100 år Hoffmann: Opskriften på succes
„Hoffmann“, Hoffmann Groups stamhus, fejrer i år sit hundrede-årige jubilæum. Virksomheden startede med bedste forudsætninger i jubilæumsåret.
2018 opnåede Hoffmann SE med sine datterselskaber for første gang en rekordomsætning på over 1 mrd. Euro, medarbejderantallet er steget til over 3000 ansatte og virksomheden vokser organisk videre. Hvad gør Hoffmann så succesfuld?
Kvalitetsdrevet siden 1919
Grundstenen for Hoffmann SE lagde grundlæggeren Josef Hoffmann den 11. marts 1919 i München. Kun få måneder efter udråbelsen af Weimarer Republik åbnede han en „Forhandler af tekniske artikler og metalgenstande“. Produktpaletten blev nu udvidet kontinuerligt for at sætte gang forretningen med ekstra tilbud. Men Hoffmann havde ikke ambitioner om at tilbyde det bredeste sortiment på markedet. Han ville sælge specialapparater – di bedste, der fandtes på markedet til de tilsvarende produktgrupper. Dette krav gælder stadig i dag.
Specialiseret og fokusseret
1932 trådte Franz Hoffmann ind i faderens firma. Den handlekraftige juniorchef opfand 1936 „Hoffmann Kataloget“, der i mellemtiden udkommer på 18 sprog og også står til rådighed på eShoppen på www.hoffmann-group.com. Fra 1950erne styrede han konsekvent firmaet til fagrådgivning og salg af kvalitetsværktøjer. Han ville koncentrere sig om bestemte vareområder og havde erklæret som mål „at ville være endnu bedre i kvaliteten, hvor det overhovedet er muligt, endnu hurtigere i afviklingen, endnu mere fordelagtig i prisen“ Også privat lagde Hoffmann vægt på kvalitet – i sær ved levnedsmidler. For at garantere sine ansatte en førsteklasses ernæring indrettede han 1972 en firmakantine. Forespørgslen fra Bayerischer Rundfunk om at måtte lave en film om køkkenet, afslog han med ordene „vi sælger værktøjer og ikke mad.“ Hoffmann fokusserer på sin kerneforretning – det bringer den ønskede succes.
Tæt på kunden
Også introduktionen af egen produktlinje under mærket GARANT i 1973 går tilbage til Franz Hoffmann. Mærket med bedste pris-ydelses-forhold blev modtaget meget godt af kunderne. I mellemtiden er GARANT en væsentlig bestanddel af sortimentet. Fordi Hoffmann selv bringer produkter på markedet, har virksomheden en dyb forståelse af hele produktionsprocessen og kan rådgive sine kunder endnu bedre. For at støtte kunderne endnu bedre i fremtiden, forcerer Hoffmann aktuelt udviklingen af digitale services i tæt forbindelse med produkterne. Lige meget om det handler om klassisk eller digital – hos Hoffmann stod kunden og hans optimale servicering altid i fokus.
Internationalt til stede for kunderne
I tredje familiegeneration ekspanderede Hoffmann endeligt udover Bayerns grænser. Firmaet sluttede sig i 1993 sammen med familievirksomhederne Gödde, Oltrogge og Perschmann til Hoffmann Group – i dags nummer et til kvalitetsværktøjer i Europa. Få år senere fulgte springet ud over den tyske grænse. I dag, i fjerde generation, er Hoffmann en Global Player, for Hoffmann Group er til stede i over 50 lande med deres partnere med 69 afdelinger i hele verden. Også i udlandet gælder de samme krav til kvalitet og kundenærvær. Det sørger lokale medarbejdere på stedet for, der kender deres markeder og deres kunder specielt godt: „At det går vores virksomhed så godt i dag, det kan vi i første linje takke vore engagerede medarbejdere for“, siger Nicola Bleicher, firmagrundlæggerens oldebarn og administrerende anpartshaver i Hoffmann SE. Hendes søster og co-anpartshaver Verena Heinrich tilføjer: „Vore medarbejdere holder vores hunderedeårige firma ungt – de sørger med fremsynethed, kreativitet og pionerånd for, at det igen og igen fleksibelt tilpasser sig den aktuelle tidsånd.“
Værdiorienteret ind i fremtiden
Hos Hoffmann leves i dag stadig efter de værdier, der gjorde firmaet succesfuldt. „Vi sammenfatter vore værdier i dag under formelen ‚Pioneering, Precise, Personal‘ “, fortæller Siegfried Neher, direktion Teknologi & Transformation hos Hoffmann SE. „Dertil hører udover en udpræget kvalitetsbevidsthed også viljen til at tage enkelt, koncentreret og nyttigt fat på tingene, permanent at stræbe efter forbedringer og at planlægge langfristet. Vores værdisystem er vores kompas, der giver os orientering og holder os på kursen." En centralt legat fra Franz Hoffmann er desuden credoet ‚altid bedre‘. Det er den drivende kraft bag virksomhedens innovationsstyrke. „Vi investerer massivt i fremtiden for at muliggøre innovationer“, siger Nicola Bleicher. „Aktuelt står udviklingen af digitale produkter og services i fokus. Derudover stemmer vi med LogisticCity det største projekt i vorksomhedens historie.“ LogisticCity opstår for tiden på en 21,5 hektar stor grund i Nürnberg og bliver det centrale lager for hele verden. I alt beskæftiges ca. 900 medarbejdere i den nye afdeling i Nürnberg. „Vi er sikre på også at være godt rustet til de næste hundrede år“, siger Verena Heinrich.
Specialaktion til jubilæet på www.hoffmann-group.com
Hoffmann inviterer kunder og interesserede til specialaktionen „Vi fejrer, du sparer – 100 år Hoffmann, 100 dage top-værktøjer til jubel-konditioner“ i „eShoppen“ på www.hoffmann-group.com. Der venter et fint udvalg af kvalitetsværktøjer til jubilæumspriser.
Tidsstråle
1919
Josef Hoffmann anmelder i München et erhverv.
1932
Franz Hoffmann træder ind i faderens firma. Han præger i 60 Jahre år virksomheden.
1936
Det første Hoffmann katalog revolutionerer branchen.
1973
Introduktion af mærket GARANT gør forhandleren Hoffmann også til producent.
1993
Grundlæggelse af Hoffmann Gruppe, der siden 2003 har heddet Hoffmann Group
1995
Første skridt over grænsen. Hoffmann bliver international.
2000
Start i Online Business
2009
Det dengang største og mest effektive logistikcenter i Europa åbnes.
2018
Yderligere ekspansion: Byggestart af LogisticCity i Nürnberg.
2019
Hoffmann gør sig fit til de næste 100 år - med digitale produkter og services.