Tør du bruge dit netværk når det er nødvendigt?
Husk at 99 pct. af dit netværk gerne vil hjælpe, hvis de kan
Hvor ofte siger du nej til at hjælpe andre? Lad mig gætte: Ikke ret tit, vel?
De fleste af os vil gerne hjælpe, når vi bliver spurgt. Uanset om naboen skal ha’ båret en ny sofa på plads, eller hvis det er kusinens mand, der beder om hjælp til at skrive en ansøgning, siger vi som udgangspunkt aldrig nej.
Men lige så gerne vi hjælper, lige så svært kan det være selv at bede om hjælp. Måske ikke til at flytte en sofa, men når det gælder om at skabe kontakter til et nyt job til sig selv, bliver mange alt for forsigtige og tilbageholdende. Og det er der ingen grund til.
Måske er det blufærdighed eller falsk beskedenhed, måske er det en ubevidst frygt for at udstille sig selv og i sidste ende tabe ansigt, der holder dig tilbage. Stolthed kan også spille en rolle, og stolthed kan være godt, men ikke hvis den blokerer for løsninger og muligheder. At erkende, at du har brug for hjælp, kan være en stor overvindelse, men det kan åbne mange nye og interessante døre, hvis du tør tage skridtet.
For os, der arbejder med rekruttering, er det helt essentielt at bruge sit netværk. Vi gør det selv hver eneste dag, og andre kan gøre det med lige så stort udbytte. Måske kræver det lidt overvindelse, og det kræver altid forberedelse. Til gengæld kan gevinsten være stor.
Læs også: Tør du som nyuddannet at spørge om hjælp?
Vi har tidligere pointeret, at ordet netværk på engelsk rummer ordet ”work” – der skal nemlig arbejdes for at holde de gode relationer ved lige. Men på dansk smelter ordet også sammen med ordet ”værktøj”, og det skal du huske. Hvis du tør bruge dine forbindelser til at komme videre, bliver et netværk nemlig til et værktøj – og bruger du det rigtigt, er det umuligt at slide op.
Ofte oplever vi kandidater til vores kom-videre-samtaler, som sagtens kan løse de opgaver, vi har stillet dem. Men de har svært ved at bede netværket om hjælp til at komme videre. De frygter, at det virker anmassende, og nogle er måske bange for at føle, at de kommer til at stå i en gæld, de ikke kan betale tilbage.
Vores budskab er klart: 99 pct. af dit netværk vil gerne hjælpe dig. Ikke for at få noget tilbage, men fordi du er dig, og fordi de sætter pris på dig personligt og/eller professionelt. Nej, de sidder måske ikke og venter på dit opkald, men når du ringer, står de klar – og du bliver ikke noteret i den sorte bog under ”udestående gældsposter”. Tværtimod. De hjælper, fordi de kan og vil.
Samtidig er dit netværk aldrig stærkere end de tråde, du selv binder. Det betyder, at hvis du selv altid hjælper, er det langt lettere at få hjælp, når du har brug for det. Men desværre ser vi ofte, at mange kun tør spørge dem, de selv har hjulpet tidligere. Det er en fejl.
De personer i dit netværk, du ikke har hjulpet endnu, rummer masser af ideer, input og kontakter, du kan bruge, når du er på jagt efter et nyt job. Og det er nu engang ikke særlig klogt at lade gode ressourcer gå til spilde.
Pointen er imidlertid, at du ikke bare skal ringe op. Du skal faktisk hjælpe dit netværk med at hjælpe dig. Det gør du ved at være forberedt.
Læs også: Dyrker du netværk eller drikker du bare kaffe?
I den forrige artikel fortalte vi om kaffemøder. Hvis der ikke er en dagsorden og en forberedt ramme for mødet, kan det ende i uforpligtende hygge, som ikke bidrager til bundlinjen på nogen sider af bordet.
Det samme gælder, når du vil bruge dit netværk til at komme videre i karrieren. Også her skal du være forberedt – du skal især være skarp på, hvad du gerne selv vil. Så kan du nemlig også være skarp på, hvordan de kan hjælpe dig.
Det nytter ikke med en blød og vag udmelding som ”Jeg har jo været salgschef i nogle år, så sig til, hvis du hører noget…”. Den sætning rummer knapt nok et spørgsmål, og dybest set er sådan et udsagn ubrugeligt at arbejde med for dit netværk.
I stedet skal du bruge lidt tid på at beskrive både dine styrker og dine ønsker til et nyt job. Det kan selvfølgelig være en helt konkret virksomhed eller en helt bestemt branche, du går efter, men det kan også være en nøje beskrevet stilling og funktion, du har i kikkerten.
Jo mere præcise informationer, du kan give dit netværk at arbejde med, jo større er chancen for, at de kan hjælpe dig.
Dermed skal du heller ikke være bange for at minde dit netværk om, hvilke resultater du tidligere har opnået og hvad du har præsteret. Blot du husker at tilføje, hvad du drømmer om og forventer at kunne levere i fremtiden.
På den måde gør du dit netværk til et værktøj – og tro mig: Det bliver kun bedre af at blive brugt.
Interesseret i flere nyheder og mere inspiration fra HumanTrust?
Klik her og vælg selv de emner, som interesserer og optager dig.