Generationsskifte på vej hos belysningsproducent
Mette Nielsen overtager sidst på året ledelsen fra sin far i familievirksomheden Flash Light.
Mette Nielsen er både uddannet på kontor og i den grafiske branche, ligesom hun har læst HA på Handelshøjskolen i København. Og ved siden af det teoretiske grundlag har Mette Nielsen også lang praktisk erfaring både i familievirksomheden og fra egen virksomhed, der leverede grafiske løsninger til det professionelle marked.
- I 2005 spurgte min far, om jeg ikke kunne hjælpe med at markedsføre Flash Light, der på det tidspunkt igen var vokset i størrelse og blandt andet havde brug for et produktkatalog, som skilte sig ud og skærpede Flash Light’s profil. Efter nogen betænkningstid sagde jeg ja til udfordringen og har været her siden, fortæller Mette Nielsen, der som følge af de mange års erfaring i virksomheden også kender markedskravene og udfordringerne.
Åbnede egen virksomhed
Det er ikke første gang, Mette har været ansat i Flash Light. I 1995-1997 stod hun for detailforretningen D’light, der var en livsstilsforretning, som Flash Light havde åbnet i Kompagnistræde. I forbindelse med en rendyrkning af strategien blev det besluttet at satse udelukkende på det professionelle marked, og Mette kunne igen fokusere på sine HA-studier, som hun dog valgte at afbryde, da hun fik mere og mere travlt i sin grafiske virksomhed.
Men de seneste syv år har Mette altså været engageret som ansvarlig for salg og markedsføring i den virksomhed, som hendes far, John Nielsen, stiftede for snart 25 år siden. Hun kender derfor ikke alene virksomheden særdeles godt, men også det marked, Flash Light opererer på.
- I Danmark er vores målgruppe primært el-grossistmarkedet, det vil sige de fire store distributører, der betjener de danske el-installatører samt detailhandelen. Herudover bistår vi arkitekter samt indretningsvirksomheder blandt andet med belysningsberegninger og design af nye løsninger, siger Mette Nielsen, der trods de seneste års globale og nationale økonomiske afmatning fortsat ser store perspektiver i begge markeder.
Ingen revolutioner i vente
Den nye direktør forventer ikke at gennemføre de store revolutioner i familievirksomheden i anledning af jobskiftet.
- John har drevet virksomheden med succes i 25 år blandt andet ved at udvikle og trimme internt samtidig med, at han konstant følger med udviklingen både internationalt og på det danske marked. Så det er jo en ekstremt veldrevet virksomhed, som jeg er stolt og ydmyg over nu at skulle overtage ledelsen af.
- Derfor har jeg hverken programerklæringer eller nye strategier i skuffen. Tværtimod så vil jeg fastholde kursen med at levere kompromisløs kvalitet og service til vores kunder. Min opgave bliver primært at holde øje med mulighederne i markedet og i kraft af den erfaring og viden, jeg har fået i salg og marketing, at sondere potentialet for nye løsninger og forretningsområder, konstaterer Mette Nielsen, der trådte ud af Greve Erhvervs bestyrelse på generalforsamlingen tidligere på året, netop for at gøre sig klar til generationsskiftet i Flash Light.
Om Flash Light
Flash Light A/S udvikler, producerer og markedsfører energi- og klimavenlige belysningsløsninger til private boliger, butikker, offentlige og private rum.
Virksomheden distribuerer blandt andet gennem el-grossister og servicerer grossisterne samt indretningsbranchen med design- og projektløsninger.
Virksomheden er etableret i 1988 og i 2008 kåret som gazelle-virksomhed for anden gang. Flash Light's vision er: ”Vi vil gennem ansvarlighed oplyse fremtiden”.