Farum-virksomhed er vokset med 125 ansatte på fire år
Der har i den grad været medvind i sejlene hos Danelec.
Farum-virksomheden er på få år vokset fra 40 til 165 ansatte og kan i seneste regnskab præstere en omsætningsvækst på 77 procent.
Det fortæller direktør Casper Jensen til Electronic Supplys søstermedie Søfart.
- Vi havde regnet med vækst, men at det blev i underkanten af 80 procent, havde vi slet ikke forudset. Selvom vi har kunnet se konturerne af de regulativer, der har drevet store dele af vores vækst, så havde vi ikke forventet den efterspørgsel, vi har oplevet, siger Casper Jensen.
Regulativerne var ikke på plads, da vi lagde budgettet, så vi havde ingen mulighed at vurdere, hvor voldsom væksten ville blive Casper Jensen, adm. direktør i Danalec
Danelecs optur skal blandt andet findes i en serie nye politiske regulativer, der pålægger rederierne at dokumentere skibes energieffektivitet og indsamle data om, hvor miljøvenligt fartøjet drives.
Noget, der tapper ind i branchens grønne omstilling og målet om at nærme sig klimaneutralitet i 2050, og alt sammen noget der kræver udstyr til dataindsamling. Og det er netop, hvad Danelec leverer til den maritime industri.
- Regulativerne var ikke på plads, da vi lagde budgettet, så vi havde ingen mulighed at vurdere, hvor voldsom væksten ville blive, siger direktøren.
Kan ikke vente på fornyelse
Den grønne omstilling er ladet med data, mener direktøren.
Det er nemlig første stop på turen at måle brændstofforbrug og reducere udledninger, så branchen kan komme i gang med at blive mere energieffektiv.
Og ikke alle eksisterende fartøjer er bygget efter en grøn dagsorden.
- Den globale flåde er i gennemsnit næsten 22 år gammel – så det er klart, at vi ikke kan sidde og vente på, at verdens skibsejere fornyer deres samlede flåde. Ifølge IMO skal vores industri nå en 20-30 procents reduktion af drivhusgasser inden 2030. Her ligger der et enormt potentiale i at optimere på den eksisterende flåde gennem digitalisering, siger Casper Jensen.
Om Danelec
- Dansk teknologi- og elektronikvirksomhed fra Farum, der leverer til den maritime sektor.
- Gør sig især inden for Voyage Data Recording, der kan sammenlignes med sorte bokse på fly. De opsamler data omkring skibets drift, som primært bruges i sikkerhedsøjemed, og som tillæg kan bruges til optimering af skibsdriften for at reducere brændstofforbrug og udledning af drivhusgasser.
- De udvikler desuden andre værktøjer til energi- og brændstofoptimering i skibe i Ship Performance Monitoring-forretningsområdet.
- Har også udvikling af IoT-produkter til skibsfart, der bruges til flådestyring.
Kilde: Danelec
Danelec udvikler produkter til maskinrummet, der giver et øjebliksbillede af, hvordan fartøjet performer her og nu og kan sige, hvis man driver motoren for hårdt og derfor udleder for meget.
- Skibene skal med de nye regler sejles så energieffektivt som muligt. Selvfølgelig må de gerne accelerere, hvis de skal undvige et andet skib eller flygte fra pirater, men så kræver de nye regler dokumentation for, hvorfor der i data kan ses en acceleration, siger Casper Jensen.
Digital omstilling
Og den maritime branche er ved at blive mere digital.
Den globale flåde er i gennemsnit næsten 22 år gammel – så det er klart, at vi ikke kan sidde og vente på, at verdens skibsejere fornyer flåden. Der ligger et enormt potentiale i at optimere på den eksisterende flåde gennem digitalisering Casper Jensen, adm. direktør i Danalec
- Det hænger sammen med de politiske krav, der kommer oppefra. Mange rederier har godt vidst, at de skulle indsamle data, men først inden for de seneste år står det klart, hvad de skal bruges til, siger direktøren.
- Rederierne har også fået brug for en højere frekvens af data. Tidligere var det fint med manuelt eller delvis manuelt indsamlet data omkring skibets performance hen over et døgn, men nu kræver det information på sensorniveau, forklarer han.
- Der er også mange havne, der kræver data omkring skibets miljøprofil, inden fartøjet må anløbe, siger direktøren.
Svært at matche
Og med et så dundrende regnskabsresultat for 2023 er det svært at gøre sig forhåbninger om at matche i 2024.
- Vi satser stadig på vækst, men træerne vokser ikke ind i himlen, og det bliver ikke vækst i den grad, vi lige har leveret. Det koster for en organisation at vokse på den måde, vi har gjort, det kræver mere ledelse, og det skal vi have set på, siger Casper Jensen.
Alligevel har direktøren tænkt sig at følge med. For branchens omstilling til data er nu.
- Det her er bare starten. Nye krav og regler ligger på en snor herfra. Vi er med, siger direktøren.