Atkins skal renovere lokalbane i Oslo
Danske baneingeniører fra Atkins Danmark skal være med til at modernisere lokalbanen i Oslo.
Projektet er tredje fase i opgraderingen af Lambertseterbanen over en strækning på 1.300 meter med dobbeltspor og omfatter opgradering af stationerne Brattlikollen og Karlsrud, nye strømskinner i aluminium, broistandsættelse og etablering af overkørsel. Arbejdet skal føre til øget sikkerhed, bedre funktionalitet og højere komfort.
Designfasen løber over 5-6 måneder. Selve renoverings- og nybygningsarbejderne er planlagt til at foregå hen over sommeren 2012 med afslutning i efteråret 2012.
Kontrakten med KTP AS indeholder opgaver inden for en bred vifte af Atkins specialer, herunder spor, signaler og kørestrøm til broer, samt arkitektur. Kontrakten er indgået med Atkins i Norge, men arbejdet vil blive udført af Atkins selskaber i både Danmark, Norge og Sverige.
Et stærkt team
- Atkins har et stærkt team af rådgivere inden for baneområdet, og vi er involveret i de fleste centrale baneprojekter i Skandinavien, siger Eva C. Rindom, markedsdirektør for baneområdet i Atkins Danmark A/S.
De sidste par år har Atkins således gennemført flere mindre projekter med fokus på strategisk rådgivning og fremtidige muligheder for Oslo T-bane. De nye projekter repræsenterer de første store projekteringskontrakter, som Atkins har vundet for KTP AS.
Atkins er desuden involveret i en lang række jernbaneprojekter i Norge, inklusiv flere letbaneprojekter som eksempelvis Stavanger letbane og Bergen letbane.
Fakta om Oslo T-bane
Oslo T-bane (Oslo Tunnelbane) er Oslos udgave af en metro. Netværket består af seks linjer, der alle løber gennem byens centrum og har en samlet længde på 84,2 km. T-banen har et dagligt passagertal på over 268.000 og 105 stationer, hvoraf 16 er underjordiske eller indendørs. Ud over at betjene alle 15 bydele i Oslo, er der to linjer til Bærum.
Den første T-banelinje i Oslo var Holmenkollen linje, som blev åbnet i 1898, som blev efterfulgt af Røa linje i 1912. Alle togene drives med MX3000 materiel, som i perioden 2006 og 2010 afløste det ældre T1000 materiel.