23948sdkhjf

Volt sætter strøm til vækstplanerne

Markedsmodnings-millioner bringer iværksætterfirmaet Volt et skridt videre. Firmaets lille opladerboks er på få år blevet et internationalt festival-hit.
Iværksættervirksomheden Volt har stor succes med sin opladeboks, Volt Smart Charge. Med 2,7 mio. kr. fra Markedmodningsfonden kunne firmaet tidligere på året sende opladeboksen på gaden i en ny version. Det fortæller CEO og med-stifter af Volt, Tobias Aabye Dam, til Electronic Supply.

Da Volt startede op i 2011 købte firmaet sine power banks, der er kernen i produktet, i Kina og satte så deres eget system til. Men med udviklingspengene har man nu taget næste skridt:

- Vi har udviklet et nyt system med modellen,
Produktionssamarbejdet
Volt samarbejde med en dansk producent, der så sourcer hele produktionen til et kinesisk søsterselskab, der så står for samling m.m .af power banken, som blandt andet er udstyret med specialproducerede celler.

- Alle komponenter er A-grade. Derfor er den også lidt dyrere at producere. Men den har så samme strømstyringsenhed som en telefon, så man får et retvisende billede af, hvor meget strøm der er tilbage på enheden. Det går vi meget op i, pointerer Tobias Aabye Dam.

Som noget nyt har Volt også lanceret en ny enhed. Den er udstyret med et større batteri og har derned en større kapacitet. Da den er udstyret med billigere standardkomponenter, er prisen til gengæld i niveau med Volts mindre model.
der er i dag. Den er er blevet lækrere og er helt igennem vores eget produkt nu, siger Tobias Aabye Dam.

Med et nyt system, som er opbygget omkring terminaler og servere, kan firmaets opladningssetup køre både med og uden internettet. Det gør det mere effektive, så behovet for personel er blevet mindre, og man kan afvikle i samarbejde med en event.

International succes
Volts succes med udbredelsen af den mobile opladerboks er svær at komme udenom. I år tilbyder firmaet mobilopladning på 30 musikfestivaller i seks lade. Netop det, at festival-branchen er international, har hjulpet Volt på vej:

- Det er ikke så kompliceret at køre det fra Købehavn. Salgsteamet flyver så ud til festivaller og laver aftaler. I festivalsæsonen hyrer man så lokale ind til at afvikle det, forklarer Tobias Aabye Dam.

Succesen har også været med til at skabe masser af arbejdspladser. Siden starten i 2011, hvor de tre iværksættere var de eneste i firmaet, er der nu godt 30 fuldtidsstillinger, når man ser på årsværk. Over en sæson beskæftiger Volt dog omkring 100 mennesker, hvoraf mange dog kun er kortvarigt ansat.

Holder igen med væksten for at optimere
Udbredelsen betyder, at antallet af brugere er vokset eksplosivt over de seneste år. I 2013 var der omkring 10.000 abonnenter og 40.000 brugere. Sidste år var tallet vokset til 90.000, og i år er der udsigt til, at 100.000-120.000 vil bruge Volts opladere. Men så holder man også lidt igen:

- Det er gået rigtig stærkt. Nu går vi lidt mere stille til værks for at vokse på den gode måde. Der er muligheder for at optimere både på udgifter og indtægter pr. kunde, og det skal vi arbejde på, før vi ekspanderer yderligere, siger Tobias Aabye Dam.

Nyt netværk bringer opladning ud i byens gader
Selvom Volt holder lidt igen, arbejder man løbende på nye måder at give kunderne adgang let til mobil-opladning.

Nu er man ved at etablere et byttenetværk i København. Til at give brugerne overblik over, hvor i byen man kan få byttet sin oplader, lancerer firmet nu en mobil-app. Netværket og app’en kommer i kølvandet på Roskilde Festivallen.

- Vi vil være så store som muligt. Bytteservice er derfor ikke nødvendigvis den endelige løsning på sigt. Vi vil være noget for de kunder, der ikke planlægger så nøje, men bare tager afsted, lyder fremtidsudsigterne ifølge Tobias Aabye Dam for den succesfuld opladning-firma.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063