Hvad kan Siemens og Digital Enterprise gøre for dig?
I Siemens vil vi gerne hjælpe vores kunder med at komme med konkrete løsninger på, hvordan forretningen kan blive endnu bedre og mere konkurrencedygtig. Vores svar derpå kalder vi Digital Enterprise. Kan digitalisering skabe værdi i praksis?
I dag har vi alle et forhold til begrebet ”digitalisering”. Privat handler vi online, løser bankforretninger via PC’en og søger information på nettet. Det gør vi, fordi det er hurtigt og skaber værdi for os som privatpersoner. På lignende vis har industrien taget digitaliseringen til sig af den enkle årsag, at det skaber værdi og gør den enkelte virksomhed – stor som lille – mere konkurrencedygtig.
Hvad er så Digital Enterprise i praksis?
Sagt kort kan vi tilbyde den enkelte produktionsvirksomhed både software og hardware produkter, som er forbunde, og som hver især kan give virksomheden ekstra værdi i de enkelte faser fra design og simu-lering. Fra det enkelte produkt, til produktionsplanlægningen og udførelse og den efterfølgende service. Digital Enterprise er altså et sammenhængende koncept, der inkluderer alle faser, herunder integration af Siemens kendte automationsprodukter.
Her er en stor palette af software og hardware produkter, hvor din virksomhed kan vælge de elementer til, som giver mest værdi og herefter løbende udbygge.
Selve produktet skabes digitalt, før man går i gang med at lave fysiske prototyper. Og det betyder at produktet kan testes og simulereres på alle tænkelige måder, som den enkelte virksomhed har behov for.
Hos Siemens har vi de seneste år brugt 75 mia. kr. på køb af virksomheder, særligt inden for de områder, der har med simulering at gøre. Derfor ejer Siemens – ganske unikt – alle produkterne til optimering i hele værdikæden. På den måde kan vi sikre, at data og information kan overføres i de forskellige led, og ikke mindst, at det fungerer sammen med de velkendte automationsprodukter. Både produkter og produk-tionen kan simuleres, og det kan få stor betydning for bundlinjen.
Hvad er de primære udfordringer i dag?
Når vi taler med produktionsfirmaer i dag, hører vi om et behov for en kortere designfase, mere fleksibel fremstillingsproces og mere konkurrencedygtige priser. Der bliver kortere tid til at få lavet den bedste prototype, samtidig med at det bliver mere udfordrende at sikre, at alle krav opfyldes. Kvaliteten skal være i top fra starten, og der må ikke gåes på kompromis med sikkerheden.
Men hvordan er en ”Digital Tvilling” relevant for vores virksomhed?
Fordi der på sigt kan spares penge, og virksomheden kan gøres mere konkurrencedygtig.
Ved at produktet kan designes digitalt og dets funktionalitet kan simuleres, kan det ønskede produkt skabes hurtigere og mere effektivt. Ligeledes kan der opbygges en digital tvilling af selve produktionen, så denne kan optimeres, og så PLC koder i størst mulig omgang kan overføres fra den digitale tvilling til den fysiske produktion.
Nye forretningsmuligheder med IoT
I en verden, hvor kravene skifter konstant, er det vigtigt at holde øjnene åbne for nye forretningsmuligheder. Netop med disse nye muligheder kan værktøjerne i Digital Enterprise portfolio’en hjælpe dig med at gribe. Det kan være i forbindelse med de store mængder af data, som der genereres, og som via Siemens værktøj for Industriel Internet of Things (IIoT), MindSphere, giver mulighed for at bruge og tolke på disse.
Hvordan sikres IT-sikkerheden?
Vi har alle hørt om de store udfordringer, der kan opstå, hvis virksomhedens IT-systemer på den ene eller anden vis hackes. Hos Siemens har Cyber Sercurity den største prioritet, og vi arbejder løbende på at sikre, at potentiel indtrængning vanskeliggøres mere og mere. Er der behov for en decideret vurdering, kan Siemens også tilbyde en Security Assessment for at belyse de potentielt usikre områder, der er hos virksomheden samt hvilke huller, der skal lukkes.
www.siemens.com/industrial-security
Hvordan hænger det sammen med TIA-portalen og automationsprodukterne?
Mange virksomheder anvender allerede i dag en række automationsprodukter fra Siemens og er erfarne brugere af TIA-portalen med dens softwareprodukter. I TIA-portalen designes det industrielle netværk, hardwarestrukturen konfigureres, controllerne programmeres og HMI-applikationen skabes. Dermed bliver disse produkter en naturlig del af det større ”Digital Enterprise” koncept og skaber også et bedre grundlag for en kontinuerlig optimering af selve produktionen.
Det er derfor et naturligt ”next step”, at virksomhedens design- og udviklingsfolk i samarbejde med automationsafdelingen og ledelsen i virksomheden ser på de forretningsmæssige muligheder.
Men er dette ikke kun for de helt store virksomheder?
Nej, er det korte svar!
Ingen virksomheder er for små til at forholde sig til disse udfordringer i dag. Digital Enterprise er ikke en samlet pakkeløsning, man vælger. Paletten af såvel software- og hardwareprodukter er meget stor, og som virksomhed kan man vælge de elementer til, som giver mest værdi, hvorefter der så løbende kan udbygges med endnu flere elementer.
Hvordan kommer jeg i gang?
Hverdagens større og mindre udfordringer kan for nogle være en begrænsende faktor i at få sat gang i sådanne nye initiativer. Hos Siemens anbefaler vi, at der forretningsmæssigt ses på de muligheder, disse tiltag kan bringe, og hvordan det også konkurrencemæssigt kan sikres, at virksomheden kan bringes i førertrøjen fremover.
Ønsker du en dialog om, hvordan du mest hensigtsmæssigt kommer videre, er du meget velkommen til at kontakte os.
Vil du vide mere? www.siemens.com/digital-enterprise
Henrik Ruff tlf.: 26127003 henrik.ruff@siemens.com