23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

I dag har vi stor fokus på energiforbruget på vores produktionsudstyr. For gear betyder det bl.a. at snekkegear med en virkningsgrad på typisk 50-90 % bliver valgt fra til fordel for tandhjulsgear med virkningsgrad på typisk 96 %.

Motorerne er gået fra IE1 til IE3, på vej mod IE4, hvor en 4kW er forbedret med en virkningsgrad på 83,1 % til 90 % – men virkningsgraden falder væsentligt, hvis hastigheden reduceres eller belastningen falder: Det er dér reluktansteknologien bliver relevant og det er derfor, at vi nu tilbyder Simogear med reluktansmotor.

Energibesparende

Reluktansmotoren har en virkningsgrad, der ligger lidt over IE4-motoren ved nominel hastighed og belastning. Det er oftest tilfældet, at et Simogear til fx et transportbånd ikke er fuldt belastet hele tiden, og at hastigheden optimeres med en frekvensomformer, hvorved virkningsgraden falder på en asynkronmotor, bl.a. på grund af den strøm og det magnetfelt, der stadig skal genereres i rotoren. Reluktansmotoren skal ikke generere strøm og magnetfelt i rotoren, og virkningsgraden falder derfor ikke tilsvarende.

Stor termisk overkapacitet

Simogear med reluktansmotor har et meget lavt tab i rotoren og opvarmes derfor ikke meget under normal drift, hvilket giver plads til mere drift over nominel belastning.  Dette giver også Simogear et meget stort justeringsområde, da motoren kan køre med 20 % overbelastning ved 5 Hz – typisk uden fremmedventilation.

Synkron hastighed med frekvensomformer

Hvor en asynkronmotor har et slip, der er afhængig af belastningen, er en reluktansmotor synkron, hvilket vil sige at en 4 polet motor kører 1.500 RPM ved 50 Hz og 3.000 RPM ved 100 Hz. Reluktansmotoren skal have en frekvensomformer, som kan være G120X, S120, G120 (PM240-2), G110M eller G120D. Det er nemt og hurtigt at tilslutte motoren, for du skal blot indtaste motorens 5-cifrede kode fra mærkepladen, så kender frekvensomformeren motorens data. Hvis motoren overbelastes for meget, så laver frekvensomformeren en kontrolleret reduktion i hastigheden, for at den ikke tripper, og da Simogear med reluktansmotor ikke har et ukontrolleret slip, kan en encoder i nogle tilfælde spares.

Reluktansteknologien

Forskellen ligger i rotoren, som fremstilles i samme materiale som statoren, dvs. uden brug af specielle metaller, som ikke bare er en fordel ved produktion, men også når den engang skal skrottes og genanvendes miljømæssigt korrekt. Den opbygges med plader, som ligger perfekt i forhold til magnetfeltet i de 4 poler. Når feltet drejer, vil magnetfeltet trække rotoren med sig, for at undgå at skulle krydse gennem luftspalterne mellem pladerne.

Se billedet, hvor tværsnittet af rotoren vises.

Få mere information på: www.siemens.com/simogear

www.siemens.com/drivesystem-reluctance

www.siemens.com/sinamics-g120

For yderligere information kontakt: Technology Specialist Jørn Lykke Sørensen Tlf.: 51727177 joern.soerensen@siemens.com

Vil du modtage fagspecifikke nyhedsbreve fra Siemens?
Siemens har tre elektroniske nyhedsbreve – InstallatørNyt, InstrumenteringsNyt og Totally Integrated Automation NYT. Alle nyhedsbrevene er fyldt med spændende produktnyheder, inspirerende cases, lærerige arrangementer, effektive tips og tricks, attraktive konkurrencer, nye digitale features m.m.
Tilmeld dig her: www.siemens.dk/news

 

Siemens A/S
Borupvang 9
2750 Ballerup
Ballerup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK16993085

Send til en kollega

0.031