B&O indfrier forventningerne
Regnskabsåret 2010/11 levede samlet set op til forventningerne for Bang & Olufsen, som dog måtte notere sig en markant tilbagegang i fjerde kvartal.
Også resultatet før skat blev positivt – bogstaveligt talt – med et plus på 40 mio. kr. mod et underskud sidste år på 50 mio. kr.
Negativt fjerde kvartal
Til gengæld måtte Struer-koncernen notere sig en markant nedgang i årets fjerde kvartal på hele 9 procent til en omsætning på 711 mio. kr.
- Omsætningsnedgangen i fjerde kvartal skal ses på baggrund af et vanskeligt sammenlignings-grundlag, idet væksten for fjerde kvartal sidste år på 26 procent var drevet af lanceringen af BeoVision 10-46 og BeoLab 11 samt af verdensmesterskaberne i fodbold, som genererede øget salg af videoprodukter, lyder forklaringen fra B&O.
Potentiale til tocifret milliardomsætning
Bang & Olufsen forventer et resultat før skat for 2011/12 på cirka 100 mio. kr. med en omsætning på over 3 mia. kr.
På længere sigt er planerne dog mere ambitiøse. I forbindelse med årsregnskabet lancerede koncernen en 5-årig strategiplan, kaldet ”Leaner, Faster, Stronger” .
Ifølge den skal Bang & Olufsen over en 5-årig periode realisere sit fulde potentiale, hvilket vurderes til at være ensbetydende med en omsætning i intervallet 8-10 mia. kr.
Fortsat vækst i Automotive
Bang & Olufsens succesfulde Automotive-afdeling fortsætter i øvrigt fremgangen. Således kunne den fremvise en omsætning på 452 mio. kr. svarende til en stigning på 69 procent.
Heller ikke det ellers negative fjerde kvartal kunne slå Automotive ud af fatning. Omsætningen lød på 120 mio. kr. svarende til en fremgang på 19 procent i forhold til den tilsvarende periode sidste regnskabsår.