23948sdkhjf

ETK EMS gik på indkøb i en krisetid

KRISEKNUSER: Siden 2008 har ETK EMS opkøbt Zoma, etableret sig i Thailand og udbygget fabrikken i Skanderborg.
Som udgangspunkt har ETK EMS ikke gjort noget under finanskrisen, som de ikke ellers ville have gjort. Og det kan godt være, det lyder mærkeligt, erkender direktør for ETK, Torben Drejer. For noget er der da sket, siden ETK gennem de seneste år har vokset sig til at være én af Danmarks største underleverandører inden for elektronikproduktion.

- Vi har altid været mere omkostningsstyret end vi har været vækststyret , og det betyder, at vi altid har meget fokus på vores omkostninger. Vores Business Intelligence værktøj samt ERP System er væsentlige styreredskaber til at overvåge vores omkostninger, og det er vores hellige gral. Vi har mange temperaturfølere flere steder i virksomheden, hvilket betyder, at vi under krisen har haft mulighed for at reagere hurtigere end andre måske har, siger Torben Drejer.

Slukkede Zomas røde lamper
Den såkaldte hellige gral viste sig også at være nyttig, da ETK i november 2011 valgte at opkøbe Zoma, mens store dele af elektronikranchen stadig havde det svært.

- Vi går ud og køber Zoma på et tidspunkt i november 2011, hvor alle andre kæmper gevaldigt med at holde sig oven vande. Men den beslutning lå egentlig fast 12-14 måneder inden det overhovedet blev til noget. Zoma styrtblødte, da vi overtog det, og så brugte vi vores værktøjer for at se, hvor vi skulle sætte ind. Og efter små 5-6 måneder, hvor vi arbejdede benhårdt på at slukke alle de røde lamper, havde vi fået vendt butikken. Begge afdelinger begyndte derefter at give overskud hver måned.

Reagerer på fakta
Ved opkøbet af Zoma tilkøbte ETK EMS både en produktionsfacilitet i Frederikssund samt Thailand. Desuden har virksomheden udbygget sin fabrik i Skanderborg. Men det har været efter nøje planlægning, og ikke i en satsning for udelukkende at skabe mere vækst, understreger Torben Drejer.

Han forklarer, at når virksomheder sidder og lægger budget for det kommende år, er der ikke mange, der budgetterer med fald. Hos ETK har man været tilfreds med de seneste års gode nøgletal, men faktabaseret planlægning har også gjort, at man kunne reagere tidligt på dårlige tal.

- Vi reagerer ikke på forventning, vi reagerer på fakta. Det, vi ikke kan se, det tror vi ikke på. Og så laver vi de justeringer, der skal laves, både op og ned, i tæt dialog med kunden. Vores faktabaserede tilgang gjorde, at vi ikke røg ned i et sort hul overhovedet. Selvfølgelig har nogle måneder været bedre end andre, men vi har da formået at styre igennem krisen uden at have så meget som en eneste måned med røde tal, siger Torben Drejer.

Kunderne har æren
En anden, og måske åbenlys, forklaring på succesen hos ETK EMS, er desuden, at virksomheden har stået i et fællesskab med både små og store konkurrencedygtige kunder.

- ETK ville aldrig have kommet så gunstigt igennem de seneste år, hvis ikke vi også omgav os med trofaste kunder, som selv har været dygtige til at komme gennem krisen. Vi kan være nok så skrappe her, men hvis ikke vores kunder kommer gennem krisen, så hjælper det jo ikke os ret meget, når man er i en underleverandørbranche, siger Torben Drejer.

Kriseknuserne
Electronic Supply og de øvrige brancheportaler under Industry Supply Danmark sætter i denne uge fokus på virksomheder, der har formået at knuse krisen ved at levere positive resultater i en svær tid. Redaktionen har udvalgt tre virksomheder pr. portal blandt de indsendte forslag og kårer en samlet vinder som ”Kriseknuser 2013” på tværs af Industry Supplys portaler i starten af næste uge.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063