Spænder du selv ben for de bedste kandidater?
Som virksomhed kan du blive din egen værste konkurrent, hvis du ikke ser på dig selv udefra.
Af Headhunter & Founder, Peter Bang Fasting Bauer.
Forestil dig en lille, hyggelig restaurant i en baggård i centrum. Der er ikke mange skilte eller lysende pile, der fører gæsterne hen til døren, men alligevel er det stort set umuligt at få et bord derinde de næste mange måneder. Restaurantens omdømme, atmosfære og ry for hyggelig velsmag er nok.
Succesen skyldes selvfølgelig madens kvalitet, som passer til prisen, samt en ordentlig betjening. Men det skyldes lige så meget, at restauranten har opbygget et billede af sig selv, som de dygtigt vedligeholder, og ud over de mange kunder har det én ekstra gevinst: Ejerne har aldrig problemer med at finde og ansætte de rigtige medarbejdere, fordi de ved, hvad de bliver en del af.
For en restaurant gælder det som for alle andre virksomheder: Det er ikke nødvendigvis din fysiske placering, der er afgørende, når du skal tiltrække kunder.
Det er i høj grad også det billede, dine kunder og kommende ansatte har af dig – og her oplever vi desværre nogle gange, at virksomheder spænder ben for sig selv og dermed de bedste kandidater.