23948sdkhjf

Kopiering af danske brands sker oftest i Kina

Kinesisk lovgivning gør det muligt at lave efterligningerne til skade for andre landes brand og markedsposition, mener man hos DI.
Den kinesiske varemærkemyndighed (CTMO) har en helt særlig fortolkning af de de internationale WTO-regler, der skal beskytte virksomheder mod piratkopiering.

Men denne fortolkning gør det muligt for andre kinesiske virksomheder at lave efterligninger, der reelt er en kopi, og det er til stor skade for danske såvel som andre landes virksomheders brands og markedsposition i Kina og internationalt.

Myndighedernes håndtering levner smuthuller
- Varemærker er grundlæggende essentielle for virksomheder, der vil signalere høj kvalitet og egenskaber, et unikt design, særlige brugsoplevelser til deres købere, forklarer DI’s juridiske konsulent Kunal Singla.

Han peger på, at de kinesiske myndigheders håndtering af området levner smuthuller for kinesiske virksomheder til at registrere efterlignende varemærker for en lang række produkter.

- Problemet er, at de kinesiske myndigheder anlægger en fortolkning, der reelt åbner for, at kinesiske enkeltpersoner og virksomheder kan få varemærker, der er direkte eller indirekte efterligninger af eksempelvis danske virksomhedsnavne og brands, hvilket på sigt er til stor skade for danske og andre landes virksomheder, forklarer Kunal Singla.

Behov for et stadigt internationalt pres
Der er endnu ikke set egentlige produkter på det kinesiske marked med efterlignende danske varemærker, men det er afgørende, at få bremset dette i opløbet.

På den baggrund deltog DI på vegne af en række danske virksomheder i et såkaldt dialogmøde mellem EU-Kommissionen og de kinesiske IPR-myndigheder i Beijing omkring denne udfordring.

På mødet fremlagde DI konkrete eksempler på tilfælde, hvor de kinesiske varemærkemyndigheder har tilladt kinesiske virksomheder at registrere de danske virksomheders unikke varemærker i en lang række produktkategorier og det til trods for indsigelser.

- Formålet med dette – og fremtidige – møder var at skabe en dialog med de kinesiske myndigheder om skaden på de danske virksomheders brands og markedsposition i Kina og internationalt, og at indskærpe at det er en praksis, der ikke yder den tilstrækkelig beskyttelse, der ligger i WTO-reglerne mod varemærke-snyltere. Der er ingen tvivl om, at denne indsats der vil være behov for et stadigt internationalt pres mod de kinesiske myndigheder, slutter Kunal Singla.

Kilde: Dansk Industri (DI)

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063