23948sdkhjf

Milliarder i Europas OLED-marked

Markedet for organiske lysdioder vil skabe salg for adskillige milliarder kroner de kommende år, forudser ny brancheanalyse.
Det europæiske marked for organiske lysdioder (eller Organic Light Emitting Diode, OLED) vil komme til at sælge for op mod $1,5 mia., svarende til 8 mia. kr. inden for de næste fem år.

Det forudser rapporten ”OLED Lightning Markets Europe 2011”, som blev udgivet af markedsanalysefirmaet NanoMarkets mandag.

Det er især Tyskland, der kommer til at trække det økonomiske læs i den forventede vækst. Med store virksomheder som BASF, Fraunhofer IPMS, Philips, Heraeus, Osram, Ledon, Merck og Novaled forventes det, at Tyskland kommer til at sidde på en fjerdedel af salget – eller $360 mio. (1,9 mia. kr.) i løbet af fem år.

Herefter følger Storbritannien, der kan fremvise virksomheder som CDT, E2M, Lomox og PolyPhotonix og desuden var blandt de allerførste i Europa til at udfase glødepærerne.

Storbritannien kan derfor se frem til en bid af kagen på omkring $210 mio., som svarer til 1,1 mia. kr., i 2016.

NanoMarkets fastslår desuden i rapporten, at Europa generelt dominerer OLED-markedet på verdensplan takket være firmaer som Blackbody, Osram og Philips.

Den samlende analyse for organiske lysdioder på verdensplan udkommer dog ikke før til september.

OLED-teknologien bruges i dag primært i mindre skærme til eksempelvis mobiltelefoner, men det forventes, at de i fremtiden vil udkonkurrere de fleste LCD- og plasmaskærme, når teknologien inden for området er mere fremskreden.

I sammenligning med LCD-skærme (liquid crystal display) med baggrundsbelysning er strømforbruget ved OLED-skærme kun cirka det halve ligesom produktionsomkostningerne er lave.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063