoperation, som gør, at han har fået en del titanium sat ind i kroppen. Lægerne har anbefalet ham at tage varme bade med bobler som massage. Han var slet ikke klar over, at det generede os, da han ikke selv kan høre lyden fra pumpen, når han sidder i boblerne. Det kom også bag på ham, at vi var blevet generet af røgen.
Vores bagbo er i gang med at eksperimentere og vil snarest bygge tønde og pumpe ind i et rum og isolere. Jeg svarede tilbage, at vi var kede af at høre om hans operation, og at vi snarest ville stikke hovedet ind forbi ham.
Ja, tænk hvad det ikke kunne have udviklet sig til af konflikter, hvis vi ikke havde kommunikeret kraftfuldt. Der er så meget vi mennesker ikke ved om hinanden. Vi har så meget til fælles og er meget mere enige end uenige;)
Lene Fischermann
udvikler teams gennem teamcoaching, coaching, workshops og foredrag. Hun har en ledelsesmæssigbaggrund fra salg og marketing i B2B virksomheder, og er uddannet som certificeret NLP Practioner Master samt certificeret Mindjuice Master coach i teamcoaching, kraftfuld kommunikation og i Enneagrammet, uddannet konfliktcoach og mægler samt Mindfulness Practioner. tuning8people.dk