23948sdkhjf

Millioner i hus: Aarhus får grønt lys til særligt landstrømsanlæg

Ledelsen var ret sikker på, at pengene ville komme hjem. Ledelsen fik ret

Først var det krydstogtskibe, og nu står containerskibene for tur.

Aarhus Havn har just fået godkendt deres ansøgning til etablering af et landstrømsanlæg, der skal forsyne fragtskibe med strøm, mens de ligger ved den jyske kaj.

Ansøgningen betyder en bevilling til projektet på 39,8 millioner, har COO hos Aarhus Havn Anne Zachariassen tidligere fortalt til Søfart

- Vi er meget glade for, at EU-Kommissionen og CEF-komiteen anerkender vores høje ambitioner for den grønne omstilling. Vi er Danmarks største erhvervshavn, hvor langt hovedparten af den danske containergods kommer igennem. Derfor er det et afgørende skridt for vores konkurrencedygtighed og ikke mindst i den grønne omstilling, at vi nu kan etablere landstrøm til containerskibene, lyder det fra Anne Zachariassen. 

Fælles front

EU-puljen har leveret 50 procent af finansieringen, så havnen skal ud at finde et tilsvarende beløb selv.

Anne Zachariassen har tidligere fortalt Søfart, at Aarhus Havns ledelse allerede før pengene var i hus var i gang med udforme det EU-udbud, der skal gøre anlægget til en realitet. 

Man var med andre ord ret sikker på, at pengene ville komme hjem til Aarhus. 

I første omgang drømmer Aarhus om et anlæg, hvor to skibe kan ligge på landstrøm samtidig. Senere skal det udbygges til fire forsyninger.

- Det svarer meget godt til behovet nu. Det er sjældent, vi har mere end fem skibe liggende ad gangen, siger hun. 

Aarhus Havn forventer, at containerskibene kan tilslutte sig landstrøm i slutningen af 2026.

Ikke plug and play

I juni 2023 kunne Aarhus Havn som den første i Danmark klippe snoren til et landstrømsanlæg målrettet krydstogtsektoren.

Den første sæson bød på 68 krydstogtskibe, hvoraf 27 koblede sig på landstrømmen. 

Og selvom Aarhus Havn nu har rundet 12 måneders erfaring udi skibe på landstrøm, så er det ikke bare en plug and play løsning at få de store containerskibe koblet på, fortæller Anne Zachariassen.

Mens landstrømsanlægget til krydstogtskibe kan levere helt op til 16 megawatt, som bruges til at holde liv i alt fra restauranter til wellness ombord, så stiller containerskibene mindre krav. Forventningen er, at de kommende landstrømsanlæg skal kunne levere tre megawatt til de største containerskibe, forklarer hun.

Og der desuden også en teknisk forskel i, hvordan skibene kobler sig på.

Hvor krydstogtskibene skal forbindes med kabler, der rulles ud til kajkanten på tromler, er rækkefølgen omvendt på containerskibe.

- Der kommer skibet selv med kablerne. Havnen skal så at sige levere stikket, som kablerne skal sættes i, siger hun.

- Det er også to forskellige standarder, man arbejder med på anlæg til de to typer af skibe. Der er også forskel i spændingsniveauerne på de slags anlæg. Der er absolut forskel, siger hun.

Fair for de små skibe

Ansøgningen på de knap 40 millioner kroner er sendt i samarbejde med havnene i Bremerhaven, Göteborg, Stockholm, Hamborg og Oslo, der alle har et ønske om at udvikle og bygge landstrømsanlæg til containerskibe.

- Nogle af de havne skal opføre et anlæg som vores, så det giver mening, at vi søger sammen. Pengene skal også bruges til et fælles studie, hvor vi ser på, om man kan lave et mindre anlæg målrettet til mindre skibe, så omstillingen bliver billigere for dem, siger Anne Zachariassen.

Aarhus Havn har anløb fra containerskibe i mange størrelser. De største er omkring 400 meter lange, mens andre har en længde på under 200 meter.

Selvom de mindre skibe selvsagt vil have behov for at få mindre strøm gennem det kommende landstrømsanlæg, så er der dog en udfordring: For at kunne modtage strøm fra landstrømsanlægget, skal skibene have matchende infrastruktur ombord - uanset skibets størrelse.

Og det kan være en dyr omgang.

- Den standard, der ligger nu, tager ikke hensyn til, at små skibe ikke har det samme forbrug som store skibe. Derfor håber vi at kunne finde en fælles løsning på tværs, så de mindre skibe kan få lavet en mere enkelt, teknisk løsning, så de også kan komme på landstrøm, siger hun.

Hvis prisen for at ombygge et skib til at kunne modtage landstrøm er for høj, så er det ikke sandsynligt, at de mindre skibe gør det. Det bliver simpelthen for dyrt, siger Anne Zachariassen.

- Det kræver en løsning på tværs. Det dur ikke, at der forskellige løsninger i forskellige havne. Så kobler de sig ikke på. Nu starter vi arbejdet, så kan man senere forsøge at brede det ud til hele Europa, siger Anne Zachariassen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111