23948sdkhjf

Satser på joint ventures i Asien: - Det er svært at stå for hele værdikæden selv

Det er ingen hemmelighed, at det ikke ligefrem går strygende for høreapparatvirksomheden Audientes.

Selvom virksomheden har 10 år på bagen, har de stort set ikke hentet nogen omsætning. Det er selvsagt svært at drive forretning på den måde, og det fik for nyligt CEO, Steen Thygesen, til at lufte idéen om et salg af virksomheden.

Forhåbentligt når det dog ikke dertil, for han og resten af virksomheden ligger ikke på den lade side i forhold til at finde en måde, hvorpå Audientes kan fortsætte i egen ret. Efter at have introduceret høreløsningerne i Indien, er turen nu kommet til Kina og Japan, fortæller Steen Thygesen.

- Vi håber, at vi kan komme ind med produkter, som passer til markederne, men som ikke ligner dem, der er der i dag, siger Steen Thygesen.

Audientes har i dag to produkter. Det ene er Ven, som er et høreapparat, og det andet er Companion, der er et stykke forbrugerelektronik, som kan bruges til at forbedre lyden for folk, der eksempelvis ser fjernsyn og lyden synes for lav.

Lettere at komme på markedet i joint ventures

I Japan og Kina er det planen, at udbredelsen af løsningerne skal ske gennem lokale joint ventures. Audientes har allerede nu indgået et sådant med Shenzhen Hengtong Partner Co. Ltd. i Kina.

- Der er betingelser på markedet i Kina, der gør det lettere at komme på markedet og få godkendelserne, hvis man allerede er en del af markedet, siger Steen Thygesen med henvisning til samarbejdet med den allerede etablerede kinesiske virksomhed.

Således er håbet at kunne få gang i salget af Ven og Companion, men hvis det ikke lykkes, er Audientes også åbne for andre skridt. For mens det er svært at få hul igennem til et relativt smalt marked på hardwarefronten, så er Steen Thygesen overbevist om, at Audientes' softwareplatform har et potentiale.

Det fik også virksomheden til tidligere på året at melde ud, at de agtede at satse mere på en licenseringsmodel af softwaren fremover.

- Det er det, vi håber at kunne lykkes med i de her joint ventures. At vi kommer med softwaren, og de kommer med det operationelle setup, siger han.

Dyrt at stå for hele værdikæden

Steen Thygesen mener derfor, at det i det lange løb især er software-vejen, Audientes skal gå.

- Også i Japan er der mange dygtige OEM'er, som kigger efter nye forretningsområder og nye løsninger, der gerne vil være partner, siger han.

- For os er det et skifte, hvor vi gerne vil i en retning af mere software end hardware, hvor man skal stå for dele hele. Det er noget, vi tager skridt for skridt, men nu har vi udstukket en overordnet retning for, hvordan vi gerne vil udvikle os, siger Steen Thygesen.

Direktøren peger på netop på, at det vil være en væsentligt mindre omkostningstung opgave at stå primært for software og produktudvikling frem for egen produktion.

- Det er svært at stå for hele værdikæden selv. Vi vil stadig gerne tage lead på produktskabelse, men vi skal bare ikke afholde alle udgifter. Det er noget, der skal investeres i fra licenstagers side. Så den del med produktion, fabrikker og markedsintroduktion vil vi gerne i partnerskab med andre, siger Steen Thygesen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062